kamp vid fodring

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare chrissan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 774
C

chrissan

Om detta finns det säkert en tråd om, men vet inte vad jag ska söka på.
Problemet är denna kamp om maten i hagen. Vi har tre hästar, kalla dom tripp, trapp och lille trull. I den ordningen är rangen förstås. Jag är en ganska given ledare, har inga större problem med den biten annars, men vid maten så har jag nr.1 Tripp hängandes i den blå påsen med hö i redan vid grinden, sen är det bara att hålla i annars tar hon hela kassen, tapp och trull kommer långt där bak och vågar sig inte fram fören dom har fått sin hög efter att jag serverat Tripp först, ger jag henne sist så jagar hon bara bort dom andra så att hon i alla fall inte får sist. Någon som har en ide´? eller hänvisa mig till någon tråd som någon redan skrivit.

Sv: kamp vid fodring

Vad vill du ha hjäp med? Att bi av med Tripp som hänger i påsen eller att de andra hästarna ska våga äta? Det sistnämnda är ingenting att bry sig om. Det är bara bra att de håller sig undan. I naturen fungerar det också så. Det första däremot kan man, och bör man, göra någonting åt.

chrissan skrev:
Om detta finns det säkert en tråd om, men vet inte vad jag ska söka på.
Problemet är denna kamp om maten i hagen. Vi har tre hästar, kalla dom tripp, trapp och lille trull. I den ordningen är rangen förstås. Jag är en ganska given ledare, har inga större problem med den biten annars, men vid maten så har jag nr.1 Tripp hängandes i den blå påsen med hö i redan vid grinden, sen är det bara att hålla i annars tar hon hela kassen, tapp och trull kommer långt där bak och vågar sig inte fram fören dom har fått sin hög efter att jag serverat Tripp först, ger jag henne sist så jagar hon bara bort dom andra så att hon i alla fall inte får sist. Någon som har en ide´? eller hänvisa mig till någon tråd som någon redan skrivit.

du måste berätta för hästen att det är fel annars kommer den inte att lära sig det.
man ska alltid lägga upp maten i tre högar för att alla hästar ska få sin del men det visste du nog redan:d :) :) :)

Delar givetvis upp höet i flera högar så att alla får något i sig i alla fall.
Tog med mig ett spö in i hagen i går kväll, det gav resultat utan att behöva använda det, ska köra det ett tag nu och plocka bort det igen om ett par dagar, det kanske räcker med det lilla.

chrissan skrev:
Delar givetvis upp höet i flera högar så att alla får något i sig i alla fall.
Tog med mig ett spö in i hagen i går kväll, det gav resultat utan att behöva använda det, ska köra det ett tag nu och plocka bort det igen om ett par dagar, det kanske räcker med det lilla.

Precis så som du gör med spöet gör jag också. Dvs jag använder inte det för det räcker att jag visar det lite i luften.

I vårt stall är det speciellt en häst som har noll-respekt! Spelar ingen roll om man visftar bort honom och stampar mm mm - han går rakt på och sliter tag i kassen! :devil:

Men jag vill verkligen inte riskera att hamna mitt i mellan om hästarna skulle börja bråka. Så jag viftar lite med spöet och får vara ifred. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av... 2
Svar
20
· Visningar
4 815
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kommit fram till att jag faktiskt har fått en hel del nya insikter efter min ridolycka. Några av dom har jag nämnt förut. Dels...
Svar
0
· Visningar
570
Senast: cassiopeja
·
Småbarn De här skrev jag för flera år sedan för att sammanfatta en vanlig dag på jobbet. Mellis är över och 9-10 barn i åldrarna 3-5 år ska ut... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 149
Senast: ako
·
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut... 2
Svar
23
· Visningar
4 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka