Detta med foder...

Bozita robur valp åt hon hos uppfödaren och jag bytte efter två veckor ungefär. Sen har hon ätit nordic bas och i söndags gick jag över till voh på upf inrådan. Jag vill egentligen inte byta från nordic efter som att hon äter det ( :bow:) och vill helst bara komplettera det fodret så det funkar.

Och tro mig, tålamod finns ;) men det är ungefär som när jag till vänner med hund sagt att hon inte äter voh och kontrar med att alla hundar äter voh, ge det tid. 300 g på 4 dagar och en viktuppgång på 300 g sedan måndag förra veckan gör mig inte så sugen på att vänta tills hon börjar äta :D därav gick jag tillbaka till nordic imorse och kommer fortsätta ge det om jag inte måste byta men nu fick jag tipset om standart och det lät precis som det jag undrade om :up:

Hon är pigg, har aptit, är kräsen. Hade hon inte vart pigg, visat smärta vid visitering av buk, vart lös i bajset eller nått annat som påvisar sjukdom hade jag åkt tidigare men jag tror verkligen bara det handlar om att hon inte äter och att det skiftats en del o fodret och utav den anledning halkat efter (nu väger hon iof mest av alla i hela kullen och hon är inte mycket underviktig men har inte "råd" att svälta ut henne).
Första två veckorna med nattliga kräkningar gjorde ju att hon tappade i hull, upplever att den undervikten inte ökat utan att hon inte hämtat hem sig sedan det :)

Det blev långt, förlåt :angel:

Jag känner att jag alltid skriver långt själv så jag älskar när nån annan gör det:)
Härligt att höra att hon mår bra, då kan ni ju söka kunskap och fundera i lugn och ro:up:
När jag bytte ut Robuz som min fått hos uppfödaren så slutade han fisa så självklart är rätt foder superviktigt.
Lycka till i foderdjungeln!
 
Jag tycker det låter helt normalt ändå, Otis är också ganska tunn men så länge de har energi och ork så är det ingen fara :)
Vet ju att du ska ställa henne och vill ha upp henne lite i hull inför det, men jag tycker verkligen inte att du ska känna det som något tvång.

Ja, gör det :)

Till viss del är det uppfödaren som driver på om att jag borde ge 400 g och att nordic inte duger och att hon är på tok för tunn. Jag har lite för lite kunskap för att kunna argumentera emot. Är ju svårt att få i de mer än vad de vill äta. Jag tyckte inte att hon var nämnvärt tunn innan jag provade voh - inte mot 2 veckors kräkningar på robur. Skulle nog med facit i hand inte bytt foder för jag ser ju att hon tappat dessa dagar när hon inte ätit.

Så förhoppningsvis hämtat hon hem det fort.

Men angående standart. Hur mycket ska man ge? Är det för valpar? (uppfödarens oroliga fråga :D)

Och hur hemskt är det att ge nordic bas till växande valp?
 
Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall.

När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av detta och åt det inte särskilt bra. Antingen åt hon 1-1,5 dl per dag eller så vägrade hon äta över huvudtaget.
Sen bytte jag till nordic bas och hon äter det, kräks inte men får bara i sig 200 g per dag.
På uppfödarens inrådan bytte jag till voh valpfoder och började ge detta söndag. I söndags åt hon 100 g till frukost (erbjöds 200 g men åt inte mer) och sedan 50 g uppdelat på två tillfällen. I måndags smällde hon i sig 180 g till frukost vilket magen antagligen inte klarade av så det åkte upp igen. Efter det tillfället har hon ätit 100 g fram till idag. Så 300 g sedan söndag :down:

Hon är glad i godis, letar smulor och när hon äter har hon aptit. Men jag uppfattar henne som kräsen och voh är tydligen inte gott.

Så idag efter att på morgonen erbjudit voh med skinka i. Hon åt skinkan och typ 10 g voh som slank med. Då var skinkan inmosad i maten :meh: så gav jag henne 80 g nordic efter morgonpromme och lämning av unge som hon tackade ja till.

Sååå ni som har koll på foderstater. Detta är en hund som vi räknar med ska väga 8-10 kg som vuxen, hon väger idag 3,? kg. Är avmaskad, livlig och bajsar fint o kontinuerligt. Kan jag ge enbart nordic bas eller måste jag komplettera det (min upf. vill helst inte att jag ger nordic utav innehållsmässiga skäl men å andra sidan äter hon det och det är ju iallafall något) och isf med vad.

Vill få upp henne till att äta 400 g per dag men allt över 200 g är en bonus kan man säga :grin: Hon är tunn nu.

Analysvärde anges i g/100 g (nordic bas)

Vatten 65,4. Aska 3,0. Fett 13,00. Protein 12,1. Kolhydrater 3,8. Fiber 2,7.
Kalcium. Ca 0,801. Fosfor , P 0,170. Energi 773 kJ. Energi 185 kcal

Innehåll: Oxkött, Vom, Potatisfiber, Vetekli, Oxblod, Kalk, Mineraler samt Vitaminer

Följande vitaminer och mineraler/kg är tillsatta:
A 2400 IE Kolin 32,0 mgD 520 IE Folinsyra 0,16 mgE 12,7 IE Biotin 0,06 mgB1 0,5 mg Natrium 0,40 mgB2 0,2 mg Magnesium 0,14 mgB3 2,4 mg Koppar 1,40 mgB6 0,8 mg Kobolt 0,08 mgB12 0,6 mg Mangan 8,00 mgC 8,0 mg Zink 10,0 mgK3 0,8 mg Selen 0,06 mgNiacin 6,0 mg Jod 0,30 mg

Voh analysvärde:
Protein 15 %, Fett 16 %, Kolhydrater 0 %, Torrsubstans 33-35 %, Aska 5 %, Kalcium 0,9 %, Fosfor 0,6 %, OE* 2050 kcal, OE* från fett 71 %, OE* från protein 29 %

Innehåll: kyckling, nötvom, lax, ägg och nötlever.

Tillsatta vitaminer och mineraler:
A vitamin 3500 IE/kg, D3 vitamin 500 IE/kg, E vitamin 150 mg/kg, Tiamin (B1) 1,5 mg/kg, Riboflavin (B2) 2,8 mg/kg, Pyridoksin (B6) 1,8 mg/kg, Cobalamin (B12) 0,02 mg/kg, Niacin (B3) 9 mg/kg, Folinsyre (B9) 0,2 mg/kg, Pantotensyra (B5) 10 mg/kg, Biotin (B7) 0,1 mg/kg, Kolin 250 mg/kg, C vitamin 15 mg/kg, Järn 118 mg/kg, Mangan 20 mg/kg, Sink 30 mg/kg, Koppar 3,8 mg/kg, Jod 0,4 mg/kg, Selen 0,16 mg/kg

Så för att plocka ut vad jag egentligen undrar är:
- Vad fasiken kan jag ge tillsammans med nordic bas för att få upp näringsinnehållet?
Hon behöver öka i vikt och hon äter inte hur stora mängder som helst.
- Annat färskfoder som är värt att testa?
Vet inte vad det är med nordic hon gillar.
- Ger äggula två ggr i veckan, ska jag fortsätta med det?
- Andra tankar och ideer?
- Är det bättre att ge nordic spannmålsfri? (här finns analys: http://www.nordichundfoder.com/#!helfoder/c1f1b )

I mitt tycke spelar det ingen roll vilken du ger - ge den hunden fungerar på bäst :)
400 gram låter dock väldigt mycket att försöka peta i en valp som ska väga ca 10 kg som vuxen. 200 gram känns mer lagom och är densamma som hunden behöver som vuxen :)
 
Till viss del är det uppfödaren som driver på om att jag borde ge 400 g och att nordic inte duger och att hon är på tok för tunn. Jag har lite för lite kunskap för att kunna argumentera emot. Är ju svårt att få i de mer än vad de vill äta. Jag tyckte inte att hon var nämnvärt tunn innan jag provade voh - inte mot 2 veckors kräkningar på robur. Skulle nog med facit i hand inte bytt foder för jag ser ju att hon tappat dessa dagar när hon inte ätit.

Så förhoppningsvis hämtat hon hem det fort.

Men angående standart. Hur mycket ska man ge? Är det för valpar? (uppfödarens oroliga fråga :D)

Och hur hemskt är det att ge nordic bas till växande valp?

Här kan du läsa mer om det :) Det är för växande individer. Jag mailade Standardt och frågade hur mycket jag skulle ge, och fick svaret att jag kunde ge en halv dos till valpen om jag redan gav ett fullfoder för vuxna :) Minns inte nu om det var en halv dos på hundens nuvarande vikt, eller till hundens förväntade vuxenvikt dock... Men kan kolla det när jag kommer hem :)
 
Här kan du läsa mer om det :) Det är för växande individer. Jag mailade Standardt och frågade hur mycket jag skulle ge, och fick svaret att jag kunde ge en halv dos till valpen om jag redan gav ett fullfoder för vuxna :) Minns inte nu om det var en halv dos på hundens nuvarande vikt, eller till hundens förväntade vuxenvikt dock... Men kan kolla det när jag kommer hem :)

Jag har gett en halv dos startmix eller immun till färskfoder till både valpar och vuxna för att höja upp vitamin/mineralhalten som är lite väl låg i alla färskfoder. Fungerar bra :)
 
Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall.

När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av detta och åt det inte särskilt bra. Antingen åt hon 1-1,5 dl per dag eller så vägrade hon äta över huvudtaget.
Sen bytte jag till nordic bas och hon äter det, kräks inte men får bara i sig 200 g per dag.
På uppfödarens inrådan bytte jag till voh valpfoder och började ge detta söndag. I söndags åt hon 100 g till frukost (erbjöds 200 g men åt inte mer) och sedan 50 g uppdelat på två tillfällen. I måndags smällde hon i sig 180 g till frukost vilket magen antagligen inte klarade av så det åkte upp igen. Efter det tillfället har hon ätit 100 g fram till idag. Så 300 g sedan söndag :down:

Hon är glad i godis, letar smulor och när hon äter har hon aptit. Men jag uppfattar henne som kräsen och voh är tydligen inte gott.

Så idag efter att på morgonen erbjudit voh med skinka i. Hon åt skinkan och typ 10 g voh som slank med. Då var skinkan inmosad i maten :meh: så gav jag henne 80 g nordic efter morgonpromme och lämning av unge som hon tackade ja till.

Sååå ni som har koll på foderstater. Detta är en hund som vi räknar med ska väga 8-10 kg som vuxen, hon väger idag 3,? kg. Är avmaskad, livlig och bajsar fint o kontinuerligt. Kan jag ge enbart nordic bas eller måste jag komplettera det (min upf. vill helst inte att jag ger nordic utav innehållsmässiga skäl men å andra sidan äter hon det och det är ju iallafall något) och isf med vad.

Vill få upp henne till att äta 400 g per dag men allt över 200 g är en bonus kan man säga :grin: Hon är tunn nu.

Analysvärde anges i g/100 g (nordic bas)

Vatten 65,4. Aska 3,0. Fett 13,00. Protein 12,1. Kolhydrater 3,8. Fiber 2,7.
Kalcium. Ca 0,801. Fosfor , P 0,170. Energi 773 kJ. Energi 185 kcal

Innehåll: Oxkött, Vom, Potatisfiber, Vetekli, Oxblod, Kalk, Mineraler samt Vitaminer

Följande vitaminer och mineraler/kg är tillsatta:
A 2400 IE Kolin 32,0 mgD 520 IE Folinsyra 0,16 mgE 12,7 IE Biotin 0,06 mgB1 0,5 mg Natrium 0,40 mgB2 0,2 mg Magnesium 0,14 mgB3 2,4 mg Koppar 1,40 mgB6 0,8 mg Kobolt 0,08 mgB12 0,6 mg Mangan 8,00 mgC 8,0 mg Zink 10,0 mgK3 0,8 mg Selen 0,06 mgNiacin 6,0 mg Jod 0,30 mg

Voh analysvärde:
Protein 15 %, Fett 16 %, Kolhydrater 0 %, Torrsubstans 33-35 %, Aska 5 %, Kalcium 0,9 %, Fosfor 0,6 %, OE* 2050 kcal, OE* från fett 71 %, OE* från protein 29 %

Innehåll: kyckling, nötvom, lax, ägg och nötlever.

Tillsatta vitaminer och mineraler:
A vitamin 3500 IE/kg, D3 vitamin 500 IE/kg, E vitamin 150 mg/kg, Tiamin (B1) 1,5 mg/kg, Riboflavin (B2) 2,8 mg/kg, Pyridoksin (B6) 1,8 mg/kg, Cobalamin (B12) 0,02 mg/kg, Niacin (B3) 9 mg/kg, Folinsyre (B9) 0,2 mg/kg, Pantotensyra (B5) 10 mg/kg, Biotin (B7) 0,1 mg/kg, Kolin 250 mg/kg, C vitamin 15 mg/kg, Järn 118 mg/kg, Mangan 20 mg/kg, Sink 30 mg/kg, Koppar 3,8 mg/kg, Jod 0,4 mg/kg, Selen 0,16 mg/kg

Så för att plocka ut vad jag egentligen undrar är:
- Vad fasiken kan jag ge tillsammans med nordic bas för att få upp näringsinnehållet?
Hon behöver öka i vikt och hon äter inte hur stora mängder som helst.
- Annat färskfoder som är värt att testa?
Vet inte vad det är med nordic hon gillar.
- Ger äggula två ggr i veckan, ska jag fortsätta med det?
- Andra tankar och ideer?
- Är det bättre att ge nordic spannmålsfri? (här finns analys: http://www.nordichundfoder.com/#!helfoder/c1f1b )
Något fodertips kan jag tyvärr inte komma med. Men - jag tycker att en vuxenvikt på 10 kg låter mycket för en dsg-tik? 7-8 kg brukar man väl räkna med som normalvikt. Mina tidigare tikar har alla legat ungefär på den vikten.
 
Det kissar väl ut överskottet eller det kanske inte gäller mineraler och alla vitaminer?

Vad som gäller för alla mineraler och vitaminer vet jag inte. Men jag var på föreläsning igår om hundmat som hölls av Marie Sallander och enligt henne kissar valpar INTE ute överskott av kalcium utan det blir kvar i kroppen vilket är direkt farlig… Rent generellt sa hon att man skulle vara försiktig med att ge t.ex. lever då den innehåller mycket vitaminer, vilket kan ge förgiftning.

Till valpar tyckte hon att man ska ge helfoder som är till för valpar (färskt eller torrt)... Och till helfoder skulle man inte tillsätta extra vitaminer etc....

Måste säga att jag var mer förvirade/osäker efter föreläsningen än innan :crazy:
 
Något fodertips kan jag tyvärr inte komma med. Men - jag tycker att en vuxenvikt på 10 kg låter mycket för en dsg-tik? 7-8 kg brukar man väl räkna med som normalvikt. Mina tidigare tikar har alla legat ungefär på den vikten.

Haha jag räknade själv med en vuxenvikt på 6-8 kg det var upf som satte det som övre gräns :) dels tror jag för att hennes är lite rejälare och att hon tror att Betty kommer bli det kanske, jag vet inte. Tiken är rätt liten.

Jag börjar väl mer och mer känna att 200 g inte är så jäkla hemskt. Sen gråter jag såklart inte blod om hon äter mer men känns som en sån önskedröm att trycka i henne 400 g och tämligen omöjligt om jag inte ska behöva sonda henne :angel:
 
Vad som gäller för alla mineraler och vitaminer vet jag inte. Men jag var på föreläsning igår om hundmat som hölls av Marie Sallander och enligt henne kissar valpar INTE ute överskott av kalcium utan det blir kvar i kroppen vilket är direkt farlig… Rent generellt sa hon att man skulle vara försiktig med att ge t.ex. lever då den innehåller mycket vitaminer, vilket kan ge förgiftning.

Till valpar tyckte hon att man ska ge helfoder som är till för valpar (färskt eller torrt)... Och till helfoder skulle man inte tillsätta extra vitaminer etc....

Måste säga att jag var mer förvirade/osäker efter föreläsningen än innan :crazy:

Vad hade hon för argument till att ge speciellt valpfoder vs vuxenfoder och varför skulle man inte tillsätta extra vitaminer och mineraler? Om det saknas och man hittat nått lämpligt att komplettera med?
 
Hur är uppfödarens hundar i hullet? Dvs, kan det vara så att uppfödaren har en tanke om att lite för runda hundar är bra hundar? Många, även uppfödare och "vanliga hundnördar" är så vana vid att se lite för runda hundar och då tänker de "för smal!" så fort de ser en hund i normalhull.

Om hunden äter bra, är pigg och glad och verkar må bra så skulle jag ärligt talat skita i vad uppfödare och andra ansåg. En liten plutthund som äter 200g per dag verkar ju ändå äta duktigt.

Har du några bilder där det går att se hur hunden är i hullet?
 
Det kissar väl ut överskottet eller det kanske inte gäller mineraler och alla vitaminer?
Även om man ger mer åt vuxendos, så är det ändå inte "för mycket". Kissar ut överskott gäller inte alla vitaminer nej, men det är ändå så kor tid som valpen väger så lite att det ställer till med något. Jag har gjort så här med de senaste 3 valparna och alla har vuxit finfint :)
Är man minsta osäker där, så ge lite mer efter valpens vikt och öka med tiden - då kan det inte bli fel :)
 
Om hunden äter bra, är pigg och glad och verkar må bra så skulle jag ärligt talat skita i vad uppfödare och andra ansåg.t?

Och detta är en av dom sakerna som gör att vi uppfödare inte är så pigga på att ha foderhundar. Vi ger ofta ett råd av en anledning.
 
Vad som gäller för alla mineraler och vitaminer vet jag inte. Men jag var på föreläsning igår om hundmat som hölls av Marie Sallander och enligt henne kissar valpar INTE ute överskott av kalcium utan det blir kvar i kroppen vilket är direkt farlig… Rent generellt sa hon att man skulle vara försiktig med att ge t.ex. lever då den innehåller mycket vitaminer, vilket kan ge förgiftning.

Till valpar tyckte hon att man ska ge helfoder som är till för valpar (färskt eller torrt)... Och till helfoder skulle man inte tillsätta extra vitaminer etc....

Måste säga att jag var mer förvirade/osäker efter föreläsningen än innan :crazy:
Rätt att de inte kissar ut överskottet av biologiskt kalk, de bajsar ut det.

Lever innehåller a-vitamin som är en fettlöslig vitamin, det kan därför bli ett överskott som KAN bli farligt vid höga doser, men som komplement är det inga konstigheter.
 
Och detta är en av dom sakerna som gör att vi uppfödare inte är så pigga på att ha foderhundar. Vi ger ofta ett råd av en anledning.

Visst är det så, men det finns ju tyvärr ingenting som säger att bara för att någon är uppfödare så har personen kunskap. Jag har tyvärr hamnat i en mängd olika diskussioner med många olika uppfödare där jag undrar om de läst någonting om genetik, där jag undrar om de ens läst innehållsförteckningarna till fodren de själva ger eller om de försökt hålla sig något som ens liknar uppdaterade kring hundbeteenden osv de senaste decennierna.

Jag håller fast vid att så länge en hund är pigg, glad, verkar må bra och utvecklas som förväntat, då är det ingen anledning att oroa sig även om hunden periodvis väger lite för mycket eller lite för lite jämfört med människors ideal.
 
Hur är uppfödarens hundar i hullet? Dvs, kan det vara så att uppfödaren har en tanke om att lite för runda hundar är bra hundar? Många, även uppfödare och "vanliga hundnördar" är så vana vid att se lite för runda hundar och då tänker de "för smal!" så fort de ser en hund i normalhull.

Om hunden äter bra, är pigg och glad och verkar må bra så skulle jag ärligt talat skita i vad uppfödare och andra ansåg. En liten plutthund som äter 200g per dag verkar ju ändå äta duktigt.

Har du några bilder där det går att se hur hunden är i hullet?

Kan fixa bilder imorgon. Uppfödarens hundar är normalt till något runda. Hon har inte möjlighet att aktivera de i den graden som hon gjort innan och jag minns inte hur de var i hull i våras när jag hälsade på. Vi har i övrigt väldigt lika syn om mycket. Förutom att hon inte vill att jag ska ge nordic utan voh och jag förstår inte varför jag ska tvinga i hunden något hon inte vill ha :p hellre ett foder hon äger än något hon strejkar från till o från.

Och detta är en av dom sakerna som gör att vi uppfödare inte är så pigga på att ha foderhundar. Vi ger ofta ett råd av en anledning.

Jag lyssnar på uppfödaren. Nu är hon köpt med bibehållen avelsrätt inte fodervärdsskap :) men jag ser hunden varje dag, hur hon beter sig kring maten och då tar jag gärna råd - funderar lite - arbetat ut efter rådet eller kommer på något annat jag tror fungerar.
 
@Red_Chili här kommer bilder från sidan.
Länkar med en jämförelsebild från 13 veckors ålder så ser man att hon tappade en del under voh försöket (300 g på fyra dagar var sådär...) men nu äter hon som hon ska med viss övertalat av nordic. Hon står lite konstigt tror jag för upplever henne inte alls så uppdragen i flanken i vanliga fall :confused: hon har svårt med ståkommandot och vill helst sitta/snurra/buga :angel:

IMG_20160128_193712_zpsukvu4wr1.jpg

IMG_20160117_121137_zpsw9aqbs8d.jpg


Skickar med en när hon sitter för hon var så söt :angel:
IMG_20160128_193629_zpsfuimrwej.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
935
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
678
Katthälsa Jag ska skaffa en till liten katt och har en liten fundering kring vilket foder jag ska välja. Jag har i dagsläget en katt som är...
Svar
4
· Visningar
829
Hästvård Jag har igen igen försökt att lägga en förnuftig foderplan till min häst... Blir tokig!!! Han behöver extra protein men inte energi. Men...
2
Svar
20
· Visningar
2 714
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp