Jycke med mjällkrustor och eksem.

mimmipigg

Trådstartare
Min springer spaniel har alltid haft problem med eksem sommartid vattendjur som han är.
Sedan förra sommaren har vi dock sett att det ändrats, det har aldrig varit riktigt bra trots flera antibiotikakurer.
Nu har han flera sår och massor av mjällkrustor som man kan "klösa" bort, hela huvudet och halsen är som ett enda stort knotter.
Vår veterinär vet inte vad hon ska hitta på han har fått ytterligare en antibiotikakur, längre denna gång. Vet har tagit skrapprov men det visade inget konstigt.
När man klöser bort knottrorna så blir det ett sår under och låter man bli att ta bort dem blir det till slut ett sår i alla fall.
Just nu lossar han hår något kopiöst speciellt där mjällkrustorna finns.
Är det någon som har varit med om något liknande och har något förslag?
Det känns tungt att måsta ta bort jycken för detta, han är trots allt annars fullt frisk och pigg trots sin ålder, 10 år.
 
Precis sådär såg våran vovve ut för ca 2 måndader sedan.
Hon hade också fullt med krustor runt hela halsen och pälsen bara rasade(hon började likna en nakenhund runt halsen)
Våran vet. visste inte heller vad det kunde vara så det blev en rejäl antbiotika kur, skrapprov gav inget konstigt hos henne heller.

Nu är hennes antibiotikakur slut, krustorna försvann.
Men jag har på senaste veckan märkt att det kan var på väg tillbaka.
Tyvärr har jag inget bra tips men har också funderat på vad det kan vara.
Våran vet. mummlade något om att det kunde vara någon typ av pollen el. gräsallergi.

// Maria
 
Det är ju det som har hänt med vår jycke, så fort antibiotikan tagit slut smyger de tillbaka.
Vi har provat Antirobe, Vetrimox och Clindabuc alla dessa har tagit bort eksemen ett tag men istället gett hunden magkatarr.
Nu har vi provat Synolux en 10 dagars kur var inte tillräckligt så nu står han på en 20 dagars får se om det hjälper.
 
Du kan bada honom med Aloe Vera schampo och smörja in honom med Aloe Vera gelly eller Aloe Vera propolis. Jag använder dessa produkter till både mig själv och mina djur.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 101
Senast: jemeni
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 217
Senast: Amk
·
Hundhälsa Känner att jag behöver skriva av mig lite. Har en engelsk springer spaniel, 9 år. Åkte till veterinären för jag tyckte att han börjat...
Svar
15
· Visningar
2 410
Senast: Yrja
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 205
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp