Känns som om jag sviker!! Långt

Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

Ju längre ut stallen ligger, desto billigare blir stallplatsen(och hagarna större;)).

Från Sundbyberg går tåg ut mot Kungsängen, Bro, Bålsta. Där kan finnas en hel del billigare platser.

De platser som är längre in är ofta dyrare.
Jag står på ett stall i Stäket, som ligger strax innan Kungsängen. Jag står i ett kollektiv. Kallhyran är 2150 har jag för mig. Sen tillkommer foder, strö och så måste man ju fodra. Men vi har skrittmskin, 2 ridhus, 2 utebanor etc. Väljer man stall med mindre träningsmöjligheter i form av utan ridhus etc kan man komma billigt undan. Det kanske tom går att hitta fullservice för 2500.

Oavsett hur du gör vill jag bara säga att du inte gör fel om du nu skulle besluta dig för att ta bort din häst om du inte kan ha den kvar. Han skulle då aldrig behöva lida.
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

Sälj unghästen. Det verkar som att du vill satsa på studierna nu, och snart kommer unghästen att kräva betydligt mer tidsmässigt från din sida. Dessutom har du ju inget band med hästen direkt ännu så det kanske blir relativt enkelt (emotionellt, alltså)?

Din andra häst skulle jag försöka hitta fodervärd åt. Du kan ju kanske köpa lite tid till detta genom att sälja unghästen och där med både få en slant + en hyra mindre/månad. Med tiden på din sida kan du ju verkligen leta fram en BRA fodervärd, så att du lugnt kan vila i ditt val.

Inga enkla beslut, men detta känns mest rimligt om man ser till vad du vill göra.
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

KL

Du kan ju sälja unghästen till mig när jag fått iväg L så vet du att hon får det bra hos mig :angel: ;)

Nej men jag som vuxit upp i Huvudstaden kan säga att det finns stall för vettig peng om man är beredd att åka en bit ut från stan, det är inte helt omöjligt att hitta stall med rimlig hyra. Jag är dock bättre på de områden söder om stan då jag är uppvuxen där men jag håller med vad som hittills skrivits.

Satsa på det du vill, två hästar blir för tungt och dyrt ändå, Lille Rune vill du ju ha kvar helt uppenbart och verkar inte ha så svårt att sälja unghästen känslomässigt då du inte knytit band till henne än. Hon är förmodligen lättare att sälja också.

Du vet ju var du kan få tag på mig (ansiktboken) för lite pepptalk och sånt där. Jag är ju också i behov av pepptalk ibland, ska faktiskt nu försöka se om det går o sälja L...
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

Jag var i din sits i höstas, jag hade två hästar och skulle flytta iväg och börja plugga. Jag hade En yngre häst och 20 åring. bestämde mig för att ta bort 20 åringen eftersom jag aldrig skulle ha råd att hålla två hästar. Han hade dessutom små fel och det började kännas att han var äldre, inte riktigt samma häst som innan. Han hade dessutom spatt och krävde rutinerad ryttare. Det var inget lätt beslut och jag ångrar det idag...

I alla fall, skolan gick åt helvete och jag flyttade hem igen. Jag är glad att jag inte gjorde mig av med båda mina hästar, då hade det vart så otroligt tomt nu!

Så jag tycker du ska tänka dig för innan du gör dig av med hästarna, tänk om skolan inte alls är vad du hoppas på och du flyttar hem igen, klarar du dig utan häst eller är du som mig som skulle bli galen i så fall? Kan du inte sälja unghästen och se om du kanske kan ta med dig hästen när du pluggar?
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

Tycker absolut inte att du ska ha dåligt samvete om du tar bort din älsta häst!

Jag valde i höstas att ta bort mitt sto, hon hade en skada som gjorde att det inte gick att rida henne sälja henne som sällskaps häst såg jag inte som ett alternativ då det ofta hästar med "lågt" värde som hamnar på slakttransporter till italien och som vandrings objekt!
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

kl

Det tar på krafterna att plugga och ha häst, framför allt om man går en tuffare linje tar det många timmar även om man inte har några ambitioner om höga betyg. Jag har hunnit jobba väldigt lite under terminerna men heltid under sommrarna.

Nu har jag 150 000 i studielån, vilket är ungefär vad min häst kostat under 4 år, och det har lätt varit värt det:love:

Men hösten han fick fång, med klinikbesök, massor av sjukvård, dyra räkningar och ingen ridning på min prins var sjukt jobbig:crazy:
 
Sv: Känns som om jag sviker!! Långt

Som det ser ut nu så ska jag kolla upp och se om jag kan ta med den äldre hästen när jag pluggar. Men tankarna snurrar som bara den fram och tillbaka, sen är det som otroligt jobbigt när det blir så många "om".. Än så länge är det ju ett tag kvar man någonstans måste man börja fundera och det är tufft nog.

Jag har har aldrig varit utan häst helt sen jag började med min gammla häst, så jag vet ju inte hur ett liv utan häst är.. Dock mådde jag riktigt dåligt psykiskt när han var iväg 1 år och då höll jag ändå på med andra hästar men det var ju inte Min häst jag höll på med, sen vet jag inte om jag kan jämföra det med känslan av att han är borta helt eller känslan av att veta att han står hos någon annan.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, jag har haft hästar i 20 år och har nu blivit hästlös pga ålderdom/sjukdom hos mina två hästar. Jag har varit utan häst nu i ca 3...
Svar
17
· Visningar
879
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 099
Senast: Mabuse
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 365
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp