Bukefalos 28 år!

Kamphund attackerade häst

Sv: Kamphund attackerade häst

*KL*

Egentligen är det tokigt att skylla på media, oavsett vilken ras de handlar om och en ev inkompetens av journalisten så är det ju trots allt hundägaren själv som har fullt ansvar över sin hund. Egentligen är det så att ingen ska behöva bli biten, vare sig det handlar om en stor eller liten hund som blir aggressiv.

Personligen ser jag diskussionen om formuleringen som lite löjlig faktiskt.
Ingen ska behöva bli biten och hundägaren har alltid fullt ansvar för sin hund oavsett ras, så långt håller jag med dig.

Men när tidningar gång på gång går ut med felaktig information (om vi bortser från att en "kamphundsattack alltid väcker tio gånger så mycket uppmärksamhet i Media som om det gäller en "snäll" hundras) och skapar oro och rädsla för att sälja lösnummer tycker jag att de har ett ansvar. Jag vill nämligen inte se ett rasförbud som bygger på ogrundad rädsla för en viss ras/raser där de som skriker högst bygger sina argument på artiklar i Aftonbladet.

Fast det gäller inte bara Aftonbladet, fanns en artikel i GP för ett tag sedan där överskriften ungefär "Lös Kamphund skapar kaos på spårvagn". Läser man sedan artikeln har en lös Amstaffliknande hund hoppar på en spårvagn ner mot stan, en kvinna har sett den lösa hunden och tagit sitt skärp som provisoriskt halsband och ringt polisen som hämtat hunden. Enligt polisen är hunden glad/snäll och det nämns ingenstans något om panikslagna spårvagnsåkare. Bristande ansvar, javisst. En lämplig rubrik? Tveksamt. Hade det ens blivit en artikel om det handlar om en Golden? Knappast och i så fall hade det varit skriven med ett helt annat perspektiv.

http://bit.ly/lZDcxh
Här finns exempelvis några bra exempel från Dansk media. Finns även massor av bra exempel från Amerikansk media men har inte länken tillgänglig. Det betyder inte att det inte finns massor av bra svenska exempel men har för tillfället inte koll på om de ligger samlade någonstans eller helt enkelt finns diskuterade på enstaka sidor eftersom de uppkommit.
 
Sv: Kamphund attackerade häst

Antar att du är lika ok med att man i artiklar om våldsbrott börjar med: Invandrare... för någon gång kommer det ju faktiskt att vara en invandrare och råkar det vara en svensk kan man ju alltid ändra i efterhand? Eller om man aktivt väljer ut de incidenter där invandrare är inblandade för att de skulle sälja fler lösnummer? Eller förstår du att ett sådant förfarande skapar onödiga fördomar och rädsla?
 
Sv: Kamphund attackerade häst

Jag har träffat 1 trevlig rottis och sett någon enstaka pittbull/staff/whateverliknande som inte sett ut som den vill hoppa på mig eller min hund. Annars kryper det lite i en när jag ser dom hundarna, framförallt med en 45-55kg liten tanig brud i andra ändan av kopplet. :crazy:

Jag förstår fortfarande inte det där att folk lägger ihop rottis i kamphundsgruppen. Det är i grund och botten en vaktande vallhund, som aldrig varit varken avlad eller använd till hundkamp av något slag.

/Camilla
 
Sv: Kamphund attackerade häst

Jämförelsen är tramsig. Diskussionen blir inte mindre löjlig.

LIA
 
Sv: Kamphund attackerade häst

*kl*

Vet man vad man har i kopplet så ser jag inga problem alls med dessa "kamphundar".

Jag har en "kampis" som jag älskar högt på denna jord,väldigt kul att jobba med,men också vääääldigt lat vissa dagar! :p Ifall det regnar ute så tycker han att vi kan stanna kvar i sängen i stället,och vi går alltid upp MINST 2 timmar före doggen på mornarna när vi är lediga,för han ligger gärna och drar sig! :D

Jag har han "jämt" i koppel,nån enstaka gång kan jag släppa han ute på åkrarna,eller djupt inne i skogen där förmodligen närmsta människa är lååååångt bort,men det händer INTE ofta. Jag "vet" att han kommer på inkallning,det testade nämligen grannens katt för några sommrar sen,doggen låg under ett träd ute på gården hemma hos mamma,tydligen så satt katten i trädet och väntade på att doggen skulle försvinna,men han låg ju där och mös för fullt,så helt plötsligt så ser jag hur en katt kommer farandes,landar alldeles framför nosen på doggen,och drar iväg i full kareta,doggen reagerar inna han hinner tänka och sticker efter,jag ropade "stanna!!" och det gjorde han på en gång,så inkallningen sitter faktist väldigt bra,men ja,jag har han jämt i koppel för det.

Vi var iväg på hundens dag här för några veckor sen,många av hundarna skällde,morrade,ylade,snällde för fullt där,medans mig dogg satt vid mina fötter och spanade på allt "kaos". Tror nästan att han var den som skötte sig bäst där! :angel: Men man märker ju blickarna man får från pudeltanterna! :D Dom går stoooora omvägar.

Vi har två hanhundar här hemma,och det har aldrig varit något tjaffs ens,eller jo,en gång,gamlingen hade hittat på ett ben som unghunden skulle ta av honom (vi har plockat bort alla ben,och ger dom i olika rum när dom får) så då vart det lite "tjaffs",dom stog och stirrade på varandra och morrade och reste ragg,(mest unghunden som gjorde det dock) men det räckte att knäppa med fingrarna för att få dom fokuserade på mig,ta benet,sen var det inget mer. Aldrig så att dom rykte ihop. Gamlingen har träffat många hundar,och har aldrig varit några problem med nåt!
 
Senast ändrad:
Sv: Kamphund attackerade häst

Håller helt med dig, och har svårt att förstå hur folk resonerar. SJÄLVKLART blir det oändligt mkt allvarligare skador om man blir biten av en pitbull än en liten knähund. Hur kan man inte fatta det??

Golden, pudel, tax whatever må bita oftare, men anledningen till att man ej hör om det beror såklart på att skadorna är minimala, oftast går det inte ens genom huden. Men när en pitbull går till attack ja då märks det..... :crazy:

Jag kommer aldrig förstå varför vissa envisas med att ha dessa raser som är avlade för att döda andra hundar. Det ligger i generna samma hur snäll och väl uppfostrad man anser sin hund vara. Precis som en vallhund fortfarande vallar så finns detta alltid i hunden, den kan vara hur snäll som helst men en dag så smäller det.

Och merparten av ägarna som tycker att detta är fräcka och häftiga raser att äga är INTE seriösa hundägare, det är folk som vill ha en farlig hund!!!

I Norge har dom varit förbjudna i många år, det tycker jag är bra. Finns så massa andra trevliga raser utan den tråkiga bakgrunden.
 
Sv: Kamphund attackerade häst

Jag kommer aldrig förstå varför vissa envisas med att ha dessa raser som är avlade för att döda andra hundar.

Varför jag "envisas" är för att det är en väldigt rolig och tacksam hund att arbeta med,han har allt jag söker,lagomt med energi,viljan att jobba,men om man blir sjuk och ligger på soffan några dagar så märks det inte på han alls,utan han är lika nöjd för det! Jag har aldrig haft några promlem med att ha med mig han överallt,ifall jag behöver ha med mig han på bussen så är han det,ifall vi är i stora folksamlingar så är han det,och i stallet,hemma hos kompisar med andra hundar/katter/barn,så är han med på det också,och han har ALDRIG visat en tendens till att ens visa tänderna,och han är 7 år nu. Visst,det KAN hända någonting,och OM det händer så blir det såklart stora skador,fast jag har sett så många andra hundbett som orsakats av tex shäfer,golden,där det också är helt trasigt. (såg förövrigt en film där flera hundar testades med bettstyrka,och schäfern låg nästan högst har jag för mig)

Jag vet detta,och jag har honom jämt i koppel och jämt under uppsikt,precis som jag skulle ha över vilken hund som helst,för närsomhelst kan det gå åt skogen,oavsett ras.

Jag känner många som äger kampisar,och har köpt från en seriös uppfödare,nån enstaka omplacering från något dåligt ställe,och det är INGEN som haft några problem med sin hund. Alla tränar aktivt med sina,och umgås med många andra hundar dagligen utan problem. Man måste vara inne i detta tror jag för att kunna se vilka underbara hundar detta är,jag tror att många som hatar dess hundar aldrig ens har klappat en irl,den enda bild ni får från dessa är det som sägs i media.

Jag har blivit atackerad av en golden,sambon av en schäfer,mamma av en schäfer,min kampis av en schäfer (och en russel,men den räknas inte),ska jag börja kasta skit på ALLA schäfrar,aldrig vilja gå i närheten av dom,hata dom som pesten och hoppas att dom utrotas? Nej,för jag kan tänka steget längre,att det faktist finns underbara individer av schäfrar också,även fast jag ALDRIG skulle vilja ha en själv,men det är det ju ingen som tvingar mig till heller.

Och då har sambon som sagt blivit rejält biten,likaså min kampis,jag har sett det med mina egna ögon,endå dömmer jag inte ut dom,sen finns det ni som bara sitter och läser en sketen artikel i tidningen,sen tycker ni att alla ska utrotas och dö.

I många fall handlar det säkert inte ens om en kamphund..
 
Sv: Kamphund attackerade häst

Och det du säger om "när tex golden biter så blir skadorna minimala,att det knappt gå igenom huden" är ju i inte direkt sanningen,du ska ärret i mitt ansikte...
 
Sv: Kamphund attackerade häst

Och det du säger om "när tex golden biter så blir skadorna minimala,att det knappt gå igenom huden" är ju i inte direkt sanningen,du ska ärret i mitt ansikte...

Kan inte annat än hålla med. Är än idag otroligt glad att jag hade tjocka vinterfodrade skinhandskar på mig när jag blev biten av en golden hane, för handen var ändå blå/lila/svart och ungefär dubbelt så stor som den skulle vara. Men jag hade fortfarande turen att det inte gick sönder några ben.

/Camilla
 
Sv: Kamphund attackerade häst

Vilket är att kampa med andra hundar, de är hårt avlade på att en människa ska kunna gå emellan i pågående strid..
Och vilka vallhundar menar du biter barn i hälarna?:crazy:

Och det är då lämpligare eftersom det bara är andras husdjur som är i fara då eller?
nej fy.
Munkorgar säger jag bara.
 
Sv: Kamphund attackerade häst

kl

Veterinären här förklarade för mig för ett tag sedan att de hundar som oftast är labila på mottagningen är golden retrivers. Jag stör mig lite på att man måste skriva "kamphund", varför inte bara skriva Amstaff,pitbull,rottweiler osv, alltså rasbestämma hunden som bet. ALLA hundar kan bita. Tyvärr är det sällan intressant när en pudel eller golden biter, då är det normalt revir beteende eller liknande, när en Rottis eller amstaff biter så är det enbart för att de är sk kamphundar. Hundar kan bita andra hundar, thats life, alltså ska man inte ha dom på ett sånt sätt att det kan hända. punkt. detta gäller ALLA hundar. Det ÄR naturligt för dom att attackera andra hundar dom inte känner om dom tex anser det vara sitt revir.Jag ahr en Rottweiler som ibland har tendenser att irritera sig på andra hanhundar, jag håller honom kopplad där det kan ske, och tomten är inhägnad. Hos tex veterinären åker munkorgen på innan vi går in, så slipper vi det ev problemet.
 
Sv: Kamphund attackerade häst

Munkorgar säger jag bara.

Instämmer.

Det borde införas munkorgstvång när man har med hundarna (både vanliga och kamphundar) utanför det egna hemmet/trädgården. Fast det klart, många attacker sker väl just i hemmet och i den egna trädgården, men en del olyckor borde bli förhindrade.
 
Sv: Kamphund attackerade häst

Sambon blev som barn attackerad av en "flatte". Halva näsan lossnade och det blev en herrans massa stygn i ansiktet! :crazy:
Hunden i fråga bodde i en familj med många barn och hade aldrig visat aggressiva tendenser.
Den avlivades samma dag.

De trevligaste hundar jag träffat har tillhört så kallade kamphundsraser. Och de har varit så stabila och milda i temperamentet att de tom klarat oseriös matte/husse som misshandlat dem frekvent!
Jag tycker diskussionen om att förbjuda kamphundar är så löjlig att det är pinsamt! För alla hundar kan göra stor skada, de har tänder! Kanske för säkerhets skull bäst att förbjuda alla hundar? Eller att alla hundar måste ha munkorg? För säkerhets skull? :grin:
 
Sv: Kamphund attackerade häst

De trevligaste hundar jag träffat har tillhört så kallade kamphundsraser. Och de har varit så stabila och milda i temperamentet att de tom klarat oseriös matte/husse som misshandlat dem frekvent!

Håller med! Och på den tiden djurpoliserna gick på tv,(vet inte om det går än) programmet från USA,så sa många djurskötare,många gånger,att kampisarna måste ha ett kanonpsyke,för så grovt misshandlade/vanvårdade hundarna än var,så litade dom fortfarande på människan,och tog emot människan med öppna "armar" och gav så mycket kärlek,trots att dom knappt ens var vid liv vissa gånger. Klart att det var en del som var "skadade" så att dom inte gick igenom testen dom gör innan dom blir omplacerade igen,men dom togs bort,och det tycker jag är helt rätt,om hunden inte är stabil så ska den tas bort,men det gäller oavsett ras!

Min "kampis" har bott med tikar,en liten dvärgpudel (bägge hanar) och nu har vi en staffe också som han bor med,också hane! Vi har haft katter,ina problem,grannens barn har lekt med honom,han älskar det! Han har varit med mig till stallet,inga problem!

Han har inte bitit någonting,nånsin,inte ens sett till så nån har fått ett märke på sig,däremot har han själv blivit attackerad av 2 schäfrar som högg han rakt över ryggen så han blödde,bet han tillbaka? Nej,han skyndade sig till mig. En russel hög min i läppen så det vart en stor skinnflik som vart lös,bet han tillbaka då? Nej... Han skrek till och vart orolig och gömde sig bakom mig.

Dvärgpudeln vi hade var sur och grinig på han jämt,vart dom osams? Nopp,inte det heller,trots att pudeln bara sprang emot han och bet och bet ibland när min råkade tex kliva han på svansen,min bara vände bort huvudet och väntade tills pudeln lugnat ner sig.

När vi fick hem valpen så var ju valpen som ett litet monster på honom,bara bet och slet och ville busa,min har aldrig ens lagt en tand mot honom,han har som max gurglat nere i halsen och gått iväg när han ville vara ifred.

Jag har svårt att tänka mig att han ens skulle tänka tanken på att bita någon/något,men för det så är det självklart att jag har han i koppel,och gärna undviker att låta han hälsa på andra hundar/människor,men ja,det är ju aldrig nån som vill det endå så det blir ju liksom inget problem. :p

Ibland har det dock kommit fram något barn och frågat om dom får klappa,dom får jättegärna klappa för mig,MEN, jag vågar inte säga att dom får det pga att deras föräldrar brukar se livrädda ut om dom mot förmodan skulle se att deras barn klappade en kampis,så jag brukar alltid säga att dom får fråga sina föräldrar,ibland får dom ett ja,och ibland (oftast) ett nej.
 
Senast ändrad:
Sv: Kamphund attackerade häst

Jag är inte förvånad! Du nämnde att en jack russel har bitit din hund. Jag vet MÅNGA som blivit bitna av just jack russel! Och är det någon hund som får för sig att flyga på en annan hund, ja då är det 99 gånger av 100 en jack russel!

Jag kände en underbar staffare! Hans husse var ihop med en kompis till mig, de gjorde ett sådant där karaktärstest. Staffaren klarade det galant! Likaså så var han i alla år helt säker bland barn!
 
Sv: Kamphund attackerade häst

Vet att det är en "avslutad" tråd men jag måste bara tillägga att det är TYDLIGT vilka som faktiskt har erfarenhet av en s.k kamphundsras och vilka som inte har det (dvs fördomar).
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två shetlandsponnyer har dött efter att ha blivit attackerade av varg norr om Norrtälje i Stockholms län under onsdagen, skriver...
Svar
0
· Visningar
128
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En ryttare på häst hamnade i en jobbig situation i onsdags då en stor hund plötsligt dök upp och attackerade ekipaget.
Svar
2
· Visningar
1 015
Senast: Heimi
·
  • Artikel
Hästnyheter På måndagsförmiddagen attackerade en hund flera hästar i Mora.
Svar
0
· Visningar
337
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var i onsdags som vargarna attackerade en flock med betande hästar vid en statligt ägd gård i Montelibretti, norr om Rom i Italien...
Svar
12
· Visningar
1 424
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp