Jultråden 2019

Åh, jag börjar vekna känner jag... 😝
Igår gjorde jag k*ttbullar som jag kryddade med kryddpeppar och så har jag ätit kokt brysselkål, eftersom vi fick det på jobbet... plus att jag ätit kaki och mammas julbröd. Och massa risgrynsgröt.

Så... jag har tjuvstartat :p. Ingen rödbetssallad ännu, men det blir nog snart, men ska försöka hålla mig till november iaf :p.

Vad har ni ätit/druckit för juligt hittills?

Vi gjorde getostfyllda baconlindade dadlar härom veckan, typisk glöggmingelsnacks för mig men ändå inte jättejuligt. Ska göra några fler till helgen när vi tänkt testa detta:
IMG_20191030_100850214.jpg

Måste ju provsmaka så vi vet om vi ska köpa hem fler flaskor eller inte! :angel::D
 
Jag har bara kryddpeppar i kött(älg)bullarna till jul, det är absolut en julgrej för mig. Köpt rödbetssallad tycker jag inte om så jag gör den själv... dvs jag orkar bara göra det till jul :D #lat
Ett annat kryddtips till älgköttbullar är enbär, det blir jättegott! :)
Vad är kryddpeppar? :confused:

Dricker julmust medans jag skriver :angel: har testat Marabou pepparkaka men tyckte inte om den. Tyckte den smaka för lite pepparkaka å var allt för söt. Är jätte sugen på att baka (och äta) mjuk pepparkaka, är det svårt? Kanske nån som har ett bra recept? 😁
Jag har ett jättebra recept på mjuk pepparkaka. Ska försöka komma ihåg att posta det ikväll! Det är extremt enkelt att göra och smeten är fruktansvärt god så det gäller att inte skrapa för noga med slickepotten ;)
 
Vi gjorde getostfyllda baconlindade dadlar härom veckan, typisk glöggmingelsnacks för mig men ändå inte jättejuligt. Ska göra några fler till helgen när vi tänkt testa detta:
Visa bifogad fil 38761
Måste ju provsmaka så vi vet om vi ska köpa hem fler flaskor eller inte! :angel::D
Den där drycken är jag så sugen på! Vi ska ha glöggmingel kring andra advent och vill förutom glögg servera något bubbligt typ glöggdrink eller liknande :)
 
Mjuk pepparkaka 2 st

4 ägg
6 dl socker
6 dl mjöl
4 tsk bakpulver
3 dl mjölk
200g smör
1 påse pepparkakskryddor

Rätt standard. Vispa ägg och socker, smält smör och blanda i mjölken i det, vispa ihop allt. Fördela i två såna där avlånga smala formar man typ gör tigerkaka i, jag vet inte vad de heter men hoppas du förstår. Grädda ca 50 minuter 175 grader. Man får känna efter så den inte blir torr.

Inser att det här receptet nog är väldigt standard, men det blir jättegott!
 
Mjuk pepparkaka 2 st

4 ägg
6 dl socker
6 dl mjöl
4 tsk bakpulver
3 dl mjölk
200g smör
1 påse pepparkakskryddor

Rätt standard. Vispa ägg och socker, smält smör och blanda i mjölken i det, vispa ihop allt. Fördela i två såna där avlånga smala formar man typ gör tigerkaka i, jag vet inte vad de heter men hoppas du förstår. Grädda ca 50 minuter 175 grader. Man får känna efter så den inte blir torr.

Inser att det här receptet nog är väldigt standard, men det blir jättegott!

Tack så mycket! 🙏 Måste prövas i helgen 😋😋 vi ska smygpynta lite med nån ljusslinga ute och byta till juliga sängkläder, passar bra med lite julbak också 😁👌
 
Svärföräldrarna hade köpt den där Marabou chokladen med pepparkaka så vi fick smaka igår. Men nä, den va inte supergod, men inte äcklig heller. Kommer inte köpa nån själv i alla fall.
 
Svärföräldrarna hade köpt den där Marabou chokladen med pepparkaka så vi fick smaka igår. Men nä, den va inte supergod, men inte äcklig heller. Kommer inte köpa nån själv i alla fall.

Åh... ja, jag får också hitta nån jag kan smaka av bara... vill inte ha en hel själv... särskilt inte om den inte ens är jättegod.
 
Alltså hörni, jag drömde på fullaste allvar att jag vaknade den 24 december och var jättetrött på julen eftersom jag börjat peppa alldeles för tidigt. Ingen av mina favorit-jullåtar passade och jag var inte ens sugen på lite glögg. Förstår ni vilken traumatisk upplevelse (ok, dröm) det var?!

Sambons Grinchen-tjat om att "det för tidigt att prata om jul" har tydligen gått åt mig mer än jag trodde :o
 
Alltså hörni, jag drömde på fullaste allvar att jag vaknade den 24 december och var jättetrött på julen eftersom jag börjat peppa alldeles för tidigt. Ingen av mina favorit-jullåtar passade och jag var inte ens sugen på lite glögg. Förstår ni vilken traumatisk upplevelse (ok, dröm) det var?!

Sambons Grinchen-tjat om att "det för tidigt att prata om jul" har tydligen gått åt mig mer än jag trodde :o
Förstår traumat!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp