Jultråden 2019

Någon som kan tipsa om en bra jul-podd? Eller bok? :)
Just nu lyssnar jag på Alla kan äta julbord av Lotta Lundgren och Erik Haag men det är väldigt korta (och få!) avsnitt.
Gah nu vill jag kolla lite på den där julkalendern med dem, men den fick väl inte ges ut eller något :mad:
 
Vad synd, det kanske inte riktigt passar med sylt till utan mera typ musli eller sånt?

Hmm, jag tänkte att lingonsylt borde passat jättebra till... och sylten var god, fast filen var mesig i smaken... men kan ju prova med andra tiĺbehör... kan ju bli godare när den ståtttill sig lite öppnad också...
 
Lägger ut en trevare här angående mjuk pepparkaka: min mormor bakade en fantastisk mjuk pepparkaka. Den var väldigt mörk, väldigt saftig, ibland nästan kletig i mitten och det var lingon i den. När jag googlat på recept hittar jag aldrig någon kaka som ser ut som den, de är alla för torra och bleka för att kunna vara samma. Är det någon som känner igen den beskrivningen och har ett recept? :D

Det här receptet använder jag, tycker det blir saftigt och gott och såklart lingonsmak :love: Och blek blir den verkligen inte :D

2 ägg
2,5 dl rårörsocker
100 g smör
1,5 dl creme fraiche
1 dl lingon (jag brukar ha färdigköpta rårörda lingon)
3,25 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 tsk ingefära
1 tsk kardemumma
2 tsk pepparkakskryddor
2 tsk kanel

Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst. Rör ner det smälta smöret, creme fraiche och lingon. Blanda de torra ingredienserna och kryddorna i en skål och rör ner det i smeten. Grädda i 200 grader i ca 30-35 min, stickan ska vara nästan torr när kakan är klar.
 
Jag blir sugen på att baka jag också för att ta med till jobbet. Men det finns laktosintoleranta (vilket går ju att lösa) och veganer på arbetsplatsen... veganer, vad bakar man till dem som är riktigt smarrigt, kladdigt och så där gott? :nailbiting:
 
Jag blir sugen på att baka jag också för att ta med till jobbet. Men det finns laktosintoleranta (vilket går ju att lösa) och veganer på arbetsplatsen... veganer, vad bakar man till dem som är riktigt smarrigt, kladdigt och så där gott? :nailbiting:

Jag har aldrig provat själv (men ska på fre eller lör) men vet att många byter ut äggen mot kikärtsspad...

Eller gör kokosbollar? :) man kan ju ha i pepparkskskryddor...
 
Jag har aldrig provat själv (men ska på fre eller lör) men vet att många byter ut äggen mot kikärtsspad...

Eller gör kokosbollar? :) man kan ju ha i pepparkskskryddor...
Kikärtsspad... kan man köpa det färdigt? O_o:cautious:

Jag har gjort havrebollar förra året med pepparkakskryddor som du säger. De blev goda men jag vet inte om jag vill göra dem en gång till .... Men har dem i nödfall iaf.
Eller vänta, det är väl smör i dem?
 
Kikärtsspad... kan man köpa det färdigt? O_o:cautious:

Jag har gjort havrebollar förra året med pepparkakskryddor som du säger. De blev goda men jag vet inte om jag vill göra dem en gång till .... Men har dem i nödfall iaf.
Eller vänta, det är väl smör i dem?

Nä, asså bara köp en burk/tetra kokta kikärtor och använd spadet :).

Mjölkfritt smör 👍
 
Tyckte SVT gjorde ett bra val av årets julvärd Marianne Mörck. Tycker hon har en härlig och varm personlighet som går igenom rutan som jag upplever som äkta de gånger jag sett intervjuer med henne och hon är en duktig skådespelare. Hon kommer att passa bra som julvärd tror jag.

Jag har liiite svårt för henne faktiskt. Fast har iofs inte sett särskilt mycket av henne och känner väl inte att det är en så stor grej för mig vem som är värd, men hade väl helst sett nån annan... men kan nog bli bra hon med :).
 
Det här receptet använder jag, tycker det blir saftigt och gott och såklart lingonsmak :love: Och blek blir den verkligen inte :D

2 ägg
2,5 dl rårörsocker
100 g smör
1,5 dl creme fraiche
1 dl lingon (jag brukar ha färdigköpta rårörda lingon)
3,25 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 tsk ingefära
1 tsk kardemumma
2 tsk pepparkakskryddor
2 tsk kanel

Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst. Rör ner det smälta smöret, creme fraiche och lingon. Blanda de torra ingredienserna och kryddorna i en skål och rör ner det i smeten. Grädda i 200 grader i ca 30-35 min, stickan ska vara nästan torr när kakan är klar.
Åååh spännande! Kommer definitivt prova till första advent. Tack för att du delade med dig :heart
 
Jag blir sugen på att baka jag också för att ta med till jobbet. Men det finns laktosintoleranta (vilket går ju att lösa) och veganer på arbetsplatsen... veganer, vad bakar man till dem som är riktigt smarrigt, kladdigt och så där gott? :nailbiting:

Baka den här!! Den blev succé även bland allätare här förra julen. Jag bakade den i form av en julgran också för extra stämning :D

http://www.helalf.se/2014/11/29/vegansk-mjuk-pepparkaka-med-lingonsylt/

Eller dra till med en vegansk kladdkaka med julkryddor i!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp