Julaftonspyssel för barn i olika åldrar?

Mitten

Trådstartare
VI skall ha jul hemma hos oss i år :). Roligt! Jag skulle dock vilja bryta lite tidigare vanor - typ att barnen glor på TV/spelar dataspel och sitter i ett annat rum tills maten/julklapparna. Inte så kul, tycker jag.

Mitt barn är 2,5 år. Brorsbarnen är 9 år, 7 år och strax över 1 år gamla.
Finns det något bra man kan hitta på för att hålla dem glada allihopa? Ettåringen är kanske minsta problemet, men jag tänker ju lite julpyssel och sånt vid ett bord. Vi har ett ganska begränsat utrymme, så det får inte ta jättestor plats. Vad kan man köpa för pyssel? Eller har ni någon annan idé?

Sv: Julaftonspyssel för barn i olika åldrar?

Har inte så mycket tips, men tänkte bara skriva vilken bra idé du kommit på. :bow:

Har själv syskonbarn som sitter alldeles för mycket vid tv/datorspel och bara kommer fram när det är utdelning av klappar.

Kika på Panduro, de kanske har några färdiga "kit" ??

Jag tror ju att julklappsleken skulle underhålla dm- men samtidigt kan den ju bli lite ledsam om inte alla vinner någon...
Kanske man kan spela ett vanligt spel med ngn liten julklapp som pris. den som vinner får välja först osv.

Eller finns det något julgodis de kan göra. Är ju säkert också uppskattat - de små kanske inte kan vara med då iofs.
Vika hjärtan o stjärnor är kanske för svårt. Har ni pepparkakshus? Annars kanske de kan dekorera ett som du har satt ihop innan.

Det är ju så olika- är barnen pyssliga av sig? Min systers pojkar hade ju helst spelat dator medans sambons brorsdöttrar skulle älska att pyssla...
Finns det någon vuxen sm kan vara med dom som inte hjälper till med maten?

På Rusta har de enkla små kit för att göra egna julgransprydnader och så där allt man behöver är inkluderat. De kostade inte så mkt har jag för mig.

I min familj är syskonbarnen aktiva, inte pyssliga, så vår julaftonstradition har blivit stallet! Det är bara jag som fortfarande har häst så att åka hela familjen till stallet ett par timmar på förmiddagen är uppskattat av både systrar och barn. Där ute är det ju lätt för barnen att springa omkring och göra av med energi också, de stunder de inte rider eller mockar eller så. Sen kommer vi hem lagom till jullunch och efter det klappöppning innan Kalle. Toppen för alla inblandade då barnen har lättare att vänta på julklapparna när de får göra något fysiskt :)

Det beror ju på barnen, men om de är pyssligt lagda så kan det vara kul med klipp-och-klistra-ihop modeller av hus eller liknande, av papper/tunn kartong alltså. Vansinnigt roligt tyckte jag själv när jag var liten.

Är de mer aktiva, och det finns snö, så kanske en utflykt till närmsta pulkabacke med ngn vuxen? Så får de busa av sig lite, och det kan nog både ettåringen och nioåringen tycka är roligt.

Det beror ju på barnen, men om de är pyssligt lagda så kan det vara kul med klipp-och-klistra-ihop modeller av hus eller liknande, av papper/tunn kartong alltså. Vansinnigt roligt tyckte jag själv när jag var liten.

Det tycker jag fortfarande! :D

Bäst är att ta med barnen på utflykt till någon berömd byggnad, eller resterna efter någon, och sedan bygga en pappersmodell av densamma. Det finns ganska ofta i museishoppar. Det är tyvärr inte helt perfekt tillsammans med en ettåring, men ger man den en halv banan i varje hand kan det hela funka trots ettåringen.

Har inte tänkt på det, men det är klart sånt finns i museishoppar! Yay! Hoppas nu mitt barn ärvt någon liten pysselådra, för risken är nog stor att det kommer plockas fram sånt om några år. :D

Ger du dig in i papperspysslandet på allvar kommer du att upptäcka många nöjen! Det finns tex häften japanska förpackningskonstartade modeller att köpa (i form av kristaller, bananer, jordgubbar etc etc), häften med modeller av Escher samt byggnader i en omfattning som du inte riktigt verkar ana. Ännu. Och drakar! Drakar är kul! Och historiska båtar!

Med tiden präglar dessa modeller heminredningen på ett säreget vis, men förr eller senare är det ju dags för kattunge igen, och då reduceras samlingarna till nästan allas glädje.

Barnet vars kön är hemligt kommer att utveckla sin pysselsida vare sig den är nedärvd eller inte. Miljön spelar in lite, också.

Drakar låter jätteroligt, säkert finns det riddarborgar och sånt också? Jag får en intensiv känsla av att barnet vill ha en massa såna saker i sitt rum! Var hittar man sånt?

Miljön kanske spelar in liiiite, jo. Stackarn får ju redan hänga med till stallet nästan varje vecka, och förevisas dagligen hur jätteroligt det är med husdjur. Jag tippar på ett visst djurintresse vad det lider. Och en kommande förkärlek för Prins Valiant, Ursula LeGuin, och liknande.:angel:

Fast hur mycket gör miljön? I min familj är det bara jag som är riktigt pysslig. De andra tycker det är kul nån gång då&då...

Drakar låter jätteroligt, säkert finns det riddarborgar och sånt också? Jag får en intensiv känsla av att barnet vill ha en massa såna saker i sitt rum! Var hittar man sånt?

Museishoppar (i hela Europa och kanske även utanför) och sådana bokhandlar som har någon liten nischning åt fina papper och böcker i den genre du ändå är inne på enligt inlägget, typ sådana butiker som mormödrar med litterära och kulturella intressen gillar att handla i.

Riddarborgar är jättebra! Vi har även byggt Slottet Tre Kronor en gång. Och Kronborg om jag inte missminner mig.

Du har fullt program för julaftonspyssel med hela kvarterets ungar för decennier framåt!

Generellt gör miljön jättemycket, ingen slump att pojkar med på-landet-pappor som gillar att mecka bilar och motorcyklar också brukar göra det, medan kanske miljömedvetna stadsbors söner inte utvecklar samma intresse. Det blir ju lätt så, man intresserar sig för det som görs tillgängligt på ett eller annat sätt.

Sen finns det ju personlig läggning också, men ett pysselintresse kanske visar sig på olika sätt beroende på miljö (cupcakes eller kretskort), och kan ju uppmuntras eller inte.

Jag hoppas att jag får en liten pysslare jag.. Jag älskar att pyssla och brukade köpa pysselsaker till sambons brorsdöttrar varje år på jul. Mest för att jag skulle få leka av mig lite...
Nu är de lite större så man får köpa lite annan sorts julklapp men sist de var här gjorde vi gipsfigurer. Annars har vi hjort tvålar, suddisar, dekorera ljus mm mm. Lådorna för under 100lappen som finns på barnavdelningarna är jätteroliga.

Göra marsipangodis kanske? Det tyckte jag var jätteroligt när jag var liten, enkla grejer som rutor och bollar och sånt :)

Mina föräldrar har alltid kört julklapparna efter kalle anka. Då har man fullt upp fram till det är dags att äta. Min mamma tyckte så synd om oss som små att bara sitta hela dagen och vänta!
På morgonen har vi fått en morgonjulklapp i varsin strumpa. Något pyssligt som vi fått dona med fram till gröten vid lunch. Sen har dagen gått ganska fort.

Annars håller jag med Mabuse om pulkabacke! Om de inte redan har, kanske de kan få nån häftig pulka/skidor i "morgon julklapp" det brukar ju komma massa underliga pulkor å grejjer varje år man kan åka på.
Finns de ingen backe kanske man kan köra lite spark? Jag har kört mina småsyskon många mil på spark, får man upp farten går de ju asfort *hehe*

Hur stor risk är det att man får uppleva vinter på julafton... Inte här i Skåne iaf. Inte ens förra året med vargavinterna hade vi snö på julafton...
Annars håller jag med om att det är ett kul o bra sätt att underhålla barn i alla åldrar ;)

Men mitten bor ju i Upplands Väsby och de ligger inte långt ifrån där jag är uppvuxen och firat alla mina jular och de har alltid varit snö.
Förutom julen i blekinge hos min mormor och morfar för ca 15-20 år sen då kom det väl 1 cm på julaftonsmorgonen och vi tjöt av glädje att tomten kunde landa! :D

Tack för alla jättebra svar och idéer! Jag har desperat försökt få tid att svara något men har iallafall läst allt på mobilen :).

Generellt gör miljön jättemycket, ingen slump att pojkar med på-landet-pappor som gillar att mecka bilar och motorcyklar också brukar göra det, medan kanske miljömedvetna stadsbors söner inte utvecklar samma intresse. Det blir ju lätt så, man intresserar sig för det som görs tillgängligt på ett eller annat sätt.

Sen finns det ju personlig läggning också, men ett pysselintresse kanske visar sig på olika sätt beroende på miljö (cupcakes eller kretskort), och kan ju uppmuntras eller inte.

Jag tror på det här också :). Jag är uppväxt i en rätt okreativ miljö, men nu håller jag på med scrapbooking och det är så kul :love:. Så jag har hittat till mitt pysslade på lite äldre dagar.

Brorsbarnen pysslar inte hemma med de gånger de fått leka fritt i mitt pysselrum har de jättekul, så därför tänkte jag att jag skulle komma på något som inte inkluderar mina ömtåliga verktyg och rätt dyra grejer... helt enkelt kanske köpa på mig klistermärken, limstift, glitterlim, tejp, flirtkulor kanske (?), roliga papper... så får de skapa vad de vill!

Tyvärr kan jag inte göra saker ute - den som skulle ta tag i det är ju isåfall jag, och eftersom vi är hemma hos oss har jag och maken fullt upp ... övriga är nog nöjda så länge det är tyst... :crazy:.

Jag återkommer - blev avbruten av ljuvliga dottern nu :love:

Men man kan väl skicka ut någon annan vuxen med pulkor och barn? Är väl perfekt ifall du och din man fixar inne, så kan bror ta sina barn och gå ut och leka?

Absolut kan man göra det - men intresset hos de andra vuxna finns liksom inte :(. Jag har försökt förr, med att vi alla kan gå ut och leka när de är på besök, men då blir det mer att de frågar barnen om de vill se på tv/spela dator och så säger de ja, så är problemet löst, liksom. De ser inget problem, de ser bara att barnen vill se på tv - de får se på tv - det är lugnt och tyst och de vuxna kan prata - allt är bra. Det är det jag vill ändra på lite, att vi umgås allihopa (och pyssel är ett bra sätt att umgås, liksom fysisk aktivitet eller sällskapsspel). Jag vill inte riskera att hamna i en diskussion om saken, deras uppfostran är deras sak, men jag vill skapa en annan stämning nu när det är 'vår' jul :).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka