Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag blev frågad av en kompis om jag ville ha deras kalk som dem hade till deras gamla häst som tyvärr inte finns längre...Annars skulle dem slänga den...
Bara undrar vad kalk är bra till../för?
Kalk (som innehåller mycket kalcium), ges till hästar som har en foderstat där det saknas kalk, men inte fosfor (och magnesium, om man väljer att räkna på det)... Kalcium används för att bygga upp skelettet.
För att kunna räkna ut hästens foderstat behöver du en analys på ditt grovfoder, och sedan akn du antingen använda dig av ett foderstatsprogram på internet eller en tabell med olka hästars näringsbehov och olika fodermedls näringsinnehåll...
Det är dock viktigt att inte överutfodra med någon enstaka mineral (överutfodring av kalcium är dock inte så farlig, hästar tål en relativt hög giva, det är värre med fosfor), eftersom det kan försämra "effekten" av andra mineraler...
Ett tips är att gå in på K**ffts hemsida och beställa hem deras ABC om mineraler och vitaminer gratis... Den är bra om man bortser från reklamen(och det kan man ju stå ut med när den är gratis)
Man ska dock se upp när man ger det. En vön till mig gav det till sitt sto och dess föl för hon hade hört att det skulle vara bra för dem. Vi har ett hösilage med mkt kalk i och detta rsulterade till att både sto och föl (nu unghäst) har kalkknutor på nosryggen, INTE snyggt...
Är du säker på att det berodde på ett för stort intag av kalk? Jag skulle snarare tro att det berodde på ett yttre trauma som efter ett tag gick tillbaka med tiden.
Foder & Strö
Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Juridik & Ekonomi Jag tänker för barnens skulle och som en som växt upp med en arg förälder att det är bättre att kunna få lugn och ro halva tiden än...
Övr. Grenar Här är det lite stiltje, det har varit superstressigt på jobb och i klubben samtidigt som hästen är inne i lite tok och spook-period. Så...
Ekonomi & Juridik För ganska många år sedan hade vi en ponny utlånad till en ridskola, där var passen i ett kassaskåp men de stal hela skåpet. Har för mig...