Just nu funderar jag på... Del 3

Igår var vi på restaurang. Jag kände direkt när jag stoppade köttbiten i munnen att den här har fasen inte haft bra välfärd. Jag frågade och den kom mycket riktigt från Uruguay. Att halva ryggbiffen bestod av fett och kostade 355 kr gjorde inte intrycket bättre.

Jag har kikat runt lite, oftast står det inte på restaurangernas hemsida vart de får sitt kött ifrån. Hur ska jag göra för att dels slippa äta utländskt kött, och dels slippa maila varenda restaurang i hela Uppsala??

Jag funderar nu på lösningar kring detta.
 
Igår var vi på restaurang. Jag kände direkt när jag stoppade köttbiten i munnen att den här har fasen inte haft bra välfärd. Jag frågade och den kom mycket riktigt från Uruguay. Att halva ryggbiffen bestod av fett och kostade 355 kr gjorde inte intrycket bättre.

Jag har kikat runt lite, oftast står det inte på restaurangernas hemsida vart de får sitt kött ifrån. Hur ska jag göra för att dels slippa äta utländskt kött, och dels slippa maila varenda restaurang i hela Uppsala??

Jag funderar nu på lösningar kring detta.

Jag tänker att om de köpt in finare kött t.ex. svenskt så skriver de det på menyn. Står det inget ta jag för givet är det är från någonstans som de inte vill skylta med.
 
Jag tänker att om de köpt in finare kött t.ex. svenskt så skriver de det på menyn. Står det inget ta jag för givet är det är från någonstans som de inte vill skylta med.
Min erfarenhet är att de inte alltid skyltar med att det är svenskt heller, tyvärr. Himla knepigt. Jag blev verkligen otaggad på att gå ut o äta. Inget var direkt gott. Smakerna var platta. Och detta ställe har bra betyg.
 
Min erfarenhet är att de inte alltid skyltar med att det är svenskt heller, tyvärr. Himla knepigt. Jag blev verkligen otaggad på att gå ut o äta. Inget var direkt gott. Smakerna var platta. Och detta ställe har bra betyg.
Jag tycker att jag nyligen läst/hört någon om att restauranger ska bli skyldiga till att uppge ursprung på kött? Men exakt hur och när minns jag tyvärr inte!
 
Jag tycker att jag nyligen läst/hört någon om att restauranger ska bli skyldiga till att uppge ursprung på kött? Men exakt hur och när minns jag tyvärr inte!

Jo, det verkar vara på gång. Men frågan är hur informationen ska vara tillgänglig. Ett förslag verkar vara att det ska räcka att ge den muntligen till gästen. Jag skulle ju vilja kunna se det på restaurangens hemsida så jag kan välja restaurang som har det kött jag vill ha. När man väl är på restaurangen är man fast med det de har om man inte vill vara dem besvärliga som tvingar hela sällskapet att leta sig vidare. Eller så måste man ringa runt innan vilket inte blir nån direkt förbättring mot hur det är nu.
 
Jag tycker att jag nyligen läst/hört någon om att restauranger ska bli skyldiga till att uppge ursprung på kött? Men exakt hur och när minns jag tyvärr inte!

Mig veterligen finns i dagsläget inget krav på att det ska stå på menyn, men om en gäst frågar ska personalen veta.

Däremot har Livsmedelsverket nyligen fått uppdraget att ta fram föreskrifter om att bla restauranger ska informera konsumenter om ursprungsland för kött.

Sen om dessa kommer att innebära att det ska skrivas in på menyn återstår att se, men gissningsvis kommer det bli så.
 
Funderar jag på om jag vill göra ett längre byte i Göteborg (45min) eller kortare byte i Nässjö(15min) när jag ska åka tåg i sommar. 😅
Har ju packning så blir väl lite jobbigare om jag vill gå en sväng i Göteborg. Så på så vis kan det ju vara skönt o kunna gå från tåg till tåg typ i Nässjö istället.
Prismässigt skiljer det hela 9kr just nu. Så kan inte gå på det heller. :angel:
 
Funderar jag på om jag vill göra ett längre byte i Göteborg (45min) eller kortare byte i Nässjö(15min) när jag ska åka tåg i sommar. 😅
Har ju packning så blir väl lite jobbigare om jag vill gå en sväng i Göteborg. Så på så vis kan det ju vara skönt o kunna gå från tåg till tåg typ i Nässjö istället.
Prismässigt skiljer det hela 9kr just nu. Så kan inte gå på det heller. :angel:
Jag hade valt längre byte. Mer utrymme för att inte missa anslutning vid eventuella förseningar 😇
 
Om traumapersonalen på akuter i Sverige också har visir eller skyddsglasögon vid behandling av större blödningar och liknande.

Ja, jag kollar på en sådan där sjukhusdokumentär 😇.

Edit: De har dem alltså på direkt när de möter patienten i ambulansintaget.
 
Igår var vi på restaurang. Jag kände direkt när jag stoppade köttbiten i munnen att den här har fasen inte haft bra välfärd. Jag frågade och den kom mycket riktigt från Uruguay. Att halva ryggbiffen bestod av fett och kostade 355 kr gjorde inte intrycket bättre.

Jag har kikat runt lite, oftast står det inte på restaurangernas hemsida vart de får sitt kött ifrån. Hur ska jag göra för att dels slippa äta utländskt kött, och dels slippa maila varenda restaurang i hela Uppsala??

Jag funderar nu på lösningar kring detta.
Vilken restaurang var ni på?
 
Vad jag ska ge mamma i födelsedagspresent?

-Dagspa tillsammans med dig
-Presentkort i blomster-/trädgårdsbutik så får hon nöjet att välja ut växter/annat till hemmet/trädgården
-Blombukett som håller i 6 mån (minns inte vad de heter)
-Utflykt med dig till nåt ställe hon tycker om inkl lunch/fika
 
-Dagspa tillsammans med dig
-Presentkort i blomster-/trädgårdsbutik så får hon nöjet att välja ut växter/annat till hemmet/trädgården
-Blombukett som håller i 6 mån (minns inte vad de heter)
-Utflykt med dig till nåt ställe hon tycker om inkl lunch/fika
Bra förslag men tyvärr kan jag inte åka på spa ens för hennes skull.
Hennes trädgård är redan full.
Utflykt får jag fundera på. Men då måste det inkludera hela familjen.

Skulle helst vilja köpa en pryl.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har bestämt mig för att försöka aälja mitt stora objektiv, inget jag vill göra men jag behöver få in pengar asap så jag måste. Det...
Svar
8
· Visningar
395
Senast: Tokyo
·
Kropp & Själ Det här känns som ett så pass litet besvär att det inte går att söka vård för det, men jag funderar ändå på vad det kan vara och om...
Svar
4
· Visningar
298
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Av "anledning" började jag fundera på saken. Hur ofta brister du som vuxen ut i gråt? Ibland? En gång per år? En gång i veckan? Aldrig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
2 591
Senast: Nepenthe
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
14 524
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17
  • Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Omröstningar

Tillbaka
Upp