Juvertumörer?

dramatik

Trådstartare
Igår upptäckte jag två knölar i juvret på min snart 12-åriga blandrastik. Den ena är stor som en ärta ungefär och sitter precis bakom den som är lite större, ungefär lika stor som tre mandlar tillsammans.

Min pojkvän sa idag att han nog hade känt en knöl till på henne någonstans, men jag har inte riktigt vågat känna igenom henne ordentligt än. Man blir ju ledsen och vill helst inte hitta fler. De jag hittade sitter iaf i bakre delen av juvret.

Bör man operera bort dem så fort som möjligt eller det är inte lönt på en så gammal hund? Visserligen är hon pigg och så.

Någon som har egna erfarenheter av att få juvertumörer bortopererade på hund och vad har det kostat på ett ungefär? Min hund är inte försäkrad dumt nog så det kommer ju bli dyrt med operation, men det är hon värd om jag får ha kvar henne längre då:(
 
Sv: Juvertumörer?

Min ena tik har opererat bort två juvertumörer. De opererades bort när hon precis fyllt 8 år och då hämtade hon sig snabbt från operationen.

Nu är hon 10 år, har juvertumörer på nytt men jag tänker inte operera bort dem. Hon har knölar i juvren, knölar på lite andra ställen, artros i en tåled, är lite stel i bakpartiet... Det känns som om det är så mycket på henne som skulle "behöva" fixas om man började med något.

Jag är skeptisk till att söva en gammal hund, jag är rädd att det ska bli trassel och sedan tar det ju längre tid för dem att återhämta sig ju äldre de blir. Jag gör så att så länge det inte är någonting som stör hunden, då får det vara. Troligtvis hinner det dyka upp massor av andra saker ändå som tar livet av hunden innan juvertumören gör det.
 
Sv: Juvertumörer?

Min familjs hund hade det som 11 åring. Hon var inte hellre försäkrad, operationen kostade ca 5000 kr. Hon var vild och glad och verkade inte ha det minsta ont dagen efter operationen när jag träffade henne, trots ett 15 cm sår på magen(hade tre tumörer). Tyvärr var tumörerna elakartade, men hunden levde ett år till efter operationen, men förmodligen hade cancern spridit sig i andra organ. Hon fick alltså inte fler synliga tumörer men började magra och dricka mycket, men var fortfarande pigg och glad tills ett par veckor innan hon avlivades.
 
Sv: Juvertumörer?

Min italienare fick sina första juvertumörer (godartade) som sex- eller sjuåring och sina första elakartade året hon skulle fylla nio år. Den sista operationen lyckades de inte få bort allt utan hon fick några nybildningar men de lät jag efter rekommendation från veterinär vara kvar eftersom risken för spridning blir större när hunden redan ärrbildningar efter tidigare operationer.

Hon levde till i höstas utan några symptom från tumörerna fram till i höstas då hon fick somna in 16 år gammal.

Jag tycker att du ska rådgöra med veterinären. Om 12 år är gammalt beror ju lite på vad det är för ras. När det gäller narkos så väljer man att ge hunden något lite snällare preparat att sova på när de är gamla eller av andra skäl kan vara känsliga för narkos. Jag tycker med andra ord inte att du ska oroa dig för narkosen.
 
Sv: Juvertumörer?

Jag funderade också på det, att så länge det inte stör kanske man borde låta det vara? Men då är det ju det att börjar det störa sen så kanske hon blir för gammal för operation. Svårt det där.
 
Sv: Juvertumörer?

5000 var ju inte farligt alls. Jag har hört ända upp till 11.000 nämligen. Men det skiljer säkert hos olika veterinärer.
 
Sv: Juvertumörer?

Så hunden hade tumörer från att den var 9 till 16 utan att ha besvär? Frågar bara för att se om jag förstod det rätt. :)

Ja, veterinären kommer jag att gå till i slutet av januari, innan dess har jag inte råd och de tar inte faktura. Men kan ju vara bra att rådgöra med dem också och se vad de tror.

Min hund blir inte 12 förrän i april, men det är ju ganska snart. Men som jag skrev är hon väldigt pigg för sin ålder, förutom att hon har lite artros.


Till alla: Men tack för era svar iaf:) Det är alltid bra att höra andras tankar och erfarenheter och vill fler skriva så blir jag bara glad:)
 
Sv: Juvertumörer?

Jag hade inte opererat. Nu är hon så gammal så hon kommer säkert inte få problem med dom. Skulle hon få det är det ju en annan sak.
Men jag vet många hundar som levt i flera år med sina juvertumörer och man har inte sett nån skillnad på hundarna.
Ibland känns det som veterinärerna rekomenderar op för tjäna sina pengar.

Jag hade inte ens op om hunden vore yngre, utan avvaktat och sett hur det fortlöper sig..
En tik jag vet hade fullt med små knutor i juvret, i alla juver, där var det t o m en veterinär som sa hon behövde inte op. Hon levde med dom i många år och när hon blev sjuk och fick avlivas så var det pga annat och inte tumörer. Hunden blev förövrigt gammal :)
 
Sv: Juvertumörer?

Jag opererade min 9½ åriga tik för några månader sen. Den notan gick på 10.000kr. De tog lite prover på henne för att se att hon var så frisk att hon skulle klara en sövning/operation. Hon var kärnfrisk.

Dock visade det sej att det var en aggresiv elakartad variant så jag tar varje dag som en gåva. Än så länge mår hon bra.:love:
 
Sv: Juvertumörer?

Det beror ju på om det är godartade tumörer som bara växer likalt eller om de är elakartade o sätter metastaser.
Ofta lungröntgar man hundarna för att se om de har metastaser, har de det så är det ingen idé att operera.
 
Sv: Juvertumörer?

Min ridgeback Ilona fick juvertumörer när hon var 11 år. I övrigt var hon i mycket god kondition och pigg och glad. Vi lungröntgade, allt såg ok ut så jag lät operera henne vilket med facit i hand var korkat.
Jag visste sedan tidigare småoperationer att hon hade "dåligt läkekött" och hon hade jätteproblem efter juveroperationen.
Två juverdelar togs bort och trots smärtstillande hade hon jätteont ett bra tag. Det läkte inte som det skulle utan det tog över en månad innan hon kunde ta bort stygnen och då hade det blivit en ful äcklig "valk" längs med magen.
Knölarna skickades på analys och visade sig vara ofarliga.
Ett år senare fick hon nya knölar som enligt vetten kändes ofarliga ("lösa", satt inte fast i omkringliggande vävnad) men eftersom den första operationen varit så jobbig för henne ville jag inte utsätta henne för en till.
Hon hade då också fått problem med sin hälta och jag ville inte tillfoga henne mer smärta. Hon avlivades några månader senare pga hältan.

Angående narkos på en gammal hund är det ju alltid lite vanskligt men Ilona var alltså 11 och det var inga som helst problem.

Min andra hund Raskva hade Addison vilket komplicerar narkos och annan behandling men sövdes som 13-åring för att fixa en tand och som 15,5-åring efter ett fult hundbett i ansiktet. Jag hade liksom inget val, hon kunde ju inte gå runt med en ond tand eller med hud- och köttflikar hängandes i ansiktet...
Hon fixade narkosen prima båda gångerna!
Veterinären gjorde då så att jag fick sitta med henne tills den lugnande sprutan verkligen tagit och sedan fick jag sitta med henne när hon vaknade upp, allt för att hon skulle stressa så lite som möjligt.
Jag fick också ta hem henne direkt vilket man inte brukar få men så bor jag nära kliniken och skulle ha lätt att ta mig dit om något skulle uppstå.
De jobbade också fort för att hon skulle vara sövd så kort tid som möjligt, inget finlir utan tanden åkte ut och hon tråcklades ihop snabbt i ansiktet.
 
Sv: Juvertumörer?

Så hunden hade tumörer från att den var 9 till 16 utan att ha besvär? Frågar bara för att se om jag förstod det rätt. :)

Ja precis! Hennes tumörer från nio års ålder var elakartade. De var nybildningar så de bör ha varit av samma typ som de tumörer vi tog bort. Det var först sista året som vi märkte att nybildningarna hade börjat metastasera och hon fick en knöl även i lymfkörtlarna.

Något jag tänkte att du också bör fråga om är hur artrosen kan tänkas påverkas av en större operation. Min italienare hade artros i samma ålder som din och ett av skälen att jag aldrig gjorde något åt nybildningarna (förutom den ökade risken för spridning) var att han som behandlade min hunds artros menade att en stor operation stressar hundens kropp på ett sätt som gör att artrosen kan förvärras genom att stressen framkallar inflammationer i leden. Men det beror troligtvis (nu gissar jag!) på vad som artrosen har för grundorsak. Jag känner mig inte helt säker på sambandet men det är säkert något du kan fråga din veterinär om.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 260
Hundhälsa Hej! Jag behöver lite hjälp då jag är rådvill om hur jag ska tänka här. Jag hittade en liten knöl i min tiks juver för några dagar...
Svar
7
· Visningar
1 023
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 037
Senast: Extrakonto
·
Hundhälsa Nu har jag googlat tillräckligt och hoppas att någon här kan ge råd. För någon månad sen upptäckte jag en liten knöl på den 10-åriga...
Svar
4
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp