kallblodstravare, myter?

Min kompis har utbildat sin häst och den är inte längre svårhejdad.

Att lägga på stångbett för att få kontroll och broms på en häst är inget som jag någonsin kommer att rekommendera någon att göra!

Min är ingen vildhäst utan är en häst med mycket motor. Och jag kan nog säga att hon är en utbildad häst också..
Har fungerat för mig i 10 år och varför skulle det inte kunna fungera för fler?
Förutsättningen är ju att man själv kan rida med mjuk hand.
Pellhambett finns i stångbett också ja. Men jag har alltid haft tvådelat.
För oss har det funkat bra, för mig känns det säkrare att ha kontroll.
Eftersom det är en pigg häst, inte otillräckligt utbildad
 
Senast ändrad:
Min är ingen vildhäst utan är en häst med mycket motor. Och jag kan nog säga att hon är en utbildad häst också..
Har fungerat för mig i 10 år och varför skulle det inte kunna fungera för fler?
Förutsättningen är ju att man själv kan rida med mjuk hand.
Pellhambett finns i stångbett också ja. Men jag har alltid haft tvådelat.
För oss har det funkat bra, för mig känns det säkrare att ha kontroll.
Eftersom det är en pigg häst, inte otillräckligt utbildad

Ett pelham är ett bett med hävstång och ett sådant bett ska aldrig någonsin vara delat. Det blir alldeles för skarpt. Byt till en rak mundel eller en mundel med port beroende på vad din häst trivs med men fortsätt inte att rida på ett tvådelat bett med hävstång.
 
Min är ingen vildhäst utan är en häst med mycket motor. Och jag kan nog säga att hon är en utbildad häst också..
Har fungerat för mig i 10 år och varför skulle det inte kunna fungera för fler?
Förutsättningen är ju att man själv kan rida med mjuk hand.
Pellhambett finns i stångbett också ja. Men jag har alltid haft tvådelat.
För oss har det funkat bra, för mig känns det säkrare att ha kontroll.
Eftersom det är en pigg häst, inte otillräckligt utbildad

Ordet stångbett handlar inte om mundelen utan om att det är skänklar utanför munnen, som du fäster tygel eller delta i. Tvådelad mundel på pelham innebär att du rider på ett stångbett med tvådelad mundel, inget annat.

Att det fungerat för dig är utmärkt och du får gärna rekommendera det till andra men JAG skulle aldrig rekommendera det. Som svar på ditt vänliga råd att jag ska rekommendera min kompis stångbett för att få kontroll (och jo, enligt ovan, Pelham är alltid ett stångbett).
Tänker man dressyrtävling är Pelham inte ett godkänt bett.

Jag känner förstås inte till din häst och dess utbildningsnivå. Men när jag skriver att min kompis har utbildat sin häst så menar jag till MSV dressyr, med tramp mot piaff och lite passage och spansk skritt.

Pigg häst för mig, är en häst som är arbetsvillig när man ber den om jobb.
Häst som man behöver ta till kraftmetoder för att bromsa, är inte en PIGG häst i mina ögon utan en otillräckligt skolad och otillräckligt lydig häst.
Men man ser olika på saker och ting och har olika vägar till olika mål.

Du är nöjd med din häst vilket är jätteviktigt!

Jag skulle aldrig förespråka den metod du valt - eftersom jag har andra åsikter om vilken väg man bör välja.
 
Min kompis har utbildat sin häst och den är inte längre svårhejdad.

Att lägga på stångbett för att få kontroll och broms på en häst är inget som jag någonsin kommer att rekommendera någon att göra!
Jag kan ju tycka att det känns säkrare om man har något som fungerar. Att inte ha kontroll på hästen är ju inte säkert.
 
Min kompis har utbildat sin häst och den är inte längre svårhejdad.

Att lägga på stångbett för att få kontroll och broms på en häst är inget som jag någonsin kommer att rekommendera någon att göra!
Jag kan ju tycka att det känns säkrare om man har något som fungerar. Att inte ha kontroll på hästen är ju inte säkert.
Ordet stångbett handlar inte om mundelen utan om att det är skänklar utanför munnen, som du fäster tygel eller delta i. Tvådelad mundel på pelham innebär att du rider på ett stångbett med tvådelad mundel, inget annat.

Att det fungerat för dig är utmärkt och du får gärna rekommendera det till andra men JAG skulle aldrig rekommendera det. Som svar på ditt vänliga råd att jag ska rekommendera min kompis stångbett för att få kontroll (och jo, enligt ovan, Pelham är alltid ett stångbett).
Tänker man dressyrtävling är Pelham inte ett godkänt bett.

Jag känner förstås inte till din häst och dess utbildningsnivå. Men när jag skriver att min kompis har utbildat sin häst så menar jag till MSV dressyr, med tramp mot piaff och lite passage och spansk skritt.

Pigg häst för mig, är en häst som är arbetsvillig när man ber den om jobb.
Häst som man behöver ta till kraftmetoder för att bromsa, är inte en PIGG häst i mina ögon utan en otillräckligt skolad och otillräckligt lydig häst.
Men man ser olika på saker och ting och har olika vägar till olika mål.

Du är nöjd med din häst vilket är jätteviktigt!

Jag skulle aldrig förespråka den metod du valt - eftersom jag har andra åsikter om vilken väg man bör välja.
Jag orkar inte fortsätta här. Ville bara ge ett råd. Tyvärr hade jag fel om stångbett.
Vi klarar oss bra med pellham. Vet fler som använder det.
Använd och rekommendera ni vad ni vill.
Jag ville bara ge ett tips vad som funkar för mig o har gjort i minst tio år. Då får jag tipset att byta!
Lycka till till er, här har vi det bra
 
Jag kan ju tycka att det känns säkrare om man har något som fungerar. Att inte ha kontroll på hästen är ju inte säkert.

Jag orkar inte fortsätta här. Ville bara ge ett råd. Tyvärr hade jag fel om stångbett.
Vi klarar oss bra med pellham. Vet fler som använder det.
Använd och rekommendera ni vad ni vill.
Jag ville bara ge ett tips vad som funkar för mig o har gjort i minst tio år. Då får jag tipset att byta!
Lycka till till er, här har vi det bra

Sorry för tjat, men du fick ett tips från Tinywiny att byta utrustning utan att ha efterfrågat råd.

På samma sätt, faktiskt, som du föreslog mig att tipsa min kompis om att byta utrustning, trots att jag i mitt inlägg beskrev att hästen "var" svårhejdad. Jag skrev i imperfekt, vilket man skulle ta bokstavligt. Problemet fanns men kvarstår inte.
Så du har råkat ut för samma sak som du "utsatte" mig för: ett råd som du tycker saknar relevans.
 
Sorry för tjat, men du fick ett tips från Tinywiny att byta utrustning utan att ha efterfrågat råd.

På samma sätt, faktiskt, som du föreslog mig att tipsa min kompis om att byta utrustning, trots att jag i mitt inlägg beskrev att hästen "var" svårhejdad. Jag skrev i imperfekt, vilket man skulle ta bokstavligt. Problemet fanns men kvarstår inte.
Så du har råkat ut för samma sak som du "utsatte" mig för: ett råd som du tycker saknar relevans.
Vilken nivå är ni på?
Ja, jag fick ett tips men på vilken grund? Jag har inget problem.
Ingen häst jag inte klarar av.
Jag gav ett tips utan att veta vad den hade för utrustning bara för att jag varit i samma läge själv.
Men ser ni detta som samma sätt så får ni göra det.
Jag försökte bara vara schyst o ge ett tips vilket inte passade herrskapet.
Sånt här har jag inte vidare lust o lägga nån energi på.
Lycka till på dressyrbanan....
 
Senast ändrad:
Vilken nivå är ni på?
Ja, jag fick ett tips men på vilken grund? Jag har inget problem.
Ingen häst jag inte klarar av.
Jag gav ett tips utan att veta vad den hade för utrustning bara för att jag varit i samma läge själv.
Men ser ni detta som samma sätt så får ni göra det.
Jag försökte bara vara schyst o ge ett tips vilket inte passade herrskapet.
Sånt här har jag inte vidare lust o lägga nån energi på.
Lycka till på dressyrbanan....

Det är precis samma sak.
Du fick ett tips fastän du inte har problem.

Du gav ett tips till någon som inte har ett problem.

Var är skillnaden?
Du försökte vara juste (så stavas det; franskt låneord) och ge ett tips som inte var efterfrågat eller behövt.
Du själv fick ett tips som du inte efterfrågar eller behöver.

Vilken ridnivå jag är på, har väl inte med saken att göra eftersom det är min kompis vars häst VAR (inte ÄR) svårhejdad. Min kompis, som du ville tipsa, har heller ingen häst hon inte klarar av. Hon rider på MSV B nivå eller högre.

Jag har tävlat MSV C dressyr och B-nivå i western på min kallblodstravare, det året han var åtta år. I år, när han är nio, har jag inte brytt mig om att tävla honom något vidare eftersom jag har en sexårig connemara som debuterar LA och MSV C dressyr, samt ett par fjordingar som jag rider LA på och en av dem ska vara med på LA-dressyren, SM-klassen, på fjordhästSM om en vecka så kallblodstravaren har fått stå lite tillbaka i tävling i år men kommer eventuellt att gå Dressyrallsvenskan div II (LA:3 och MSV C:1) med min medryttare i höst då jag själv kommer att rida connemaran.
 
Jag har blivit medryttare till ett kallblods sto som gått på trav. 6år gammalt
Hon är fantastiskt snäll... Skritten går bättre och bättre men hon blir väldigt het och explosiv i traven... Skjuter bog och man får hela tiden parera. Hon känns som hon ska flyga i luften men rätt som det är sänker hon huvudet en stund och då känns hon fantastisk. Har en fin galopp men vi har inte galopperar henne så mycket tack vare att hon är så het. Provat och tömkört och det går bra och hon är inte riktigt så explosiv i traven då.
Hur kommer man vidare med dom problemen? Tips på vad man ska göra och bra övningar så hon lugnar sig.
 

Liknande trådar

Träning Jag har ett fyraårigt halvblod/fullblod som blivit lite full i fan sen hon bytte stall. Exempel på dumheter andra i stallet berättat om...
Svar
11
· Visningar
1 468
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp