Jultråden 2019

Jag har liiite svårt för henne faktiskt. Fast har iofs inte sett särskilt mycket av henne och känner väl inte att det är en så stor grej för mig vem som är värd, men hade väl helst sett nån annan... men kan nog bli bra hon med :).

Så är det när det är det människor det handlar om, vi kan alla uppfatta personer olika!:)
 
Senast ändrad:
Vegansk men det står "Tillsätt smör, mjölk, grädde" i den första? :confused:

I receptet om man tittar på ingredienserna står det ju att det ska vara växtbaserat grädde och mjölk, jag kan inte specifikt vegansk matlagning men jag förmodar att det är vegansk variant av grädde och mjölk @Krystalline får rätta mig om jag har fel.
 
Men om det är så enkelt att byta ut i recepten så får jag ju "helt enkelt" undvika de med ägg i :up:

Eller bara byta ut mot till exempel kikärtsspad. 1 ägg motsvarar 3 matskedar spad. Smakar inget konstigt alls. Välj såna kikärtor på tetra utan tillsatt salt bara (tex Zetas ekologiska).
Det är verkligen superlätt att baka veganska nu när det finns så mycket ersättningsprodukter. Mildas baksmör är helt veganskt till exempel, och mjölk och grädde tycker jag fungerar bra med havrebaserade varianter tex från oatly.
 
Jag gjorde den här för några år sedan och tänkte göra den igen för den är löjligt god (och enkel att göra):
https://www.ica.se/recept/pepparkaksrulltarta-med-farskost-och-lingon-718015/

Jag genar lite med färdigblandad pepparkakskrydda och har tidigare använt Kesella istället för färskost men ska nog testa färskost den här gången.

Den där kommer bli perfekt när vi ska ha glöggmingel! Enkel att göra och räcker till många, tack!
 
Eh... gör mycket. Den är försvinnande god... :o

Har inte räknat hur många vi blir men kommer göra minst två. Och sen kommer det finnas hel del annat också som inte är hundra bestämt ännu :p Tänker mig någon form av ost och kex (med pepparkakor). Smördegssnittar med lite ost, grönkål, nötter.
Saffranskrans. Hembakta pepparkakor.
Någon typ av saffranskladdkaka/saffransrutor.
Och så rulltårtan då. Plus någon grej till som inte är bestämd ännu. Tips mottages tacksamt!
Allt ska vara vegetariskt men måste inte vara veganskt.
Den som kommer för sent får skylla sig själv om något hunnit ta slut :D
 
Eller bara byta ut mot till exempel kikärtsspad. 1 ägg motsvarar 3 matskedar spad. Smakar inget konstigt alls. Välj såna kikärtor på tetra utan tillsatt salt bara (tex Zetas ekologiska).
Det är verkligen superlätt att baka veganska nu när det finns så mycket ersättningsprodukter. Mildas baksmör är helt veganskt till exempel, och mjölk och grädde tycker jag fungerar bra med havrebaserade varianter tex från oatly.
Jo men jag vill inte köpa något som jag aldrig kommer att använda sedan ... kikärtorna alltså :o bättre att försöka undvika dem tänkte jag.
 
Varför lingon förresten? Är det så typiskt jul? :confused:🤔 Det hör ju till hösten och där hör ju även blåbär hemma tex, varför inte blåbär?

/lingon är minsta favoritbäret :angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp