Justering av Alfa Lavall klippmaskin

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare jack
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 344
J

jack

Har en gammal Alfa Laval maskin(orage/blå) är minst 10år gammal. Har problem med hur justerskruvarna ska dras, det sitter ju 2 st på samma pinne så att säja, den bara tuggar hur jag är gör + att om man rakar under magen då den hamnar upp o ner så klipper den inte alls. Någon som ha en bruksanvisning eller samma gamla maskin som jag? Behöver verkligen hjälp för min häst ser ut som jag lekt med saxen nu:crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Justering av Alfa Lavall klippmaskin

Prova att skruva först åt ena hållet lite och se om det är skillnad.. Åt höger drar man åt dem hårdare, vilket kanske är det som du behöver. Jag har en sån maskin och jag brukar inte skruva så mkt på den alls, men har det blivit fel får man ju försöka känna sig fram.

Har tyvärr inget svar på din fråga men passar på att trådkapa lite. Har nämligen också en blå/orange Alfa Laval, men där det sitter skär på för får. Är det någon som har en aning om ifall detta kan tänkas vara likadan maskin fast med andra skär, tänkte att det ju isåfall borde gå att byta ut till hästskär och klippa hästen med den, för den fungerar i övrigt?

Har skruvat så mkt nu att jag inte vet hur de var från början. Eftersom det är två skruvar på samma gängtapp så undrar jag om din innersta skruv sitter hårt längst ner först och vad har det för funktion, känns som att den övre bara ska låsa den undre? Jag kan klippa en sträng sen bara slutar den klippa. och den klipper superfint de första ca 30 cm:confused: Och som tidigare klipper den inte upp och ner under magen? Du har ingen bruksanvisning kvar?

Vet inte, Borde den klippa ett par fina skär alls då? Har funderat på att slipa skären men känns som att det är ett inställnings problem.

Jag hade en sån maskin för längesedan och man blev tvungen att byta ut klipphuvudet för att kunna byta till hästskär.

Min gamla maskin betedde sig konstigt och till sist lämnade jag in den på service och vips fungerade den igen.

Oftast så är det så att när skären bara tuggar sig fast så är det för att själva "armen" som rör skären fram och tillbaka som är sliten och måste bytas.
Alternativt kan det funka att bara slipa skären men jag skulle nog lämna in en så gammal maskin på service eller köpa en ny.

Jag har en något nyare maskin men när min började bete sig sådär så var kolen slut (sitter innanför två små plastskruvar på sidorna på min maskin). Finns det något liknande på din maskin?

Alternativt att den har legat fuktigt så den behöver torka upp ordentligt innan du använder den (det är i alla fall ett billigt tips ;) )?

Lycka till - jag vet hur det känns att ha en skabbräv i stallet :o

Kolen är bytta för ett tag sen, då den slutade funka helt, men det var en kille jag känner som fixade det o inte en firma som servar såna maskiner. Kanske måste höra med granngården iallafall om det kan se över den.

Hm.. det måste jag kolla upp. Tack!

Ska göra ett sista försök i morgon annars blir det service.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Hiss eller diss - del 6
  • Panik vid dusch

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka