Kalcium/magnesiumkvot >2,7

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare michaelaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 648
M

michaelaa

Hej! Jag har läst att kalcium/magnesiumkvoten inte ska understiga 2,7 - hur viktigt är egentligen det?

Om man har bra kalcium/fosforkvot och såväl kalcium som magnesiumbehovet är mer än uppfyllt - men ca/mg kvoten är för låg - vad betyder det?

Jag har t ex 31,64 g ca och 13,1 g mg i foderstaten (några gram mer än dagsbehovet): något som ger en kvot på 2,42.

Vad kan det innebära och bör/hur bör man försöka korrigera det?

Sv: Kalcium/magnesiumkvot >2,7

Den kvoten är gammal, du behöver inte ta hänsyn till den längre. Forskning har visat att kroppen tillgodogör sig mineralerna ändå.
Den kvot man ska hålla reda på är ca/p-kvoten (förutom mj/smrp då).
Så du behöver bara se till att behoven mg och ca är uppfyllda.

Sv: Kalcium/magnesiumkvot >2,7

Tack för svaret Antiqua! :banana: Det sväljer jag med hull och hår. Undrade om det var förlegad information, har inte läst om Ca/mg-kvoten i några foderböcker på sistone och aldrig hört om någon som haft problem med att få dom värdena att stämma.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
896
Senast: Oknytt
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 444
Senast: isafore
·
Foder & Strö Nu gjorde jag en egen tråd, får väl se om den blir användbar. Diskuteras ju mikromineraler och balansering av dessa lite överallt i...
Svar
0
· Visningar
1 263
Foder & Strö Hej. Fick idag svar på min höanalys. Dock så förstod jag ganska snabbt att det var grekiska för mig. Är det ngn själ här som är duktig...
Svar
17
· Visningar
2 059
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka