Känns som om jag sviker!! Långt

Eme_liie

Trådstartare
Usch sitter i en så otroligt tråkig sits och jag vet inte hur jag ska vända på det så det kommer att kännas bra.

Idag har jag två hästar, en 2 åring (går på lösdrift) och en 20 åring (står på stall).. Jag själv blir 22 år imorgon och bor fortfarande hemma, jobbar men inte heltid så badar inte i pengar om man säger så.

Nu har jag börjat känna att hästlivet tar sin rätt på mig, speciellt med pengarna att Alla pengar går till hästarna och ligger +-0 varje månad. (Vill inte ha predikan om att man måste ha mer pengar, har buffert om någon skulle skada sig m.m. Men det är alltså inga pengar jag kan ta av). Känner oxå nu att mitt liv kretsar runt hästarna, jag kan inte göra något pga pengarna och hästen är för mig ett heltids jobb och har ingen som skulle kunna ta det över en helg så livet går just nu ut på jobba, stallet och sova. Vet inte om jag är nöjd över den situationen.

Känner nu att det kanske är dax att göra något först och främst är tankarna att plugga, då min gymnasieutbildning (ridsport) ger mig noll jobb, vill inte jobba med häst. Har nu dessutom världens chans att kunna plugga i sthlm då min mamma och hennes bror delar på en lägenhet där som står helt tom, så boende är helt klart där i sånna fall. Men som sagt känns det som om mitt liv verkligen är fast med hästarna eller iaf med den äldre, den yngre har jag inte träffat speciellt mkt utan jag betalar över 2500 för en häst som bara går. Har träffat henne ca 5 gånger sen jag köpte henne för ett år sen. Så hon äter i princip upp mina pengar.

Nu till det absolut jobbigaste jag någonsin kommer att behöva fundera på och jag får otroligt samvete att jag faktist börjar fundera på mig själv. 20 åringen har jag hållt på med sen 99 och har ägt honom sen 02 alltså runt 10 år har vi haft tillsammans och vi har varit med om så otroligt mycket tillsammans, han är verkligen min bästa vän. Långt ifrån drömhästen men åren tillsammans har gjort honom till min drömhästen.

Men för mig känns det som om att plugga och häst går inte riktgit hand i hand då jag verkligen vill statsa på skolan om jag bestämmer mig för att plugga. Ta studielån för att hålla häst känns oxå lite sådär, vist man kan skaffa xtra jobb men då ska man ha tiden att plugga och vara bra på det, samtidigt som man ska ta hand om hästen och jobba. Jag är dessutom av den personen att hästen går före allt, allt annat åker åt sidan för han hamnar i första rummet och kommer alltid att göra.

Då hamnar jag i en otroligt jobbig sits. Han är alltså 20 år, travare dock inte tävlat i det. Frisk och fräsch en bra läromästare (varit med mig på strömsholm och tränat där m.m.) men är långt ifrån en nybörjar häst då han har sina sidor ibland i ridningen, vinnarskallen finns där. Sälja känns inte som ett alternativ då jag redan har gjort det en gång och jag vill inte vara med om det igen, har aldrig sett honom så dålig som när jag köpte tillbaka honom (man skulle kunna säga att han var ute på foder ett år), vill inte att någon rider sönder honom då han som sagt är lite speciell i ridningen och ger allt för ryttaren eller iaf för mig. Efter att man har läst en hel del om fodervärd så vet jag inte om det ens är något att tänka på.

Men häst, plugg i dom större städerna kommer inte gå ekonomiskt. Får ju knappt en medryttare till honom om man nu tänkte på det alternativet för att få ner kostnaden för honom. Han har levt ett bra liv och då börjar jag fundera på om det kanske är dax att låta han vandra vidare men jag känner mig så otroligt dum att ens tänka den tanken då han som sagt är frisk och kry, för att ens tänka så här gör att det känns som om någon sliter ut hjärtat på mig. Jag vill inte!! :cry: men när är det dax att tänka på mig? Han kan ju leva 10 år till samtidigt som han kanske bara har 6 månader kvar det är ju inget man kan förut spå. Men då kommer jag alltså att leva mitt liv efter honom i 10 år till.. Det här är ångest på hög nivå och jag behöver andras tankar.. Är säkert hel snurrigt och hoppas någon orkade sig igenom det hela..
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

Jag vet exakt hur det är. Har precis samma sits å jag har löst det just nu genom att låna ut magen på mitt sto. Hon står kvar i samma stall å jag har koll på henne.
men efter det om ca 1-1,5 år måste jag tänka om. Söker nytt jobb så jag får bättre lön.
Jag har tänkt precis samma banor som du men det vill jag inte.
Förstår hur tankarna vandrar.:crazy:
Kan du inte ha han på foder i samma stall som du kommer att ha han i?
Då har du ju koll på han.
Har en vän som löst det så. Hon har 2 men ena har hon ute på foder men han står kvar å det fungerar kanon.
I sthlm kan du få bra stallplatser för 2.500-3000 kr å lösdrift för 2000 kr. '
Jag tycker du ska kolla upp det alternativet först. För om han e så duktig som du säger så finns det bra folk som vill ha han då dom kan träna.
Lycka till:laugh:
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

Jag sitter lite i samma sits som dig.
Måste göra mig av med min 18 årige valack som jag haft sen 00, pga diverse omständigheter.
Verkar inte lätt att hitta fodervärd och som du skriver är inte sälja aktuellt här heller.
Travare, välutbildad, vart ute på foder till en tjej som gick Strömsholm. Men ganska svårriden och kräver en duktig ryttare med mod.
Han är mig så kär så hjärtat gör ont, hoppas hitta en bra fodervärd så snart som möjligt.

Har inget bra svar då jag inte vet själv, men skönt att kunna bolla ideer lite.
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

Sälj unghästen snarast? Så kan du få in lite pengar och sparar in en stallhyra.

Kan du inte låna ut hästen på foder till någon i stockholm(om du ska plugga häst) så kan du åka och hälsa på hästen ofta men slipper kostnaden. Blir det problem kan du ta bort hästen då. Men det finns duktiga fodervärdar och det käns synd att ta bort en häst som är frisk och kan vara pigg länge till.
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

Tycker du ska førsøka hitta en pålitlig foderværd.
En ældre utbilldad hæst ær ju vad de flesta søker tror jag.
Att han inte e nybørjarhæst gør væl inget, en nybørjare bør væl ændå inte skaffa sig foderhæst.
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

20 åringen har jag hållt på med sen 99 och har ägt honom sen 02 alltså runt 10 år har vi haft tillsammans och vi har varit med om så otroligt mycket tillsammans, han är verkligen min bästa vän.

Jag måste säga att jag blir helt paff av att du verkar beredd att ha ihjäl din bästa vän bara för att det orsakar en del besvär att ha honom kvar.

Är det inte värt att jobba några timmar extra i veckan eller vad det är fråga om?
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

Jag måste säga att jag blir helt paff av att du verkar beredd att ha ihjäl din bästa vän bara för att det orsakar en del besvär att ha honom kvar.

Är det inte värt att jobba några timmar extra i veckan eller vad det är fråga om?

Fast om man helt enkelt inte orkar och man inte hittar nåt annat bra alternativ så är det faktiskt ansvarsfullt att avliva hästen.

Särskilt idag när det är stor risk att hästar man skänker bort eller lämnar på foder långt bort så att man inte kan ha koll på hästen ofta helt enkelt säljs och går på slakttransport till Italien. Ett öde ingen normal människa unnar sin gamla häst. Då är det ju bättre om man själv är med hemmavid och ser till att hästen verkligen avlivas snabbt och humant!
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

Det där var bland det dummaste jag läst på länge...
Tror du verkligen att det är ett lätt beslut??
Livet ger en ibland inga val.
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

Jag måste säga att jag blir helt paff av att du verkar beredd att ha ihjäl din bästa vän bara för att det orsakar en del besvär att ha honom kvar.

Är det inte värt att jobba några timmar extra i veckan eller vad det är fråga om?

Helt ärligt hur kan du skriva så?
Jag sitter själv i den situationen där jag står vid det svåraste valet i mitt liv.
Jag hoppas givetvis hitta en bra fodervärd som jag kan lita på, men annars så är slakten en utväg för att han ska slippa vandra runt.
Det låter säkert grymt men en död häst lider inte och jag är skyldig min häst det som är bäst för han.
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

Är det någon av hästarna du främst kan tänka dig att vara utan?
Den yngre hästen kräver troligen mindre tid av dig och kan ev lånas ut som sällskap under tiden du pluggar?

Den äldre hästen är troligtvis svårsåld, men KANSKE går det hitta fodervärd? Om inte .....ja, du vet.
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

Om jag var du skulle jag göra på följande sätt:
Jag skulle ha sålt unghästen och flyttat med gamlingen till Stockholm. Även när man pluggar behöver man någonstans där man kan rensa tankarna, och då är stallet en utmärkt plats. Det är inte svårt att hitta stall med vettig hyra i Stockholm heller. Dessutom kan det också vara lättare att få en medryttare till hästen där eftersom det ofta är lätt att ta sig till stallet med kommunala medel.
En annan anledning till att ta med hästen är att du automatiskt skaffar dig en bekantskapskrets utanför skolan. Något som också är bra.

Sedan kan man ju tillägga att ett par kvällar ute på krogen i Stockholm kostar lätt lika mycket som en stallplats;) Bara att välja alltså. Baksmälla eller frisk luft och gos med en hästmule;)
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

Det där var bland det dummaste jag läst på länge...
Tror du verkligen att det är ett lätt beslut??
Livet ger en ibland inga val.

Detta svar är även riktat till Denver.


Om man genom att jobba extra några timmar i veckan kan rädda livet på sin bästa vän är det ett lätt beslut i min värld. Ifall man inte kan tänka sig dessa uppoffringar för sin bäste vän tycker jag det är riktigt illa.
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

Så enkelt är det väl inte? Jobba några timmar/vecka för att få ihop till stallplatsen, möjligen. Sedan bensin, tiden för att åka till stallet. Anvaret för hästens väl och ve.

Det är väl knappast ett enkelt beslut för TS, det som kommer ut när hon funderat klart. Och jag är därför rätt övertygad om att ts kommer att fatta ett vettigt beslut utifrån sin och hästens situation, vilket beslut det än är.

Du får det verkligen att låta som att alla bara går och väntar på att äntligen få slå ihjäl sin häst. Så är det väl inte för någon som har djur? Däremot kan det vara en av de bättre utvägarna särskilt med tanke på hur marknaden ser ut idag (både vad gäller priser och vad gäller arbete etc, d v s jag tror få människor egentligen har råd att hålla häst, men skaffar ändå - på hästens bekostnad).
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

Varför skulle du ha dåligt samvete för att du försöker göra det bästa för din häst?

Jag håller med Kung Tulle, att ta bort en äldre häst som visserligen inte fått några krämpor än, men där de så att säga står på tröskeln, kan INTE anses oansvarigt enligt min mening. Tvärt om.

Du vill inte sälja honom för han är lite speciell och av den anledningen går väl även foder och medryttare bort. Säger inte att det inte KAN funka, men vill man riskera det med Sin Bästa Kompis? En flytt och andra rutiner, andra hästkompisar, ny ryttare (oavsett om den äger hästen eller inte) med friska ambitioner och så vidare kan vara nog så kämpigt för en häst. Ffa verkar det vara hästkompisarna som är viktiga. Nej, när man kommit så långt som du och din gamling gjort så är det enda vettiga faktiskt att ta bort honom.

Ingen kan sia om framtiden, hur lång tid han skulle haft kvar och hur han skulle mått den tiden, men du kan ändå känna stolthet i att du gjort vad som rimligen kan krävas av dig; du gav inte upp för att du struntade i honom, utan du gav din häst ett gott liv så länge du kunde, men Ditt Liv kan inte stanna upp pga hästen, tycker jag.

När det gäller unghästen förstår jag faktiskt inte riktigt varför du köpte henne - eller varför du inte sålt henne redan - men kanske har ditt liv bytt inriktning helt nyss. Hon ska väl snart börja ridas in, kanske är det lättare att sälja henne om hon är påbörjad?
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

Det är inte säkert att man har möjlighet att jobba fler timmar i veckan.
Och när man har försökt allt...

Den STÖRSTA uppoffringen av dem alla är att låta en vän somna in enligt mig.

Nu är det överhuvudtaget INTE sagt att TS kommer avliva sin häst. Men OM detta skulle ske så anser jag att TS behöver allt stöd som finns. För det är banne mig inte lätt att släppa taget.
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

Detta svar är även riktat till Denver.


Om man genom att jobba extra några timmar i veckan kan rädda livet på sin bästa vän är det ett lätt beslut i min värld. Ifall man inte kan tänka sig dessa uppoffringar för sin bäste vän tycker jag det är riktigt illa.

Fast om det handlar om så mycket mer än bara pengar då??
Som för min del är det inte pengar som spelar in, däremot stora operationer
som gör att jag inte kan ha häst på ett bra tag. Om ens någon gång mer.
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

Om jag var du skulle jag göra på följande sätt:
Jag skulle ha sålt unghästen och flyttat med gamlingen till Stockholm. Även när man pluggar behöver man någonstans där man kan rensa tankarna, och då är stallet en utmärkt plats. Det är inte svårt att hitta stall med vettig hyra i Stockholm heller. Dessutom kan det också vara lättare att få en medryttare till hästen där eftersom det ofta är lätt att ta sig till stallet med kommunala medel.
En annan anledning till att ta med hästen är att du automatiskt skaffar dig en bekantskapskrets utanför skolan. Något som också är bra.

Sedan kan man ju tillägga att ett par kvällar ute på krogen i Stockholm kostar lätt lika mycket som en stallplats;) Bara att välja alltså. Baksmälla eller frisk luft och gos med en hästmule;)

Håller med om det här. :) Är själv student och f.d. hästägare i Sthlms-trakten och det går att hitta stallplatser till vettiga priser, även medryttare finns det gott om (betalande sådana). En häst i ett stall med fullservice (fodring, in-utsläpp vardagar) och en medryttare 1-2-3 dgr/v som betalar liten del av stallhyran så kommer man ganska lindrigt undan ändå mot vad man kan tro.
Här utåt där jag bor (norra Vallentuna med omnejd) finns gott om stallplatser, pluggar man på SU elr KTH så är det dessutom hyfsat enkelt att ta sig ut om stallet ligger i närheten av Roslagsbanan (vilket många verkar göra). Raka spåret.

Sen beror det på vad man ska plugga förstås, vissa program kräver väldigt mycket tid för egenstudier och andra program är mer luftiga. Tidsmässigt skulle jag ha lätt kunna ha en häst eller två idag. (Läser PAO på SU).

Extrajobb är också enkelt att hitta.

Jag skulle iaf prova det ett år innan jag beslöt mig för avlivning. Det kan vara svårt att på förhand veta hur studentlivet i Sthlm blir.
 
Senast ändrad:
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

Skönt att få lite inblick i det hela.. Svårt att få vettiga tankar när man inte har någon att disskutera med som kan ge input från olika håll, domjag kan prata med har inte en häst att tänka på.

Kommer helt klart att försöka hitta en fodervärd, men jag vet redan nu i förväg hur otroligt svårt det är då jag gjorde så under ett år. Har även sett bakisdan av det hela eller vad man ska säga.. Det som är så himla tråkigt är ju hans stämpel han får pga sin frysmärkning står det travare är det ingen som svarar eller bakar när dom får veta att han är en travare, ålder hjälper inte honom heller.. Jag har fått känslan av att det spelar ingen roll hur bra utbildad travaren än är så får man inte lika många svar som om han hade varit ett halvblod.

Jag hade bilden av att det var riktigt dyrt att ha hästen i Stockholm, men nu när jag läst svaren här så ska även det kollas upp.. För såklart vill jag ju att det hela ska lösa sig så bra som möjligt utan att jag ska behöva ta flera tusen i lån. Ni andra som pluggar å har häst hur funkar det? orkar man det hela? Jag är super dålig på Sthlm men lägenheten ligger i Sundbyberg om det kan hjälpa något. Det jag är rädd för med medryttare/foderhäst när man läst om andras fall att man en dag helt plötsligt måste "ta hem" hästen eller blir utan hjälpen och har ju även läst om medryttare som inte tar det hela seriöst. Men det kanske man kan lösa genom kontrakt, men vill man ha sin häst hos någon som inte vill ha kvar honom??

Programen jag funderar på är Jurist, psykolog, rättsvetenskap men troligtvis måste jag sikta lägre och söka marinbiolog och ekonom på dom två sista måste jag plugga basår det kanske skulle kunna underlätta och få en känsla för om det fungerar med häst och plugg då basåret är lite enklare har jag förståt det som men det kan ju såklart ha fatta fel.

Jag fixade dock inte gymnasiet så bra som jag velat just för att hästen går före allt, jag är en sån som inte kan låta han bara vara en vecka eller vissa dagar för att jag har annat att göra utan jag tar tiden av annat för att han ska få det bästa. Så då vart studierna lidandes och ska jag plugga så vill jag verkligen göra det bra. Men det kanske blir svårt?

Lahsd: Om du tror att det är så att jag vill ta bort honom så måste jag ha uttryck mig väldigt dumt åt i det jag skrivit.. Jag måste försöka tänka i alla banor, Tänk om jag inte får ett xtra jobb?? Tänk om jag får ett?? Tänk om jag inte har tiden?? Tänk om jag har tiden?? Det är så otroligt mycket som ska stämma med allt för att det ska bli bra.. Att ens säga en sån sak till mig visar oxå hur liiiiite man vet om en person över internet.. Jag vänder ut och in på mig själv för att min häst ska ha det bra och det. Har jag dåligt med pengar ser jag till att fixa fram pengar så att hästarna får det dom ska ha, folk tycker att jag är dum i huvudet som gör som jag gör och sätter hästen i första rummet. När man även får höra din häst skulle inte kunna ha en bättre ägare..
Avliva är inget jag vill göra men om det inte finns någon annan väg och helt ärligt vet jag inte om jag måste ta det beslutet om jag någonsin kommer att bli hel igen, men ska jag sätta mitt liv på paus och vänta på att jag måste ta bort pga sjukdom??

Jag skrev för att få andras input och jag hoppas att man förstår att ta bort honom är verkligen sista utvägen. Man behöver få höra från andra att domkanske har fått det att gå ihop, då man idag ser MÅNGA fall av fodervärd/medryttare som gått helt åt helvete.
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

I Sundbyberg finns det stall i Hallonbergen och Ursvik. Sen finns det flera stall på Järvafältet.
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

Från Solna kan man ta pendeln ut mot Sollentuna/Upplandsväsby till där det finns stallplatser som förmodligen är billigare. Har du tillgång till bil blir det betydligt enklare men det som är bra med Sthlm är just att man kan åka nästan vart som helst kommunalt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
879
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 099
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
1 980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Att bjuda någon?
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp