Kalas för hela dagis på lokal - tips??

Lupino

Trådstartare
Vi ska ordna barnkalas för dagiskompisar (drygt 20) i åldrarna 3-5 år. Eftersom det är så många tänkte vi hyra in oss i en enkel lokal.

Tänkte att 2 timmar kunde vara lagom, men förutom att äta tårta, vad ska vi mer hitta på? Lokalen är ganska stor, men det enda som finns är ett piano - vi måste förbereda för lite aktiviteter...

Några förslag?

Sv: Kalas för hela dagis på lokal - tips??

Barn i den åldern är lättroade. Kör på enkla lekar som alla kan vara med i, och kanske fiskdamm på slutet?

Exempel på lekar: Hunden och benet
Björnen sover
Russinleken

Det är roligast för barnen om det är enkla lekar, som alla klarar av. Sätta svansen på Åsnan, Grisen eller varför inte Hästen brukar gå hem det med. ;)

Har man möjlighet till att ställa upp en liten bana med lite balansgång, en matta att göra kullerbyttor på, hålla en ballong i luften så länge som möjligt, rocka rockring och kanske hoppa lite rep, så har man en rörelsebana med som de flesta kan göra något på. (Stolar kan användas till att krypa under, över osv.. ) Man behöver inte så mycket när man har med barn att göra. De har oftast bra fantasi själva. Tänk bara, vilket härligt rum att leka följa john i ;)

Skattjakt! Om du har en skrivare och en digital kamera ta bilder på delar av inredningen ge barnen en bild på en detalj. När de hittar detaljen har du gömt nästa bild där och när de gått en slinga så hittar de en skatt!

Fiskdamm.

dansa till musik brukar vara poppis :)

gömma nyckel

baklängeskurragömma (måste dock finnas gömställen)

hela havet stormar utan att någon åker ut eller att man åker ut (samarbete eller snabbhet)

Ha så kul!

Tack, det var jättebra förslag!

Jag har även funderat i banor av att ha "Hur mycket är klockan, herr lejon" (http://lekrummet.blogg.se/lekar/2008/december/vad-ar-klockan-farbror-lejon.html) eller andra mer rörelselekar. Vad tror ni om det?

Jag funderade faktiskt på att hyra in i gymnastiksal, men tänker att det är krångligare att få till bord och stolar, men där skulle man ju verkligen kunna ha hinderbana! Men som du säger går det säkert att fixa någon enklare variant också i en vanlig lokal.

Hela havet stormar utan att åka låter bra. Gillar inte när barn ska känna sig utanför.

Skattjakt har jag också funderat på och ditt förslag lät roligt. Hur fungerar det med så många barn, ska de delas upp eller klarar alla leta efter samma?

Bättre göra små grupper på skattjakten så alla blir delaktiga man får göra flera "banor" med samma slutmål (gärna ute så de inte visar var den är i förväg) eller olika slutmål :)

3-4 barn max per grupp och kanske fem bilder?

Gymnastiksal är ju toppen! Hinderbana kan de roa sig med hur länge som helst och man kan ha springlekar typ "kom alla mina små kycklingar". Bord och stolar man kan säkert använda bänkarna som finns i alla gymnastiksalar på något vis?

Blir nog ett toppen kalas - massa lekar :)

Tack, det var jättebra förslag!

Jag har även funderat i banor av att ha "Hur mycket är klockan, herr lejon" (http://lekrummet.blogg.se/lekar/2008/december/vad-ar-klockan-farbror-lejon.html) eller andra mer rörelselekar. Vad tror ni om det?

Jag funderade faktiskt på att hyra in i gymnastiksal, men tänker att det är krångligare att få till bord och stolar, men där skulle man ju verkligen kunna ha hinderbana! Men som du säger går det säkert att fixa någon enklare variant också i en vanlig lokal.

Glöm inte bort den fria leken bara. Jag har nästan aldrig styrt lekar och ungarna har haft jättekul och hittat på saker själv (även i lokal) men att ha några lekar till att börja med är inte fel

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Nu har jag fått tid för en Koloskopi den 8/6, första gången för mig då jag tidigare bara gjort rektoskopi och en sigmoideskopi där... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 746
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 633
Hemmet Behöver ventilera lite och gärna få synpunkter, inte den bästa rubriken, men men, och ursäkta för ev rörigt inlägg. Såhär är det. Jag... 2
Svar
20
· Visningar
2 723
Småbarn Äldsta barnet fyller fem nästa vecka och har önskat sig ett Robin Hood-kalas med "en jättesvår skattjakt i skogen". Det ska ingå...
Svar
19
· Visningar
3 841
Senast: majola
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka