Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En gammal tant måste fråga... På min akademiska tid fanns skrftliga och muntliga källor. Nu skriver en elev en uppgift och har använt wikipedia.
Hur noterar man då? Wikipedia.se den 2 feb 2015? Menar - wikipedia ändras ju kontinuerligt så då borde väl datum finnas med?
Wikipedia har själva en bra sida om hur man refererar till dem och de tar själva upp problem med sidan. http://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Wikipedia_som_källa
Annars gäller samma saker som för övriga källor som ligger på nätet: Det ska finnas en länk till sidan och länken måste vara permanent.
Om det sedan är lämpligt att använda Wikipedia, ja, det beror förstås på vad som står där och vad syftet är med att referera just den källan.
Jag skulle inte heller godkänna wikipedia just eftersom det är skrivet av privatpersoner. Ofta har ju wikipediaartikeln egna källhänvisningar så det är bättre att gå till de sidorna.
Eftersom wikipedia också ändras är det svårt att gå tillbaka och kolla infon, den kan ju ha raderats eller ändrats.
Andra sidor kan ju också raderas eller ändras, det är väl därför det är viktigt att nämna när informationen hittades? Eller finns det någon annan anledning till det?![]()
Ja absolut, men just wikipedia kan ju vem som helst gå in och ändra när som helst. Andra sidor har oftast en skribent bara. Och jo det är därför det är viktigt att skriva datum. Man kan ju kanske hitta en cachad sida om man har tur
En cachad sida är en sida som visar hur en sida såg ut ett visst datum. En sparad kopia helt enkelt. Inget försvinner ju från internetTack för svaret.Ja jag håller med dig om Wikipedia. Vad är en cachad sida?
(å förlåt @tanten för det lila trådkapet)
Jag brukar inte specifikt förbjuda wikipedia. Jag vill att mina studenter övar på att vara källkritiska. I det ingår också att värdera källor, samt att i så liten utsträckning som möjligt använda tertiära och sekundära källor. I enstaka fall kan det dock vara befogat att använda encyklopedier och anser studenterna att de har mycket goda skäl att använda just wikipedia så vem är jag att hindra dem?
Vilken nivå undervisar du på?(du behöver inte svara om du inte vill) Jag tänker att det kanske kan påverka? Jag tänker att ju högre nivå ju mer vana och kunniga om källkritk är eleverna(gissar jag även om det givetvis är olika från person till person) och därför är det mer troligt att de använder olika typer av källor "rätt"( är kanske ett olämligt ord då det väl inte finns något räätt och fel men det kanske går att förstå vad jag menar ändå?
Jag tänker t.ex att om eleverna inte har koll på att wikipedia kan vara olämligt att ha som källa och varför så är det ju bra att läraren tar upp det?
*Gammeln gillar detta*Tillägg: En god huvudregel, tycker jag, är att encyklopedier är användbara när man vill sätta sig in i ett nytt område, men att de inte har någon direkt plats i en akademisk text annat än i undantagsfall.
Jag undervisar på universitetet. När de läser sin första termin är det många som inte har koll på källkritik och det är något som de får lära sig.
Faran, tycker jag, med att säga att man inte får använda wikipedia är att man missar målet. Wikipedia behöver inte vara mer olämpligt att använda än Encyclopedia Britannica eller Nationalencyklopedin.