Julen är så underbar. Eller inte!?

Har inga bra råd men OJ vad jag känner igen mig! Jag har alltid älskat julen och haft en stor släkt att fira med. Nu har dock flera av släktingarna blivit ovänner pga olika orsaker så nu får jag fira själv och det är hemskt trist! Men det är väl så det är och kommer att vara framöver :(

Kompisar hade jag en del förr varav en väldigt nära som jag umgicks med flera dagar i veckan. Tyvärr har denne kompis träffat en partner och blivit som förbytt, har aldrig tid att ses längre! Trots att både hon och den nya partnern jobbar hemmifrån flera dagar i veckan och umgås jämt har hon aldrig tid att ses, hon ska bara umgås med sin partner.

De har vart ihop ett par år nu och flyttat en bit bort och jag kan förstå att de är jobbigt att köra men jag har flera gånger föreslagit att jag kan åka eller hört av mig att jag har vägarna förbi och kan komma förbi med fika, nej hon har aldrig tid längre. Har hon någon gång tacka ja slutar det med att hon kommer med någon flummig ursäkt att hon inte har tid iaf...

Vi hörs en del på sociala medier men jag vill ses på riktigt! Jag vill inte ha internetkompisar :(
 
@klisterkarlsson ; Inte för att det bidrar med något, men dina ord känns som att det skulle kunna ha varit jag som skrev. Jag har börjat acceptera att jag är ensam, även om det vissa daga är svårt.
 
Tycker också julen är en mardröm. Firade jul med min pappa ett par år men det var mycket ovilja därifrån, ett år skulle de ned till min farmor och pappas sambos son fick följa med men inte jag för "det finns inte plats" trots att farmor bor stort. Senaste åren har jag varit ensam och har väl accepterat läget.

Jäkligt trist att skylla på att det inte finns plats, det handlar ju om vilja :down:
 
För dom barnlösa och med hundvänliga hundar finns det plats i Töreboda.

Ja,jag är allergisk mot barn :o

Kom på att är hunden inte hundvänlig så har jag både hundhus (bara o sätta på värmen) hundgård och min lilla dör inte av att vara instängd i annat rum en stund då o då.
 
L
Klisterkarlsson har magknip. Klisterkarlsson förstår inte varför klistret smetar ut i en ojämn sörja där en ordentlig smörja med balans aldrig kan hittas. Klisterkarlsson känner sig väldigt obehövd som människa, har tappat sitt eget värde och blir mer och mer ledsen över situationen.

Lite ord mest på skoj, men sanningen är att jag snart ger upp helt och hållet. Det känns som att jag sitter i en rävsax, där jag sitter ordentligt fast, och ska jag komma någonstans så får jag antingen lägga mig att självdö, eller gnaga av mig stålet och kämpa vidare. Jag föredrar det senare, men energin är slut efter år av försök.

Jag kan för mitt liv inte fatta vad det är som gör att jag alltid hamnar utanför och känner mig som den mest ensamma av alla, trots ett patetiskt liv bakom en skärm som visar att jag är hur poppis som helst.

Jodå, vänner på facebook finns det gott om, likaså alla lovord, gillamarkeringar och hur alla alltid uppmuntrar och peppar med några ord. Det är klart jag blir glad över det, men inte en jävel är intresserad av mer än så.

Jag får höra att personer, eller bekanta egentligen, att du har ju ett så himla fint nätverk, så många vänner, alla gillar ju dig. Jag försöker fint förklara att det inte är sant. Jag har inga vänner, men många just bekanta. Jag får till svar tillbaka att jag nästan ljuger, för jag är ju alltid aktiv med olika folk.

Varför ser ingen mig på riktigt?

Förra veckan satt jag och snackade med en arbetskamrat. Personen sa ungefär dessa ord till mig när vi kom in på att prata om en kollega som är sjukskriven. - Ja, det är så synd om hen, hen bara sitter ju där och har bara sin mamma och katt, ingen sambo eller något, det måste kännas hårt att vara så ensam. Jag höll med, men sa också att jag sitter i samma situation, jag har varken föräldrar, syskon eller så nära vänner ( som finns där), så jag förstår hur det känns. Till svar fick jag, att med mig var det annorlunda, för jag är ju både stark och av annat virke som klarar mig så bra själv och går min egen väg.

Träffade en kamrat idag. Hon undrade om jag sett inbjudan på fb. Jag sa ja, men inte hunnit kolla än om jag är ledig. En grej hon ordnat med och bjuder in mig om det finns plats över. Det känns inte kul, jag är den som blir bjuden utöver om platsen inte är tillsatt.

Samma person verkar så glad att se mig, och utbrister att vi måste ses nu och snart. Jag svarar självklart ja, men vet att när personen säger att hon ska höra av sig om det, så gör hon det aldrig, och sen börjar det om nästa gång vi ses.

Annan person ringer mig och säger entuastiskt att du är välkommen hem till mig det och det datumet. Vi har ju inte setts på ca 6 mån, så nu måste det bli av. Jag svarar ja och har en härlig vistelse där, men månaderna går både innan och efter och inte ens ett sms, inte ett samtal, inte något varken före eller efter.

Julen är en mardröm. Jag vet ju redan nu att jag kommer vara själv under hela julen. Jag har köpt alla julklappar och slagit in dem, de ligger fint i ett hörn i lägenheten. Frågan är när jag ska leverera dem, om folk har tid att ens ta emot dem? Försökte i god tid nu, att få en tid med brorsan och syskonbarnet att iallafall få bjuda in på lite julmat och han kunde hämta syskonbarnets paket, men han hann inte, det var fullt upp, jag kunde lämna dem utanför huset om jag hade vägarna förbi....

Ringde brorsa 2 och frågade om han var intresserad av uppesittarkväll med julmat, dagen innan. Fick till svar att nej, jag är bortbjuden på annat.

Ringde mamma, men nej, det var fullt upp att ordna med mormor, för där skulle de fira nu när morfar inte finns mer, det finns inte plats för fler.

Ringde pappa, men vi har ju ingen större kontakt. Där kommer hans sambos barn och barnbarn att fira julen, det funkar ju inte att jag kommer också.

Nåja, jag har nu köpt hem all julmat jag vill ha, ska absolut fira in julen med mig själv, men känns så otroligt tråkigt att inte en endaste människa bryr sig. Jag klarar mig, men kul är det faan inte....
Fy, fan vilken jävla släkt du har. :mad:
Varför är du inte medbjuden till brorsorna eller din mamma? Det låter ju helt otroligt taskigt. :(

Inser själv att jag är privilegierad på det sättet.
Har stor familj och ännu en ny familj eftersom pappa gift om sig och en svärmor, så för min del blir det nog julafton tre drar i rad.
Tyckte det var lite jobbigt, men nu skäms jag när jag läser hur du har det. :o

Går det att fråga dina syskon om du kan komma dit? Dom kanske inte tänker längre än näsan räcker pga julstressen.
Hoppas att det ordnar sig i alla fall. :heart
 
Julen har varit hemsk så länge jag minns. Har ingen släkt i livet mer än avkomman, och när jag var gift hans föräldrar.
Första åren efter skilsmässan var inte kul men jag fick inbjudningar till vänner så det var OK.

Senaste jularna har jag stannat hemma ensam. Barnet har besökt pappas familj eller varit med kompisar. Jag har kommit därhän att jag inte betraktar julen på annat sätt än en vanlig lördag-söndag. I år har barnet avsagt sig julklappar så jag väntar inget därifrån heller.

I år är det inte många dagar ledigt och jag brukar behöva lördagen för vila för att orka göra något om söndagarna. Så en extra dags ledig gör ingen större skillnad. Kanske en tur till @athena_arabians för lite julfika :D

Sova, städa och laga mat. Det känns alldeles lagom.

Förr var det julegröt och julegråt. Nu är det helt odramatiskt.
 
Tycker också julen är en mardröm. Firade jul med min pappa ett par år men det var mycket ovilja därifrån, ett år skulle de ned till min farmor och pappas sambos son fick följa med men inte jag för "det finns inte plats" trots att farmor bor stort. Senaste åren har jag varit ensam och har väl accepterat läget.

Jäkligt trist att skylla på att det inte finns plats, det handlar ju om vilja :down:
Du bor väl så till så att du kan ta dig till @prallan ? Jag kan också ta mig dit.
 
Ser det också som en helt vanlig dag och har gjort det länge. Det enda som irriterar mig är att alla affärer är stängda så jag måste planera mitt handlande.
Åh - och att folk är lediga här och naturligtvis måste ut och gå om det är fint väder, så om jag vill gå de lättillgängliga stigarna med hundarna måste jag hålla dem kopplade. Skitirriterande!

Självklart måste det suga och svida när det inte är självvalt, men samtidigt finns det gott om folk som säkert gärna hittar på något annat. Kanske känns det lite lättare i hjärtat att bara veta att inte alla sitter knä mot knä med tjocka släkten och myser hela julhelgen? Eller också kan det kanske motivera att hitta på något annat, med andra som inte heller firar? :)
 
Ack, jag skådar självhyckleri! Hur mycket en än vill intala sig att det är "en vanlig dag som alla andra" så förändrar ju inte det faktum att typ resten av ens hela världskarta på den sociala och familjära skalan faktiskt firar och UMGÅS - det är ju det som svider för de som känner sig ensamma vid storhelger.

Jag har en dysfunktionell släkt och en väldigt liten familj, ett hyggligt stort socialt kontaktnät men - jag är ganska introvert och får jag inte fira i det storskaliga slaget i rätt miljö kan det helt enkelt kvitta. I min barndom firades riktiga traditionella sago-midsomrar och carl larson-jular men i vuxen ålder blev allt lite mer komplicerat så storhelger blev på något sätt märkliga grupperingar och konstellationer. Jag löste det ganska tidigt med att anta grundtanken att storhelger är ypperliga arbetstillfällen - ska en tjäna möneys så ska en jobba då. Plötsligt blir storhelgerna något helt annat. Mina barn är vuxna och vill fira vissa storhelger på egen hand och familjära storhelger är ju för de flesta människor en delad sak mellan föräldraskapen, så jag behöver inte ens ha dåligt samvete för att jag jobbar, vi firar jul när vi ses helt enkelt.
 
Usch vilken tråkig situation, jag känner igen mig i mycket men jag har en familj där jag alltid är välkommen. Det handlar om känslan att inte vara Välkommen att komma i andra eller tredje hand och att inte vilja tränga sig på eller tigga om plats/tid/uppmärksamhet . Det blir inte samma sak om man bjuder in sig själv.

Det kan vara så att dina släktingar inte tänker längre än näsan räcker, och då är det enda som hjälper att tala med dem.

Hoppas verkligen det ordnar sig för dig.

:heartkram:heart
 
Bor inte i Uppsala längre utan i Åre.

Men hallå då är vi nästan grannar! :D Eller? Har lite svårt det där med avstånd 'här uppe'. Firade också Carl Larsson jular som liten och var länge en sån där julist. Bakade lussebullar, pepparkakor efter mormorsmors hushållerskas recept - fö vansinnigt goda med konjak i och som man efter att ha kokat upp alla kryddor och sirapm blandat i det tills det smält (ej koka) tas av spisen och rörs oavbrutet tills det är helt svalt. Brukar ta några timmar men värt är det!

Numera, nja, julen är ganska bortprioriterad. Jag har en del konstellationer att fira jul med, syster, pappa med fru några andra syskon. Men det enda jag verkligen fortfarande älskar med julen är julmaten! Om det blir min syster så är hon vegetarian och visst, knaperstekt kale är gott men inte på julafton :grin: Så jag köper alltid mitt eget lilla julbord och så firar jag och katten tillsammans. Ingen i familjen någonsin har vetat vad jag vill ha i julklapp - har hur många lyx body scrubs, schampo, parfym eu de cologne osv som ligger oanvända och skräpar + en massa exklusiva te sorter och liknande. Jag är liksom inte riktigt personen som använder ekologisk oliveoljenågontingellerannat man sätter någonstans på kroppen.

Så jag ger alltid mig och Nikita en egen present var. Så får vi båda exakt vad vi vill ha. I år lustar jag över en Kobo Aura One, men den får nog vänta eftersom allting just nu går till körkortet. Nikita vill ha en Kattens No.1 Eiffel eller Rundetorn.

Den enda julklapp jag verkligen vill ha är körkort. Vilket iofs går ganska käpprätt åt helvete. Jag vill inte köra 100 km med mötande lastbilar och i mörker. Really, really not.

Jag tycker att något år kör vi en bukejul, om vi kan samlas ett gäng på @athena_arabians varje sommar varför inte under julen? Vi tar alla med oss vad vi gillar med jul och firar sedan en anti-jul :devil:
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 967
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 414
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 980
Senast: Sasse
·
Relationer Idag är det 10 år sedan. 10 år sedan jag fick ovärderlig hjälp och stöttning härifrån. 10 år sedan jag blev "fri". 10 år sedan livet...
Svar
1
· Visningar
1 305
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp