Bukefalos 28 år!

Jultråd 2014

Här pysslar vi för fullt, det är det bästa med julen! ;)

En av dörrkransarna, testade att göra en stjärna, var ganska trixigt!
93e6c8daab02cab2a6ca9bbc96ce8297_zps32ec1d2a.jpg


Sen gör vi alltid varsin pepparkaka att hänga upp i en dörrpost:
2892cfc1d7c8dcb85c78189fa29720ae_zpsae02a911.jpg


Stjärna av pinnar, färg, glitter och natursnöre. Så enkelt, denna har min 3-åring gjort nästan själv...
9cb0a9017eb2f6532f5700d6f3ea173b_zpsfb206796.jpg


Minigran och ormhassel med ljusslinga:
16abd4d82c3dea22dde39acc293c9ff5_zps7c01d4b1.jpg


Och så högg vi världens finaste julgran igår, den får komma in ikväll!
95b33aa91feed92d5a9861e84b02033b_zpsd4b2726e.jpg


Det är så roligt att se vad alla pysslar med! :bow:
 
Jag håller på att julbaka, precis som vanligt :rofl: Ställde klockan imorse och prick klockan åtta stod jag redo i köket. Kokosgodis blev det först, och sedan gjorde jag sju olika sorters tryfflar. Hälften av dem är klara, hälften av dem är på stelning och ska sedan rullas i kakao, kokos eller doppas i choklad. Nu har jag tagit en liten paus för att ge diskmaskinen en chans att komma ikapp, sedan har jag tre recept kvar på tryfflar att göra. Efter det får dagen fortsätta med julklappsinslagning och storstädning till julmusik :love:
 
Här pysslar vi för fullt, det är det bästa med julen! ;)

En av dörrkransarna, testade att göra en stjärna, var ganska trixigt!
93e6c8daab02cab2a6ca9bbc96ce8297_zps32ec1d2a.jpg


Sen gör vi alltid varsin pepparkaka att hänga upp i en dörrpost:
2892cfc1d7c8dcb85c78189fa29720ae_zpsae02a911.jpg


Stjärna av pinnar, färg, glitter och natursnöre. Så enkelt, denna har min 3-åring gjort nästan själv...
9cb0a9017eb2f6532f5700d6f3ea173b_zpsfb206796.jpg


Minigran och ormhassel med ljusslinga:
16abd4d82c3dea22dde39acc293c9ff5_zps7c01d4b1.jpg


Och så högg vi världens finaste julgran igår, den får komma in ikväll!
95b33aa91feed92d5a9861e84b02033b_zpsd4b2726e.jpg


Det är så roligt att se vad alla pysslar med! :bow:
Fan vad fint med ormhasslet! :love:
 
Suck, skulle göra vaniljfudge men följde ett dåligt recept :( Så tråkigt när man lägger ner tiden och så blir det dåligt. Supersöta smuliga bitar, på fel sätt. Faller bara sönder när man skär och blir nån slags grynig massa...
 
Suck, skulle göra vaniljfudge men följde ett dåligt recept :( Så tråkigt när man lägger ner tiden och så blir det dåligt. Supersöta smuliga bitar, på fel sätt. Faller bara sönder när man skär och blir nån slags grynig massa...
Fy vad trist!
Jag skulle göra knäck och använda termometer för första gången annars brukar jag gå på utseende och kulprov. Men det gick inge bra alls så jag fick lämna massa knäcksmet som jag inte fick i formarna.
 
Fy vad trist!
Jag skulle göra knäck och använda termometer för första gången annars brukar jag gå på utseende och kulprov. Men det gick inge bra alls så jag fick lämna massa knäcksmet som jag inte fick i formarna.

Verkligen jättetrist. Gjorde en snabb jultomtefudge nyligen som gick på ett kick att sno ihop och som blev god men inte riiiiktigt rätt konsistens. Denna fudge kokade hur länge som helst för att nå rätt temperatur och det blev asdåligt resultat. Snark...
 
Jag brukar koka knäck i mikron men i år har jag provat på spisen med termometer, tyckte det gick hur bra som helst. Gäller bara att ha tillräckligt stor kastrull (fick byta från 1.5 l till 2 liter mitt i första kokningen ). Jag bara stoppade i termometern och kokade på tills den visade 126 grader, blev sega och goda :)
 
Äntligen är det även min tur att börja julpynta! I vanliga fall brukar vi endast införskaffa lite nya tomtar efter jul, eftersom priserna av någon mystisk anledning nästan halveras då, men i år såg jag två stycken på Åhléns som jag bara inte kunde gå förbi, så de fick följa med hem och jag har väntat otåligt på att få packa upp dem :rofl:

Jag skulle ha varit ledig idag och ägnat hela dagen åt julpyntningen, men istället åkte jag på att jobba, heldag till råga på allt. Jag ska inte klaga för mycket, för jag vill jobba. Bara idag hade det dock varit lite skönt med ledighet ;) Ikväll ska det iallafall pyntas i mängder och när allt är klart sätter vi oss ner vid köksbordet och äter en första julskinkemacka :love:
 
Här är skinkan klar, julklapparna klara och handlingen är färdig. Ska göra lite Rocky road och en Jansson idag bara, sedan är det helt färdigt.
 
Idag var jag i Lund för första gången sedan typ förra julen :p hittade mammas julklapp direkt (letat åf) o köpte lundapresenter till pappa och de vi ska till på juldagen. Och så hade Change 40 % på hela sortimentet så från att inte få någon julklapp fick sambon flest o dyrast :p
 

Liknande trådar

Tjatter Mitten på november redan och så vitt jag kan se har ingen startat årets jultråd än :crazy:!! Så ja här kommer den! Snön lyser med sin...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
6 745
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Jag och mina två vänner ska åka bort över en helg första helgen i oktober. Har ni tips på fina inte alltför dyra spahotell ungefär här...
Svar
8
· Visningar
416
Senast: Malin_L
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
279
Senast: annersia
·
Fordon Måste så småningom byta bil. Vill ha en automatväxlad lite högre bil, årsmodell 2014 och nyare och körd under 10 000 mil. Har kollat...
Svar
3
· Visningar
231
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldhamster ungar
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp