Jordbrukets fel att bina dör ut

Min personliga reflektion är att man borde försöka (vet att det redan sker) mer rikta sej till "oss" hobbyträdgårdare att bidra mer med blommor mm som lockar bin/humlor... Som ni säger så är kortklippta gräsmattor ingen höjdare för dem...
Att få in ännu mer blommor i privata trädgårdar är ju "många bäckar små" ... Sen vet jag att många kommuner inte klipper sina jätteytor med ängsmarker längre och det borde ju också ge genomslag...

Min pyttegräsmatta består förvisso mest av vitklöver vilket gör både mej och flygfän glada =)
 
Åjo, det är klart det är bondens fel, om en bonde använder bekämpningsmedel så är det bonden som gör det-bonden blir liksom inte tvingad, det finns inga regler som tvingar.

Det är inte konstigt, det är väldigt bra betalt med eu-stöd så det lönar sig bara genom det med mark.
Ser du inte att du säger emot dig själv i de två citerade inläggen ovan? En har inte så mycket val om en vill att det ska gå runt ekonomiskt, om en väldigt stor del av inkomsten kommer av EU-stöd som premierar industriellt, storskaligt jordbruk av en viss typ (som passar jättebönderna i Frankrike, Tyskland mfl men inte nödvändigtvis ett välanpassat jordbruk till svenska förhållanden). Ingen regel som tvingar, men väl en verklighet med höga bidrag för viss typ av jordbruk, extremt låga matpriser som ska tvingas ner ännu mer, och en totalt skev marknad/miljö där det är tabu med nytänkande eller försök till förändring.
 
Jag tycker det här är så intressant!

Vad kan vi som "vanliga människor" och konsumenter göra mer än att se till att vi har växtlighet som bina gillar i våra trädgårdar? Vad bör vi köpa och inte exempelvis? (närodlat så långt det går är givet ur miljöaspekt)
 
De flesta bönder lever inte på marginalerna.

För de flesta äger mycket mark?
Annars så tycker jag EU borde införa krav på att viss del av marken inte ska brukas då… Eller att det måste sås äng.

Jag tycker öppna landskap är vackert, men skittrist när det bara är åker, åker, åker. Här i östergötland är det mycket så.
 
Jag tycker det här är så intressant!

Vad kan vi som "vanliga människor" och konsumenter göra mer än att se till att vi har växtlighet som bina gillar i våra trädgårdar? Vad bör vi köpa och inte exempelvis? (närodlat så långt det går är givet ur miljöaspekt)

Jag tänker att vi vanliga människor med villaträdgård inte ska behöva ta ansvar för detta. Faktiskt.
 
Jag tänker att det är allas ansvar att göra det man kan även om det är litet. Finns blomfröblandningar för pollinatörer att köpa och så i sin trädgård. Det kan man ha i en liten hörna även i en liten trädgård.
Räcker inte att man har fruktträd, rabatter och krukor med blommor?
Det är inte många trädgårdar som inte har blommor av någon form…
 
Varför klipper man egentligen slänterna? När jag var liten brukade det växa vallmo prästkragar och blåklockor längs vägarna. Nu kommer släntklipparen med jämna mellanrum och mejar ner elstolpar, kattskyltar mm. Varför?
 
Då så? Varför så upprörd? Då gör du ju redan nåt. Din trädgård är inte en klinisk "öken" med endast kort gräs eller trädäck.
Jag är inte upprörd alls.

Men jag kan känna ibland att man som person inte kan ta ansvar för allt. Missförstå mig rätt. Jag försöker leva miljömedvetet i den mån jag faktiskt orkar och förmågar.
 
Räcker inte att man har fruktträd, rabatter och krukor med blommor?
Det är inte många trädgårdar som inte har blommor av någon form…
Räcker och räcker. En stor del av problemet är att många pollinatörer är väldigt specifika i livsmiljö och val av värdväxt. Många behöver en specifik växt som larv, och några specifika som vuxna, eller tvärt om. Vissa är mer generalister. Och det behöver finnas växter som löser av varandra hela säsongen, från Mars till Oktober (här i Skåne då). Lägg till det att vissa vill ha bo i gammalt trä, andra i öppen sand, en tredje behöver lövhögar...

Ha vad du vill i din trädgård, men det är ett komplext problem. Så nej, det räcker inte med lite fruktträd och blommor om vi vill ha kvar biologisk mångfald. Det behövs ett stort bevarandearbete.
 
Varför klipper man egentligen slänterna? När jag var liten brukade det växa vallmo prästkragar och blåklockor längs vägarna. Nu kommer släntklipparen med jämna mellanrum och mejar ner elstolpar, kattskyltar mm. Varför?

Skulle tro det är mycket pga höga växter intill vägkanterna skymmer sikten för bilisterna.

Här i min stad gick kommunen ut med att de skulle låta många grönområden växa upp i år just för insekternas skull. Det var ramaskri får ortens befolkning.
 
🙄 De flesta bönder har en ständig oro för att det ska fungera. De försöker även ha flera ben att stå på för att inte stå och falla med en skörd men det innebär också att de inte kan ta ledigt och koppla av.

Men det är väl inte alls samma som du menar att de lever på marginalerna?
 
Varför klipper man egentligen slänterna? När jag var liten brukade det växa vallmo prästkragar och blåklockor längs vägarna. Nu kommer släntklipparen med jämna mellanrum och mejar ner elstolpar, kattskyltar mm. Varför?
Det är av ekonomiska skäl, de får betalt för varje sak de gör oavsett om det behövs eller ens är rätt gjort.
 
Skulle tro det är mycket pga höga växter intill vägkanterna skymmer sikten för bilisterna.

Här i min stad gick kommunen ut med att de skulle låta många grönområden växa upp i år just för insekternas skull. Det var ramaskri får ortens befolkning.
Men, att folk kan bli så provocerade av lite grönska:confused: Jag har då bara hört positivt om att låta blommorna växa.

Och @fejko , det pågår en kampanj/förändringsarbete där nu fler och fler ska slå vägkanterna en gång i Augusti. Däremot har jag inte läst något om att de ska frakta bort "höet", vilket kommer ställa till det i sådana fall. Vi får se hur det blir!
 
Ser du inte att du säger emot dig själv i de två citerade inläggen ovan? En har inte så mycket val om en vill att det ska gå runt ekonomiskt, om en väldigt stor del av inkomsten kommer av EU-stöd som premierar industriellt, storskaligt jordbruk av en viss typ (som passar jättebönderna i Frankrike, Tyskland mfl men inte nödvändigtvis ett välanpassat jordbruk till svenska förhållanden). Ingen regel som tvingar, men väl en verklighet med höga bidrag för viss typ av jordbruk, extremt låga matpriser som ska tvingas ner ännu mer, och en totalt skev marknad/miljö där det är tabu med nytänkande eller försök till förändring.
Det är som du skriver ingen tvingande regel så jag förstår inte vart du vill komma , det är liksom inte högre bidrag för konventionellt jordbruk- bara högre skörd.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp