Detta med foder...

Vad glad jag blir :banana: då fortsätter vi på det här spåret helt enkelt. Får låta bli att fråga uppfödaren om foder och hullfrågor. Lär väl få höra på utställningen om inget annat :angel:

På utställning vill dom ha feta hundar så det skulle jag inte lyssna på. :laugh:
 
Jo, jag har ju förstått det, men när det inte går att ana revbenen öht på en korthårig hund är det för mycket fett. Dessutom ser deras huvud löjligt små ut till den feta kroppen, det blir fel för mig.
Jag har mött DSG i fin form, men oftast är de ett par kilo för tjocka.
Och huvudet ska vara litet i förhållande till kroppen på en DSG.
Jag har ju haft rasen i snart 25 år och vet att det är en ras som har lätt för att lägga på hullet. Men majoriteten av de hundar jag har kommit i kontakt med har inte varit tjocka - så vi har väl antagligen inte träffat på samma jyckar då ...
 
Och huvudet ska vara litet i förhållande till kroppen på en DSG.
Jag har ju haft rasen i snart 25 år och vet att det är en ras som har lätt för att lägga på hullet. Men majoriteten av de hundar jag har kommit i kontakt med har inte varit tjocka - så vi har väl antagligen inte träffat på samma jyckar då ...
Att huvudet ska vara litet har jag förstått, men det ser ju helt onaturligt ut när huvudet är litet och sen hunden har ett par kilos övervikt.
Jag förstår om du inte håller med och jag tänker inte börja namedroppa såklart. Det verkar ju dock som att fler har samma erfarenhet som jag har, så helt ovanligt är det ju inte då.
 
AztaStand1.jpg


Denna tycker jag är fin i hull. Men efter en googling inser jag att många ser ut såhär...

ShowUserFile.aspx
 
Fast växande valpar är lite tunna ibland när de kommer in i en växtspurt, min donna såg mager ut emellanåt men det var ju för att all näring gick till att växa ;)

Tycker hon ser jättefin ut @Monifa . Tror också det är bättre att de får växa långsamt än att trycka i dem en massa mat bara för att ;) . Hon blir den storleken hon blir.
 
Vad hade hon för argument till att ge speciellt valpfoder vs vuxenfoder och varför skulle man inte tillsätta extra vitaminer och mineraler? Om det saknas och man hittat nått lämpligt att komplettera med?
Ledsen för sent svar, har varit lite hysteriskt på jobbet. Som jag uppfattade Sallander anser hon att valpfoder är bättre då det är särskilt anpassat till valpar med avseende på vitaminer etc. men hon sa även att man kan ge foder som anges vara till "alla åldrar" vilket ju ett flertal färskfoder är. Hon menar att fodertillverkaren "garanterar" att de vitaminer, mineraler som en valp behöver finns i sådana foder (hur väl man sen litar på fodertillverkarna är dock frågan). Som jag förstod henne var det inte bra att en valp fick i sig för mycket vitaminer etc. då det enligt henne var skadligt. Mycket av det hon sa finns att läsa på hennes hemsida och lite även på facebook under namnet "Hundmatsdoktorn".

Kan ju nämnas att vi gav vår unghund 50 % valpfoder och 50 % färskfoder "som var för alla åldrar" tills han var ca 8 mån. Av olika orsaker slutade vi då med färskfodret men kommer börja ge det igen till 50 %, måste bara bestämma vilket....
 
Rätt att de inte kissar ut överskottet av biologiskt kalk, de bajsar ut det.

Lever innehåller a-vitamin som är en fettlöslig vitamin, det kan därför bli ett överskott som KAN bli farligt vid höga doser, men som komplement är det inga konstigheter.

Jaa, jag är tyvärr inte så kunnig på detta med hundfoder och tillskott. Försöker läsa så mycket jag kan men det finns mycket information som ofta är ganska splitrad. Gick på föreläsningen för att lära mig mer men gick tyvärr därifrån mer osäker än innan. Att de bajsar ut det låter ju bra.
 
Lyssna på uppfödaren kan alltid vara bra, men du ska också skaffa en egen uppfattning om vad som är bra för din hund. I detta hushållet har vi samma regel som med hästarna, revbenen ska kännas men dom ska inte vara synliga (Ja hur fan ska man se det med en fluffig aussie som hushållets hund?). Sedan är DSG lite tunnare än dom mesta hund raserna eftersom dom ska vara smidig (antar jag, haha) råtthundar. Sedan är många av dom så himla olika, ibland kan man inte fatta att det är samma ras, så jag antar det kan göra skillnad på hur synliga revbenen är, och hur mycket hull dom ska ha. Jag passade en gång två DSG, en såg lite chihuahua liknande ut, och den andra var mer som jag skulle beskriva, åt jack russel hållet (som dom flesta ser ut? är inte så bra på att beskriva hund utseenden så ni får ursäkta mig). Men om jag skulle bedöma ser din hund fin ut. Så jag skulle inte bekymra mig över att byta foder, ibland när man byter foder kan dom få sämre hull (kan borde gå upp och ner i vikt).

Tycker dock att utställningen kan bedöma om hunden behöver gå upp mer, eller om det är muskler den behöver, som du sa. Dom vet ju sin grej, oftast :)

Lycka till!
 
Ledsen för sent svar, har varit lite hysteriskt på jobbet. Som jag uppfattade Sallander anser hon att valpfoder är bättre då det är särskilt anpassat till valpar med avseende på vitaminer etc. men hon sa även att man kan ge foder som anges vara till "alla åldrar" vilket ju ett flertal färskfoder är. Hon menar att fodertillverkaren "garanterar" att de vitaminer, mineraler som en valp behöver finns i sådana foder (hur väl man sen litar på fodertillverkarna är dock frågan). Som jag förstod henne var det inte bra att en valp fick i sig för mycket vitaminer etc. då det enligt henne var skadligt. Mycket av det hon sa finns att läsa på hennes hemsida och lite även på facebook under namnet "Hundmatsdoktorn".

Kan ju nämnas att vi gav vår unghund 50 % valpfoder och 50 % färskfoder "som var för alla åldrar" tills han var ca 8 mån. Av olika orsaker slutade vi då med färskfodret men kommer börja ge det igen till 50 %, måste bara bestämma vilket....

Å andra sidan är det väl Sallander som är övertygad om att rå mat är dålig, att ingen hund klarar sig utan spannmål, att hundmaten måste tillagas osv. Jag vet att hon är en av de som "ska kunna" hundmat, men det är väldigt många konstigheter hon kläcker ur sig då och då... Med andra ord, även hennes tankar och åsikter bör nog tas med en skopa salt.
 
Å andra sidan är det väl Sallander som är övertygad om att rå mat är dålig, att ingen hund klarar sig utan spannmål, att hundmaten måste tillagas osv. Jag vet att hon är en av de som "ska kunna" hundmat, men det är väldigt många konstigheter hon kläcker ur sig då och då... Med andra ord, även hennes tankar och åsikter bör nog tas med en skopa salt.
Absolut bör man det! Var som sagt något förvirrad och frågandes efter föreläsningen till vad hon hade sagt... Till oss sa hon inte att maten måste tillagas (förutom fisk och äggvita då) men typ att "rå foder" innebär en viss risk (hanteringen, frakten etc.). Men visst uppfattade jag att hon själv föredrog torrfodret...
 
När jag skaffade valp kollade jag just värdet på kalcium och fosfor och kvoten för dem. Jag hittade en tabell över vad som var lämpliga värden för ett valpfoder för lite olika saker och eftersom det foder jag gav till den vuxna hunden.
 
AztaStand1.jpg


Denna tycker jag är fin i hull. Men efter en googling inser jag att många ser ut såhär...

ShowUserFile.aspx
Den översta tycker jag är riktigt snygg! Den understa är fet, men ändå så tycker jag att DSG på utställningarna brukar vara ännu fetare :nailbiting:

Din valp tycker jag visserligen var lite i det tunnaste laget på den översta (nyaste?) bilden du la upp, men absolut inget som jag skulle oroa mig över. På den andra bilden såg den perfekt ut enligt mig, men det är ju en växande valp så inget konstigt att den ser lite olika ut från dag till dag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
935
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
678
Katthälsa Jag ska skaffa en till liten katt och har en liten fundering kring vilket foder jag ska välja. Jag har i dagsläget en katt som är...
Svar
4
· Visningar
829
Hästvård Jag har igen igen försökt att lägga en förnuftig foderplan till min häst... Blir tokig!!! Han behöver extra protein men inte energi. Men...
2
Svar
20
· Visningar
2 715
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp