Känslig hud

Och ELT har gett skav på två här. Kanten är ganska hård och beroende på häst (gjordlängd) är plattan ganska bred. Men på andra hästar är den super och hela botemedlet mot skav. Men låna och prova om man kan - innan man köper - är mitt tips.

Jag menade mer på att hitta smalt nog vid armbågen. Och inte att det måste vara just ELT.
 
Jag menade mer på att hitta smalt nog vid armbågen. Och inte att det måste vara just ELT.

Mm. Och jag menade att ELT mfl som är tryckavlastande inte alltid blir smala nog vid armbågen. Beroende på häst och längd osv. Tyvärr "krymper" sällan själva plattan när en storlek blir kortare tex.
 
Jag har haft jätteproblem att hitta en gjord som inte gav skav. ELT fick hon skav av vilket var synd, gillade verkligen gjorden i övrigt, hästen också.
Nu har jag en med bredare mittdel från equipe som är den enda som inte skavt.
Har också en cheval svängd, men den är i längsta laget men lite smalare och hästen är inte jätteförtjust i den, men den skaver inte.
 
Har du testat att ha fårskinn på gjorden? Viktigt att hålla det rent.

Det kommer garanterat inifrån, men frågan är ju vad orsaken är. Förutom mineralobalans och ppid kan det vara allergi mot något i miljön eller något hon äter.

Är hon svullen över ögonen?
 
Har du testat att ha fårskinn på gjorden? Viktigt att hålla det rent.

Det kommer garanterat inifrån, men frågan är ju vad orsaken är. Förutom mineralobalans och ppid kan det vara allergi mot något i miljön eller något hon äter.

Är hon svullen över ögonen?
Idag hade jag min smala equipegjord, putsad och utan ludd. Inget skav! :love:
Jag la en bild ovan.

Kl
Min veterinär kom ut idag och spolade tårkanalen.
Just idag hörde jag hästen hosta imorse samt att hon var väldigt irriterad i näsan, frustade en massa pga obehag när jag joggade henne.
Så min veterinär trodde att hästen kan ha nån allergi?? Där allt hänger ihop.
Så hon ska sättas på cortison.

Så bekymret blev nu att ha häst på bete samt cortison :crazy:
Jag vet att det inte finns några studier som visar att det finns nått samband mellan fång och kortison, men ändå...... En av mina veterinärer är försiktig, den andra inte ...
 
Det finns bättre alternativ än kortison. Be om antihistamin, ögonsalva/droppar och ev luftrörsvidgande och slemlösande om det behövs. Så förlegat att ge kortison för allt möjligt, vi har slutat göra det med människor pga biverkningarna. Trots att de inte är lika allvarliga som för hästar (fång). Kortison har en plats i behandling av häst, tex av akut allergisk chock och andra allvarliga sjukdomar. Det bör endast användas när nyttan överväger risken och det inte finns andra alternativ.

Tänk om din häst redan har förhöjt kortisol pga tidigt stadium av PPID?

Min häst reagerar på vissa sorters pollen med att hosta, han behandlas med akupunktur, anis och honung. Funkar jättebra. :)
 
Idag hade jag min smala equipegjord, putsad och utan ludd. Inget skav! :love:
Jag la en bild ovan.

Kl
Min veterinär kom ut idag och spolade tårkanalen.
Just idag hörde jag hästen hosta imorse samt att hon var väldigt irriterad i näsan, frustade en massa pga obehag när jag joggade henne.
Så min veterinär trodde att hästen kan ha nån allergi?? Där allt hänger ihop.
Så hon ska sättas på cortison.

Så bekymret blev nu att ha häst på bete samt cortison :crazy:
Jag vet att det inte finns några studier som visar att det finns nått samband mellan fång och kortison, men ändå...... En av mina veterinärer är försiktig, den andra inte ...

Vilken slags kortison? Min allergiker (IR-häst, fångkänslig) fick inhalationskortison (astmaspray helt enkelt) utan problem. Men hade aldrig vågat ge honom tablett- eller injektionsform.
 
@Centaur @Alexandra_W

Hon ska sprutas med kortison varannan dag i 3 el 4 dagar.
Jag litar på min veterinär men det kanske är läge att ifrågasätta? Jag vet att hon är en av dem som är försiktig med kortison på betesgående hästar, men igår frågade hon bara om det var kraftigt bete eller inte. Det är det inte så då kommenterade hon inget mer och skrev recept.
 
Absolut läge att ifrågasätta! Om det är mycket eller lite gräs på betet säger öht inget om sockerhalten, vilket är det avgörande. Den varierar dessutom kraftig genom dygnet beroende på väderförhållanden.

Som sagt, jag skulle endast ge kortison om valet stod mellan kortison eller döden. Fång är en förfärlig sjukdom.
 
@Centaur @Alexandra_W

Hon ska sprutas med kortison varannan dag i 3 el 4 dagar.
Jag litar på min veterinär men det kanske är läge att ifrågasätta? Jag vet att hon är en av dem som är försiktig med kortison på betesgående hästar, men igår frågade hon bara om det var kraftigt bete eller inte. Det är det inte så då kommenterade hon inget mer och skrev recept.

Ta reda på om hästen har PPID innan kortison ges. Jag hade aldrig någonsin sprutat en häst med de symptomen du beskriver utan att veta resultatet på PPID-provet och aldrig när hästen går på bete.
 
Min häst fick fångreaktion av kortison trots att han inte är i riskzonen annars. Alltså låga glukos och insulinvärden normalt. Dock hörde jag av vet att risken var större om dom sprutades i en led? Min fick en väldigt hög dos i käkleden och fick som sagt fångkänning av det..
 
Min häst fick fångreaktion av kortison trots att han inte är i riskzonen annars. Alltså låga glukos och insulinvärden normalt. Dock hörde jag av vet att risken var större om dom sprutades i en led? Min fick en väldigt hög dos i käkleden och fick som sagt fångkänning av det..
Enligt en av mina veterinärer finns det inga studier som visar att det finns ett samband, om jag förstått det rätt.
Min andra veterinär är mer försiktig med kortison och hästar på bete.
 
Min häst fick fångreaktion av kortison trots att han inte är i riskzonen annars. Alltså låga glukos och insulinvärden normalt. Dock hörde jag av vet att risken var större om dom sprutades i en led? Min fick en väldigt hög dos i käkleden och fick som sagt fångkänning av det..

Risken med att spruta med kortison är högre vid injektioner i muskel än i led och risken vid inhalering av kortison är också större än att spruta en led.
 
Jag pratade med vet som höll med om att vi skulle avvakta med kortisonet tills hästen är installad, däremot fanns det inget annat att ge henne om det var en allergi?
Vi ska prova bara att ge ögondroppar och se om det ger med sig.
Blir inte hästen bättre åker jag med henne till kliniken för lite mer ordentlig utredning av de eventuella allergiproblemen.
 
Jag pratade med vet som höll med om att vi skulle avvakta med kortisonet tills hästen är installad, däremot fanns det inget annat att ge henne om det var en allergi?
Vi ska prova bara att ge ögondroppar och se om det ger med sig.
Blir inte hästen bättre åker jag med henne till kliniken för lite mer ordentlig utredning av de eventuella allergiproblemen.

Det är ju märkligt. Jag hade velat prova antihistaminer i första hand vid misstanke om allergi och det finns även en uppsjö andra mediciner som kan hjälpa lokalt. Att ta till kortison tycker jag känns som att ta till storsläggan lite väl tidigt, lite att börja i fel ände? Man provar väl mildaste möjliga behandling först?

Jag hade pratat med en annan veterinär i det här läget och då helst åkt till klinik så att du får PPID-prov taget. På våran som hade PPID var återkommande ögonproblem det första tecknet men det var då (2009) inget som varken fanns skrivet något om eller som veterinärerna jag pratade med visste hade något samband med PPID. Att din häst dessutom har hudproblem och är bukig kan också vara tecken på PPID.
Skulle det vara så att din häst har PPID och får kortison är risken för ett stort fånganfall enorm.
 
Det är ju märkligt. Jag hade velat prova antihistaminer i första hand vid misstanke om allergi och det finns även en uppsjö andra mediciner som kan hjälpa lokalt. Att ta till kortison tycker jag känns som att ta till storsläggan lite väl tidigt, lite att börja i fel ände? Man provar väl mildaste möjliga behandling först?

Jag hade pratat med en annan veterinär i det här läget och då helst åkt till klinik så att du får PPID-prov taget. På våran som hade PPID var återkommande ögonproblem det första tecknet men det var då (2009) inget som varken fanns skrivet något om eller som veterinärerna jag pratade med visste hade något samband med PPID. Att din häst dessutom har hudproblem och är bukig kan också vara tecken på PPID.
Skulle det vara så att din häst har PPID och får kortison är risken för ett stort fånganfall enorm.
Jag ska ringa och rådfråga min klinik nästa vecka och se.
 
Jag ska ringa och rådfråga min klinik nästa vecka och se.

Ja gör det. Det vore så fruktansvärt och så onödigt om din häst blir sjukare än nödvändigt :( Det är ju med veterinärer precis som alla oss andra att de är olika intresserade av ny kunskapsinhämtning/forskning. Endel kör på vad deras erfarenheter säger är en bra behandling och då kör det på det utan att kolla upp vad forskningen säger idag. Man bör ju ta in alla parametrar och verkligen väga in de olika symptomen innan det avgörs vilken behandling som är bäst. Just inom PPID har forskningen gått framåt snabbt. Bara för tio år sedan var PPID-prov en komplicerad historia där hästen behövde stå på klinik minst ett dygn. Idag är det ett enkelt blodprov som kan tas hemma i stallet bara det förvaras rätt påväg till laboratoriet. Det kunde man inte för bara fem år sedan.
 
Nu ser en häst i samma hage ut precis som min gör i sina ögon. Rinnig, stora varklumpar och det svarta börjar nötas och bli rosa.
Kanske nått smittsamt? Den har inte hostat eller snorat men det gjorde inte min förens efter 1v med rinniga ögon.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 308
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
6 940
Kropp & Själ Vänner, jag går igenom någonting väldigt märkligt just nu och försöker få lite klarhet. Det är både lite svårt för mig själv att förstå...
Svar
17
· Visningar
1 379
Senast: Squie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp