Då det finns många här med goda kontakter i hundvärlden undrar jag om någon kanske känner någon i Sverige som har Kai Ken? Det är ju en väldigt ovanlig ras men börjar ju få lite uppsving i Europa. Skulle gärna höra mer om rasen och kanske knyta kontakt med ägare.

Observera, inte jag som ska skaffa Kai Ken. Bara förmedla kontakt i sådana fall :)
Har ni kollat med rasklubben och pratat med den uppfödare som finns i Sverige? Tänker att det borde vara ett effektivt sätt att få kontakt med fler ägare :)
 
Du vet inte hur du skulle jämföra dem med basenji eller husky?
Utan att ha haft någon av raserna så är basenji och husky knappt jämförbara, men det gissar jag att din kompis/du redan är medveten om. Lite kattlika till sättet båda två, men basenji är främst sällskapshund medan huskyn ska vara en mycket aktiv och fysiskt krävande hund.
 
Har ni kollat med rasklubben och pratat med den uppfödare som finns i Sverige? Tänker att det borde vara ett effektivt sätt att få kontakt med fler ägare :)
Jo :) Ville mest leta ägare om det kanske fanns någon närmre att träffa (tråden startades under covid) men nu har personen kontakt med flera kennlar som ju är långt bort. Men tack ändå för tipset!
Utan att ha haft någon av raserna så är basenji och husky knappt jämförbara, men det gissar jag att din kompis/du redan är medveten om. Lite kattlika till sättet båda två, men basenji är främst sällskapshund medan huskyn ska vara en mycket aktiv och fysiskt krävande hund.
Menade mer hur kai ken är jämfört med dessa arter eftersom personen haft de innan.

(men jag skulle säga att basenji definitivt är en fysiskt krävande hund om de ska må bra. de vill springa. mycket.)
 
Utan att ha haft någon av raserna så är basenji och husky knappt jämförbara, men det gissar jag att din kompis/du redan är medveten om. Lite kattlika till sättet båda två, men basenji är främst sällskapshund medan huskyn ska vara en mycket aktiv och fysiskt krävande hund.
Big surprise om du köper basenji med blod från ursprungsområdet - det är en jakthund och en ganska vass och hård sådan också.

När jag körde släphare brukade jag stötta på en uppfödare med flera afrikanska hundar - urläckra men man var glad att de hade munkorg när haren stannade. När jag blir jätteduktig innehåller hundbuketten en sådan.
 
Big surprise om du köper basenji med blod från ursprungsområdet - det är en jakthund och en ganska vass och hård sådan också.

När jag körde släphare brukade jag stötta på en uppfödare med flera afrikanska hundar - urläckra men man var glad att de hade munkorg när haren stannade. När jag blir jätteduktig innehåller hundbuketten en sådan.
Yes. Har sett basenjis krossa kaninungar mitt i stan efter att ägare släppt uppmärksamheten i en halv sekund. Har aldrig träffat en basenji jag skulle klassa som sällskapshund faktiskt. Bara för att en hund inte är avlad/brukshund är den inte nån hund att slappa med.
 
Big surprise om du köper basenji med blod från ursprungsområdet - det är en jakthund och en ganska vass och hård sådan också.

När jag körde släphare brukade jag stötta på en uppfödare med flera afrikanska hundar - urläckra men man var glad att de hade munkorg när haren stannade. När jag blir jätteduktig innehåller hundbuketten en sådan.
Jo jag vet att det är jakthund i grunden. Men de är knappast en vanlig jakthund i Sverige (som används till praktisk jakt alltså). Och särskilt vanliga i andra sporter än typ lure coursing är de väl inte heller?

Har inte påstått att de inte är aktiva/skarpa, men särskilt lika huskies är de inte, utöver det kattlika temperamentet och jaktinstinkten då möjligtvis.
 
Jo :) Ville mest leta ägare om det kanske fanns någon närmre att träffa (tråden startades under covid) men nu har personen kontakt med flera kennlar som ju är långt bort. Men tack ändå för tipset!

Menade mer hur kai ken är jämfört med dessa arter eftersom personen haft de innan.

(men jag skulle säga att basenji definitivt är en fysiskt krävande hund om de ska må bra. de vill springa. mycket.)
Då är jag med på vad du menar. Tänkte mest att de är väldigt olika raser sett till ursprunglig uppgift/användningsområde.

Jag står även helt på din sida ang att många hundraser kräver betydligt mer än att "slappa", även om de inte är brukshundar.
 
Jo jag vet att det är jakthund i grunden. Men de är knappast en vanlig jakthund i Sverige (som används till praktisk jakt alltså). Och särskilt vanliga i andra sporter än typ lure coursing är de väl inte heller?

Har inte påstått att de inte är aktiva/skarpa, men särskilt lika huskies är de inte, utöver det kattlika temperamentet och jaktinstinkten då möjligtvis.
Mitt inlägg var mest för att varna för hur ojämn rasen är. Jag tycker att människor ofta framhåller dem som lämpliga sällskapshundar - vilket de absolut inte behöver vara.

Problemet med många av urhundsraserna är att vi inte använder dem till annat än vänstervarv vilket jag tror ger större varation mentalt
 
Problemet med många av urhundsraserna är att vi inte använder dem till annat än vänstervarv vilket jag tror ger större varation mentalt
Upplever samma. Har varit hemna hos en basenjiuppfödare som inte hade något problem med att pappan till valparna behövde sitta separerad i bur för att inte ge sig på oss eller de andra hundarna. Han hade ju så fin exteriör:crazy: Många av valparna fick också aggressionsproblem. Inget problem i uppfödarens ögon förrän en av dem bet en domare:banghead:
 
Mitt inlägg var mest för att varna för hur ojämn rasen är. Jag tycker att människor ofta framhåller dem som lämpliga sällskapshundar - vilket de absolut inte behöver vara.

Problemet med många av urhundsraserna är att vi inte använder dem till annat än vänstervarv vilket jag tror ger större varation mentalt
Det blir ju lätt så med raser som inte kan användas till sitt ursprungliga användningsområde i vårt land så jag håller med dig helt!
 
Givetvis kräver alla raser att man läser på och att man kan tillgodose hundens rasspecifika behov. Exempelvis kan det vara trevligt för en kai att få utlopp för jaktinstinkten genom viltspår. :)
 
Berikar lite med en bild av fröken fräken
 

Bifogade filer

  • 20220618_181355.jpg
    20220618_181355.jpg
    406,1 KB · Visningar: 212

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 626
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 411
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 280
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 198
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp