Kalk eller inte

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Quell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 975
Q

Quell

Undrar hur vanligt det är att man inte kalkar sina boxar/spiltor. Ni som inte gör det, varför inte?

Jag kalkar inte. Varför?

För att jag inte sett något behov. Bädden är torr, luktfri och fungerar utmärkt. :)

Jag kalkar lite då o då, har inga bäddar men strör med halm, kalkar vid behov när det stinker amoniak...

Undrar varför jag inte skrev hur jag gör, jag kalkar vare sig vi har bädd eller ej, när det behövs. Har fått för mig att det ibland är mer behövligt i växelströbäddar. Ju varmare det är i stallet desto mer kalk verkar det behövas.

Är det speciellt kalk som används? eller tex vanligt trädgårds kalk?

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
554
Senast: Mearas
·
Hästvård Olyckan är ett faktum. Pållen ska stå på box med gipsbandage i minst 8.veckor. Era bästa tips för att göra det drägligt för både häst... 2
Svar
31
· Visningar
1 750
Senast: MiniLi
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på... 2
Svar
25
· Visningar
2 054
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
402
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31