Jultråden 2019

Hur firar ni jul?

Själva eller med vem, vilken/vilka dag/ar? Kanske på jobbet? Samma år från år eller kanske hos A vartannat år och B vartannat?
 
Hur firar ni jul?

Själva eller med vem, vilken/vilka dag/ar? Kanske på jobbet? Samma år från år eller kanske hos A vartannat år och B vartannat?

Sen vi fick barn nr 2 ha vi firat med en del av min släkt hemma hos oss. Vi äter mat, ser på Kalle Anka, får besök av tomten och dricker kaffe och har det mysigt. Senare på em/kvällen brukar det bli mat eller annat mys och paketutdelning hos mina svärföräldrar. Något år har dom varit hos oss också när makens bror med familj varit hos hans sambo med familj.

Det är väldigt skönt att vara hemma och att folk kommer hit istället. Både jag och maken gillar att fixa all mat (nästan, pappa brukar få göra Janssons frestelse) och bjuda på och slippa packa in alla julklappar som barnen fått i bilen utan det mesta är hemma från början. Vi brukar ha en mysig dag utan stress :)
 
Hade ju beställt några sista julklappar från en hemsida som erbjöd hemkörning, men det var via postnord och jag fick precis ett sms från dem om ett paket hos mitt ombud. Om det inte är från min Secret Santa (vars paket jag redan vet ligger hos ombudet tack vare appen) så har postnord skitit i att köra ut den hem utan levererat den direkt till ombudet :cautious: vilket vore lite knasigt då jag fick veta att den skulle levereras idag vid åtta och har varit hemma tills nyss då jag fick sms:et om paket hos ombudet. Dvs ingen chans att de har hunnit prova köra hem och ringa på dörren.
Ingen skada skedd då jag ska hämta paketet från Secret Santa men jag hade betalat extra för att få den hemkörd. :mad: Får kolla vilka paket som ligger hos ombudet och sedan höra av mig till företaget om ett av dem är av dem, vill inte betala 59 kr för något jag inte fick.
 
Hade ju beställt några sista julklappar från en hemsida som erbjöd hemkörning, men det var via postnord och jag fick precis ett sms från dem om ett paket hos mitt ombud. Om det inte är från min Secret Santa (vars paket jag redan vet ligger hos ombudet tack vare appen) så har postnord skitit i att köra ut den hem utan levererat den direkt till ombudet :cautious: vilket vore lite knasigt då jag fick veta att den skulle levereras idag vid åtta och har varit hemma tills nyss då jag fick sms:et om paket hos ombudet. Dvs ingen chans att de har hunnit prova köra hem och ringa på dörren.
Ingen skada skedd då jag ska hämta paketet från Secret Santa men jag hade betalat extra för att få den hemkörd. :mad: Får kolla vilka paket som ligger hos ombudet och sedan höra av mig till företaget om ett av dem är av dem, vill inte betala 59 kr för något jag inte fick.
Nu såg jag att det var samma fyra sista siffror på paketet från Secret Santa i appen och sms:et :banghead:😅 Får väl fortsätta leva på hoppet om att den andra skickas hem.
 
Hur firar ni jul?

Själva eller med vem, vilken/vilka dag/ar? Kanske på jobbet? Samma år från år eller kanske hos A vartannat år och B vartannat?

Senaste åren har sambon och jag firat med vänner, en s k "orphans christmas". Vi träffas alla i parken vid en av beacherna. Det finns fria att använda bbq's där så vi brukar ockupera en och så har vi bbq. Alla har med sig nåt ätbart att dela men egen dricka. Förra året hade jag "swedish meatballs", sambon hade julskinka, sambons bästa vän grillade chili garlic prawns, någon hade med nån efterrätt, andra lite korvar osv... ca 15-20 personer, alla som är iväg från sin "riktiga" familj som.vi känner brukar dyka upp. Blir samma i år!
 
Senaste åren har sambon och jag firat med vänner, en s k "orphans christmas". Vi träffas alla i parken vid en av beacherna. Det finns fria att använda bbq's där så vi brukar ockupera en och så har vi bbq. Alla har med sig nåt ätbart att dela men egen dricka. Förra året hade jag "swedish meatballs", sambon hade julskinka, sambons bästa vän grillade chili garlic prawns, någon hade med nån efterrätt, andra lite korvar osv... ca 15-20 personer, alla som är iväg från sin "riktiga" familj som.vi känner brukar dyka upp. Blir samma i år!

Låter ju helt underbart! :love:
 
Senaste åren har sambon och jag firat med vänner, en s k "orphans christmas". Vi träffas alla i parken vid en av beacherna. Det finns fria att använda bbq's där så vi brukar ockupera en och så har vi bbq. Alla har med sig nåt ätbart att dela men egen dricka. Förra året hade jag "swedish meatballs", sambon hade julskinka, sambons bästa vän grillade chili garlic prawns, någon hade med nån efterrätt, andra lite korvar osv... ca 15-20 personer, alla som är iväg från sin "riktiga" familj som.vi känner brukar dyka upp. Blir samma i år!
Låter jättetrevligt!
 
Hur firar ni jul?

Själva eller med vem, vilken/vilka dag/ar? Kanske på jobbet? Samma år från år eller kanske hos A vartannat år och B vartannat?

Jag och kisse tillbringar julen hemma i lugn och ro. Jag är välkommen hos särbons familj men tycker det är lugnast och skönast att fira så här. Jag fixar den julmat jag tycker om och så besöker jag pappa i minneslunden och tänder ljus. Är vädret ok tar jag en promenad men jag tvingar inte ut mig om det är gräsligt väder, jag vill ju liksom njuta av det.

Säkert skulle jag kunna tillbringa julafton med min egen släkt med men jag undviker dem så gott jag kan...
 
I år åker jag och sambon till min mamma, dit kommer även min bror och hans tjej. Och så alla hundar förstås!
De senaste åren har vi varit hemma hos mig/oss vilket jag egentligen föredrar.
Vi äter inte julbord på julafton utan mamma gör en helstekt kalkon med tillbehör. Jag äter alla tillbehör men inte kalkonen utan det har oftast blivit någon typ av juligt marinerad quornfilé men i år blir det hemmagjorda veganska köttbullar till istället, för min och sambons del.

Vi brukar börja med en lätt lunch typ bröd, ost, lite skinka, lax och sill. Sen julfika och Kalle står på men knappt något tittar. Sen blir det en längre hundpromenad allihop tillsammans. Julklappsutdelning är senare på kvällen, efter middagen.
Ddt är mest mys, spela spel och äta god mat samt dryck!

På juldagen åker vi samma gäng minus mamma till min pappa och hans sambo för brunch. Där kommer även min pappas sambos son plus hund vara.

Annandag jul är det bara jag och sambon och hundarna! Så mysigt :love:
 
Sen vi fick barn nr 2 ha vi firat med en del av min släkt hemma hos oss. Vi äter mat, ser på Kalle Anka, får besök av tomten och dricker kaffe och har det mysigt. Senare på em/kvällen brukar det bli mat eller annat mys och paketutdelning hos mina svärföräldrar. Något år har dom varit hos oss också när makens bror med familj varit hos hans sambo med familj.

Det är väldigt skönt att vara hemma och att folk kommer hit istället. Både jag och maken gillar att fixa all mat (nästan, pappa brukar få göra Janssons frestelse) och bjuda på och slippa packa in alla julklappar som barnen fått i bilen utan det mesta är hemma från början. Vi brukar ha en mysig dag utan stress :)

Det lät mysigt och skönt att vara hemma hos er :).

Senaste åren har sambon och jag firat med vänner, en s k "orphans christmas". Vi träffas alla i parken vid en av beacherna. Det finns fria att använda bbq's där så vi brukar ockupera en och så har vi bbq. Alla har med sig nåt ätbart att dela men egen dricka. Förra året hade jag "swedish meatballs", sambon hade julskinka, sambons bästa vän grillade chili garlic prawns, någon hade med nån efterrätt, andra lite korvar osv... ca 15-20 personer, alla som är iväg från sin "riktiga" familj som.vi känner brukar dyka upp. Blir samma i år!

Åh, så mysigt!

Jag och kisse tillbringar julen hemma i lugn och ro. Jag är välkommen hos särbons familj men tycker det är lugnast och skönast att fira så här. Jag fixar den julmat jag tycker om och så besöker jag pappa i minneslunden och tänder ljus. Är vädret ok tar jag en promenad men jag tvingar inte ut mig om det är gräsligt väder, jag vill ju liksom njuta av det.

Säkert skulle jag kunna tillbringa julafton med min egen släkt med men jag undviker dem så gott jag kan...

Vad skönt! Skönt att det är självvalt och att du haft sällskap om du velat.

I år åker jag och sambon till min mamma, dit kommer även min bror och hans tjej. Och så alla hundar förstås!
De senaste åren har vi varit hemma hos mig/oss vilket jag egentligen föredrar.
Vi äter inte julbord på julafton utan mamma gör en helstekt kalkon med tillbehör. Jag äter alla tillbehör men inte kalkonen utan det har oftast blivit någon typ av juligt marinerad quornfilé men i år blir det hemmagjorda veganska köttbullar till istället, för min och sambons del.

Vi brukar börja med en lätt lunch typ bröd, ost, lite skinka, lax och sill. Sen julfika och Kalle står på men knappt något tittar. Sen blir det en längre hundpromenad allihop tillsammans. Julklappsutdelning är senare på kvällen, efter middagen.
Ddt är mest mys, spela spel och äta god mat samt dryck!

På juldagen åker vi samma gäng minus mamma till min pappa och hans sambo för brunch. Där kommer även min pappas sambos son plus hund vara.

Annandag jul är det bara jag och sambon och hundarna! Så mysigt :love:

Mysigt! Hade din mamma kunnat hänga på hem till din pappa med sambo om hon velat eller hon vill inte?

---------

Det känns bra att läsa om era olika sätt att fira tycker jag! Kanske särskilt @Seabaz "orphans Chrismast"... och att du firar själv självvalt @athena_arabians ..

Jag vill inte vara någon partypooper, men min jul känns lite trasslig i år. De två-tre senaste åren har vi hittat en dag då vi kunnat ses allihop hemma hos min mamma och hennes sambo och min pappa har också varit välkommen.

I år kommer detta högst troligtvis inte att ske, vilket känns tråkigt.
Det känns som om min jul har kapsejsat, men den enda som lider av att jag blir bitter för det är ju jag själv, så ska försöka att inte bli det.
 
Mysigt! Hade din mamma kunnat hänga på hem till din pappa med sambo om hon velat eller hon vill inte?

Min pappa vill gärna träffa henne och när min pappa var singel så firade vi alltid jul ihop trots att de var skiljda. Men sen min pappa träffade nuvarande sambo så vill min mamma inte träffa honom alls helst, det är lite trist men inget jag hänger upp mig på.
Jag tycker att fördelen blir att julen på något sätt blir lite längre - först hos ena sedan hos andra 😊 Eftersom det inte heller blir samma mat och så hos båda så gör det absolut ingenting. Du kanske kan försöka se det lite så istället!
Är det så att din pappa kommer bli själv nu på julen eller hur har det ändrats för dig i år?
 
Min pappa vill gärna träffa henne och när min pappa var singel så firade vi alltid jul ihop trots att de var skiljda. Men sen min pappa träffade nuvarande sambo så vill min mamma inte träffa honom alls helst, det är lite trist men inget jag hänger upp mig på.
Jag tycker att fördelen blir att julen på något sätt blir lite längre - först hos ena sedan hos andra 😊 Eftersom det inte heller blir samma mat och så hos båda så gör det absolut ingenting. Du kanske kan försöka se det lite så istället!
Är det så att din pappa kommer bli själv nu på julen eller hur har det ändrats för dig i år?

Okej! Vad fint att ni kunde fira ihop fast de var skilda. Tråkigt att din mamma inte vill träffa din pappa nu... men bra att du tar det så bra!
De två eller tre senaste åren har som sagt min pappa varit med hemma hos mamma och hennes sambo, vilket jag tyckt känts jätteskönt och inte alls konstigt. Men i år gick det tydligen inte tyckte mamma+sambo. Och visst, det är helt upp till dem, men jag tycker det känns fisigt. Men, inte mitt val alls och alla är vuxna, så jag ska försöka beté mig vuxet jag också.

Jovisst, en förlängd jul är väl egentligen bara kul!

Just nu vet jag inte alls hur min/vår jul kommer att se ut. Men jag kommer nog inte kunna träffa min bror med familj hemma hos mamma med sambo iaf, vilket känns trist. Men, jag får väl försöka se lösningar istället för problem och hoppas på det bästa.
 
Vi firar hos makens mamma och hennes man. Mina svägerskor kommer också. Några år har vi åkt upp till min familj i Jämtland där vi oftast firar med min mamma på julafton och pappa någon dag senare. De senaste åren har vi dock siktat på att åka upp vid påsk istället, det är helt enkelt roligare i Jämtland på påsken :p
 
Vi brukar fira hos mina föräldrar, det är ett par singlar i släkten så de kommer alltid på julafton. Min bror har dock egen familj och de har tyckt de senaste åren att det är skönt att fira hos sig (eller med min svägerskas familj) vilket är ju helt okej förstås, vi brukade ändå fira tillsammans på den 24 vartannat år - vilket vi fortsätter att göra också. Annars så kommer de på annandagen så att det blir två julaftnar :D
På juldagen fyller min faster år så då brukar vi åka dit på middag.

Rätt så stabila traditioner :p
 
Hade ju beställt några sista julklappar från en hemsida som erbjöd hemkörning, men det var via postnord och jag fick precis ett sms från dem om ett paket hos mitt ombud. Om det inte är från min Secret Santa (vars paket jag redan vet ligger hos ombudet tack vare appen) så har postnord skitit i att köra ut den hem utan levererat den direkt till ombudet :cautious: vilket vore lite knasigt då jag fick veta att den skulle levereras idag vid åtta och har varit hemma tills nyss då jag fick sms:et om paket hos ombudet. Dvs ingen chans att de har hunnit prova köra hem och ringa på dörren.
Ingen skada skedd då jag ska hämta paketet från Secret Santa men jag hade betalat extra för att få den hemkörd. :mad: Får kolla vilka paket som ligger hos ombudet och sedan höra av mig till företaget om ett av dem är av dem, vill inte betala 59 kr för något jag inte fick.
Jag öste ut lite för mycket ord i förväg över postnord 🙈 Jag har fått ord hemifrån om att paketet faktiskt anlänt säkert fram till dörren, de ansträngde ju faktiskt sig :angel::o
🥂🍾 Plötsligt så händer det!
 
Jag öste ut lite för mycket ord i förväg över postnord 🙈 Jag har fått ord hemifrån om att paketet faktiskt anlänt säkert fram till dörren, de ansträngde ju faktiskt sig :angel::o
🥂🍾 Plötsligt så händer det!
Ååh :love: Jag beställde ett regntäcke från tinybuddy och de satte valfritt tryck på dem så hunden fick sitt namn på sin, lite stor men jättefin! Jag kan inte vänta med att ge den så det blir nog en födelsedagspresent så länge jag hinner slå in den ikväll :D:up:
 
@strawberrysylt

Sedan jag blev singel för några år sedan firar jag med min halvsysters familj, åker 20 mil hem till där jag växte upp. Dit brukar vår pappa o lite andra släktingar komma. Och så försöker jag tajma att fira med mamma också. Vilka dagar beror på hur mamma jobbar o hur släkten firar, mamma jobbar natt rullande så är olika från år till år. Men typ 23-25 är standard att jag är i hembygden. Jag har ju hästen nere i Skåne så jag är hos honom på morgonen o kör sedan upp, min stallkompis passar honom dag två o dag tre kör jag ner igen och till honom på kvällen.

Jag är inte alls känslig med firande någon av årets dagar, är tex i stallet vid tolvslaget varje nyår då min häst är rädd för raketer. Men jag älskar julmat och tycker det är ett enkelt sätt att samlas kring högtider. Jag jobbar också oregelbundet annars även om jag sällan jobbar helg numera. Men jag är alltid långledig över jul o nyår pga vår produktionstakt så det är enkelt då.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp