Känslig hud

Nu ser en häst i samma hage ut precis som min gör i sina ögon. Rinnig, stora varklumpar och det svarta börjar nötas och bli rosa.
Kanske nått smittsamt? Den har inte hostat eller snorat men det gjorde inte min förens efter 1v med rinniga ögon.

Men så konstigt! Det låter som det kan vara något smittsamt. Kanske är vettigt att isolera dem och ringa och höra med veterinären? Kanske är det en helt vanlig förkylning? På häst har jag inte varit med om ögonpåverkan vid förkylning men hos människa är det ju inte ovanligt.
Tog veterinären några prover när hen var ute?
 
Men så konstigt! Det låter som det kan vara något smittsamt. Kanske är vettigt att isolera dem och ringa och höra med veterinären? Kanske är det en helt vanlig förkylning? På häst har jag inte varit med om ögonpåverkan vid förkylning men hos människa är det ju inte ovanligt.
Tog veterinären några prover när hen var ute?
Ja det är min förhoppning.
Nej, hennes undersökning kändes väldigt bristfällig denhär gången. Hon spolade bara tårkanalerna och spekulerade om allergi.

Är inte ögonen bättre på måndag bokar jag tid på kliniken och då för koll av hostan och snoret, ifall de hänger ihop.
 
Jag pratade med klinik och skulle avvakta några dagar till med hostan och snorandet, och det gav med sig och sen var hon som vanligt. Ingen hosta och inga hysteriska frustningar. Ögonen gav med sig direkt med antiobiotikasalvan.

MEN...
374AE2EB-E061-4810-9F68-966FA8345EF0_zpsckgjjazj.jpg


Upptäckte häromdagen att hon ser ut såhär i vecken vid vänster framben. Inget alls höger. Det är ömt och på vissa ställen lite skorvig. På bilden är benet framlyft, det är noll kontakt med sadelgjorden här. Samt att hon pga hostan enbart blivit longerad 10 min varannan dag utan någon gjord.

Det är nog kanske läge för lite prover på fröken ändå. :(
 
Jag pratade med klinik och skulle avvakta några dagar till med hostan och snorandet, och det gav med sig och sen var hon som vanligt. Ingen hosta och inga hysteriska frustningar. Ögonen gav med sig direkt med antiobiotikasalvan.

MEN...
374AE2EB-E061-4810-9F68-966FA8345EF0_zpsckgjjazj.jpg


Upptäckte häromdagen att hon ser ut såhär i vecken vid vänster framben. Inget alls höger. Det är ömt och på vissa ställen lite skorvig. På bilden är benet framlyft, det är noll kontakt med sadelgjorden här. Samt att hon pga hostan enbart blivit longerad 10 min varannan dag utan någon gjord.

Det är nog kanske läge för lite prover på fröken ändå. :(

Blir tyvärr på viss hästar ibland sådär när huden blir torr, kliad, väldigt biten av insekter etc. Sett det flera gånger på eksemhästar.
 
Blir tyvärr på viss hästar ibland sådär när huden blir torr, kliad, väldigt biten av insekter etc. Sett det flera gånger på eksemhästar.
Hon är inte biten, trodde det var knott först. Det är torrt och irriterat. Hur kan jag underlätta? Vore ju bra om man kunde börja rida henne igen. :crazy:
 
Hon är inte biten, trodde det var knott först. Det är torrt och irriterat. Hur kan jag underlätta? Vore ju bra om man kunde börja rida henne igen. :crazy:

Förutom då få bort anledningen - som ibland kan vara omöjlig räkna ut, så smörja med återfuktare. Jag använder bio skin oil.

Min blev sådär förr av få bett. Såg aldrig betten, men det blev liksom reaktionen.
 
Ketrawzc
hur har det gått med ögonen? min häst ser likadan ut i sitt ena öga och har gjort det i två dagar nu, ögat rinner lite men han verkar inte vara irriterad eller kliar sig i ögat.
 
Ketrawzc
hur har det gått med ögonen? min häst ser likadan ut i sitt ena öga och har gjort det i två dagar nu, ögat rinner lite men han verkar inte vara irriterad eller kliar sig i ögat.
Det gick bra!
Hon fixk en antibiotikasalva till ögonen efter att vi spolat tårkanalerna. Sen tvättade jag med koksalt nån vecka till och sen var hon helt bra.

Hon är mycket bättre i huden nu också, skavet har gett med sig helt och de skorvet mellan frambenen också.
Men nu är de fällning så lär bli skav av allt annat istället :cool:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 305
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
6 938
Kropp & Själ Vänner, jag går igenom någonting väldigt märkligt just nu och försöker få lite klarhet. Det är både lite svårt för mig själv att förstå...
Svar
17
· Visningar
1 379
Senast: Squie
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp