Källquists Knights saddle

Chili

Trådstartare
Någon som har något att säga om denna sadel?

Provred en häst i den och är förälskad :love: Så otroligt mjuk och skön var den. Dessutom bomlös - då borde den passa på min superbreda nordsvensk :idea:

Så fram med åsikter om den!

Sv: Källquists Knights saddle

Var det den som var till salu hos Charlies?

Provsatt nämligen i den i affären, och det var riktigt hemskt :(
Men det var på sadelbocken....
Någon annan sa att den skulle vara skön att sitta i på hästen....

Vill också veta hur andra tycker den är...

Om frambommens vinkel överrensstämmer med hästens rygg ganska hyggligt så är den väl helt ok till det priset. Se till att köpa en pad som skapar en kanal bara! Jag vet att den sadeln sålts med instruktionen att den duger som den är. Det gör den inte, kanal måste det vara!

Hej!
Har en Knights Bareback som beskrivs i texten.
Är jättenöjd med den och det är hästen oxå.
Det är jätteviktigt med en padd, Källquists har en egen som de saluför till sadeln men jag har ej en sådan, jag har en TN Equalizer och är nöjd med den.
Tänk bara på att eftersom det är fårskinn under sadeln så glider den lätt på padden under, förhindras av en *anti* glid matta...

Toppen sadel till det priset och jag *tävlar* Distans i den, hittils 3 mil och rider ca.3-5 timmar per dag i den och den fungerar utmärkt!
Har haft denna sadel i 1 år och den är fin i skinnet men blir mörkare varje gång men smörjer den.

Flera frågor?
Svarar gärna...
Dock har jag ingen erfarenhet av bomlösa sadlar innan så jag kan ej jämföra med någon, bara bomsadlar o westernsadlar.

En i stallet har en sån. JAg gillar den då den är lite smalare i sitsen än många andra jag ridit i :)
På en av hästarna i stallet så glider den en del. Men på min häst låg den stilla.

Aha, det var intressant.

Man kan säga att jag provred både hästen och sadeln ;) den hästen var ju en väldigt nätt liten 150-sak, och jag har funderat mycket på om den skulle ligga lika bra/vara lika skön på min megastora nordis. Hade varit kul om nån provat den på ett grovt kallblod!

Hur mycket får man ge för en bra padd? Vill gärna veta vad slutpriset hade landat på, man får ju iaf med stigbyglar och stigläder i priset.

Har min på ett medelgrovt Varmblod på 160 cm mkh.
Grannen har den på sin "normala" Nordsvensk...

Ta hem den och prova på hästen...
Jag gav ca. 1800:- för min padd med frakt. ( TN Equalizer ifrån T*rison)

Finns den där Källquist bareback på nån sida på nätet..? Har inte hittat nån, men skulle gärna vilja se nån bild och läsa lite om den..!

Hej. Knights-sadeln finns på Källquists hemsida
www.kallquists.com och säljs t ex på Granngården. (Det är dock inte säkert Granngården har den hemma utan man får beställa den genom dem.

Men sadeln finns även hos Glada Hästen.
www.gladahasten.se där de även har en liknande sadel av annat märke (Randolf) som är lite billigare.

Tänk bara på att man ska ha en speciell pad under som lyfter upp sadeln från ryggraden och den ingår inte. Källquists har visst en sådan att sälja men vad jag har förstått så är en del inte nöjda med den. Glada hästen har också en pad att sälja - en "Horse Saver - men det är kanske samma som Källquists har?

Källqvist har ingen egen padd utan det är horsesaver padden.
Jag tycker att den är helt ok, har använt både den och en torison padd.

Chili: Jag tycker att den glidit lite mera på dom grövre hästarna än på vad torison har gjort. PÅ min breda häst gled den dock inte=)

Finns tex en begagnad torsion på blocket.se nu. Bättre kvalitet.

Är för övrigt mkt nöjd med min torsion.

Den sadeln verkar ok tycker jag. Påminner ju en hel del om Barefoot sadeln. Och den är underbar att rida i :D

HannaZ skrev:
Finns tex en begagnad torsion på blocket.se nu. Bättre kvalitet.

Är för övrigt mkt nöjd med min torsion.
Torison är ännu bredare i sitsen, jag kan inte rida i torison på min häst, han är för bred. Källquist funkar lite bättre.

Finns Torsion med dressyrsits, vilken gör att man sitter smalare. Sen har deras Light-modell inga kåpor vilket tar bort några cm på bredden på var sida. Dessutom kan man skära ur inläggen för låren så blir det mindre brett.

Senast ändrad:

Hej!
Har en Knights Bareback som beskrivs i texten.
Är jättenöjd med den och det är hästen oxå.
Det är jätteviktigt med en padd, Källquists har en egen som de saluför till sadeln men jag har ej en sådan, jag har en TN Equalizer och är nöjd med den.
Tänk bara på att eftersom det är fårskinn under sadeln så glider den lätt på padden under, förhindras av en *anti* glid matta...

Toppen sadel till det priset och jag *tävlar* Distans i den, hittils 3 mil och rider ca.3-5 timmar per dag i den och den fungerar utmärkt!
Har haft denna sadel i 1 år och den är fin i skinnet men blir mörkare varje gång men smörjer den.

Flera frågor?
Svarar gärna...
Dock har jag ingen erfarenhet av bomlösa sadlar innan så jag kan ej jämföra med någon, bara bomsadlar o westernsadlar.

går det att hoppa iden?vet att de finns många bomlösa sadlar som inte går att hoppa is,så nu undrara jag om de går i den!

Jädrar, vilken gammal tråd du rotat upp :D

Denna sadel vet jag inte så mkt om men rent generellt brukar man säga att bomlösa inte är till för att hoppa regelbundet i. Det blir ett rejält punkttryck från stiglädren och bristen på stöd försämrar din sits. Har för mig att någon modell funkar hyfsat att hoppa i men vet inte vilken.

Såg på någon åf:s hemsida att man inte rekommenderar light-sadeln till ryttare över 60 kg...

Nej, de bomlösa som är av den typen är inte lämpliga att hoppa med. Skulle vara om man klarar att hoppa mindre skutt utan stigläder kanske. Eller en riktigt pluttig liten ryttare (barn).

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 085
Senast: Blyger
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 289
Senast: lillamy73
·
Skola & Jobb Jobbade tidigare på en avdelning i anslutning till ett större boende, lärde känna personer även på det boendet och fick många goa...
Svar
6
· Visningar
1 789
Senast: Emine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka