Snabb hjälp hörni!

Jag ska göra min drömrulltårta med saffran och brukar alltid smaksätta smörkrämen med clementin - men nu har jag ingen clementin hemma.

Däremot har jag ingefära (färsk och pulver), kanel, kardemumma, vanilj (stång och pulver) och lite annat. Ingen frukt dock. VAD ska jag smaksätta med? Eller hålla den neutral?
 
Snabb hjälp hörni!

Jag ska göra min drömrulltårta med saffran och brukar alltid smaksätta smörkrämen med clementin - men nu har jag ingen clementin hemma.

Däremot har jag ingefära (färsk och pulver), kanel, kardemumma, vanilj (stång och pulver) och lite annat. Ingen frukt dock. VAD ska jag smaksätta med? Eller hålla den neutral?
Det känns spontant att inget av det du har hemma kan likställas med den syrliga sötma som clementinen har. Ingefära känns för skarpt. Kanske vanilj?
 
Det känns spontant att inget av det du har hemma kan likställas med den syrliga sötma som clementinen har. Ingefära känns för skarpt. Kanske vanilj?

Jag tror också vanilj kan bli bäst. Kanske med liiiite kardemumma i också?

(Ja, det är en stor fråga som avhandlas här, haha!)
 
Gjorde Rocky Road i lördags, kör i lite allt möjligt jag :p blev att smälta 400 g marabou choklad, klippa isär ett par nävar skumtomtar, några bävar dumle som jag delade varje bit på två, non stop, geléhallon, zoo apor, mini marsmallows och ett gäng blandade nötter och även rostad majs med chili smak :p blev helt underbart gott!
 
Här kommer mina lata julgodisar:

Chokladbräck av olika slag
(med polka, lakrits eller smörkolakarameller)

Smält choklad av det slag du föredrar, blanda i krossat godis (vilka hårda karameller som helst går bra, bara att mortla!), häll/smeta ut i tunnt lager på folie/bakplåtspapper, strössla över mer krossat godis, låt stelna. Jag brukar stelna det i frysen. Bryt bitar. Ät.

Samma koncept fungerar om du vill göra chokladbitar, bara att skeda ner chokladen i isformar i stället. Blandar du i lite jordnötssmör eller nutella i den smälta chokladen blir det fantastiskt och underbart och lite lenare. Mmmm... *dreggel*

OBS!
Gör ni Rocky road i juletid är det obligatorisk att göra det på juleskum i stället för marshmallows :up:

Mozartrulle
Köp ett block nougat, en (eller mer) rulle marsipan (grön med päronsmak = :love:) och den choklad du föredrar.

Skär en stav av nougat, rulla den rund. Platta ut marsipanen och rulla in staven så att den är täckt av marsipan. Doppa/rulla i smält choklad, pynta med nåt om du vill (typ krossade hasselnötter), låt chokladen stelna. Skär i skivor. Alla blir imponerade men ingen blir smal :D

Vill du använda ugnen?
I så fall:
Drömrulltårta med saffran (i stället för kakao) och apelsinsmörkräm. Det är så gott!! :love:

Mitt trumfkort:
Pepparkakskulor i choklad.
Köp (eller gör, för all del) pepparkaksdeg och choklad. Rulla små kulor av degen som sedan rullas eller doppas i smält choklad. DET ÄR SÅ SJUKT GOTT!

DEn där pepparkaksgrejen lät ju vansinnigt gott!! stelnar man chokladen i frysen sen då? och så är det bara deg i mitten?
 
DEn där pepparkaksgrejen lät ju vansinnigt gott!! stelnar man chokladen i frysen sen då? och så är det bara deg i mitten?

Precis så!
Det gäller att göra dem ganska små, mina är typ som kikärtor i storlek.
Jag stelnade dem i kylen sist, inga bekymmer :)

Tips!
Låt degen bli rumsvarm, så är den lätt att rulla kulor av. Kyl kulorna innan de rullas i choklad, så håller de formen bättre.
 
Precis så!
Det gäller att göra dem ganska små, mina är typ som kikärtor i storlek.
Jag stelnade dem i kylen sist, inga bekymmer :)

Tips!
Låt degen bli rumsvarm, så är den lätt att rulla kulor av. Kyl kulorna innan de rullas i choklad, så håller de formen bättre.
En till fråga, doppar du dem med typ tandpetare i smält choklad?
 
Facit angående rulltårtan:

Gjorde en avancerad jävla smörkräm, eftersom jag tydligen inte hade florsocker hemma:
http://www.icakuriren.se/mat-dryck/recept/fluffig-smörkräm-med-vaniljsmak/

Öste ner mer vaniljsocker än vad som stod i receptet, plus vaniljpulver, plus lite kardemumma. Det blev gott, men lite mesigt. Clementin/apelsin är mycket godare, så jag surade ett tag - men rulltårtan tar nog slut rätt snart ändå :angel:
 
Snabb hjälp hörni!

Jag ska göra min drömrulltårta med saffran och brukar alltid smaksätta smörkrämen med clementin - men nu har jag ingen clementin hemma.

Däremot har jag ingefära (färsk och pulver), kanel, kardemumma, vanilj (stång och pulver) och lite annat. Ingen frukt dock. VAD ska jag smaksätta med? Eller hålla den neutral?

Vad synd att jag såg detta först nu; cointreau eller annan citruslikör funkar ypperligt som smaksättare! Som man (iaf i min familj) brukar ha i gömmorna.
Ett julgodis som är enkelt men ett måste hemma hos oss är "julapelsiner" där man river mandelmassa har i en skvätt cointreau efter tycke och smak, och sedan färgar mandelmassan orange. Sen rullar man in små kulor/fyrkanter av nougat i mandelmassan. Så att det blir små runda bollar med nougat i mitten. Sen är tricket att rulla dem på sidan på rivjärnet för citrusskal och trycka i en nejlika i varje liten boll så ser de precis ut som små apelsiner!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp