Bukefalos 28 år!

Kamphund attackerade häst

Sv: Kamphund attackerade häst

Fast när folk och fä blir bitna av jakthundar, då skriks det minsan ingenting om att dom kallade hunden för en jakthund ;)
 
Sv: Kamphund attackerade häst

Kl

Jag tycker att det är anmärkningsvärt att det här på forumet är mer upprörande att den bitande hunden benämns som "kamphund" än det faktum att en hund med sådant beteende över huvud taget är lös. Oavsett ras! En hund som inte kan sköta sig ska under inga omständigheter få vara lös så att det finns risk att den tillfogar annan part skada. Oavsett om det rör sig om människa, tamdjur eller vilt. Har inte ägaren lyckats uppfostra en lydig hund är det vackert koppel som gäller.

Lag om tillsyn över hundar och katter säger dessutom att hundar skall hållas under sådan tillsyn under tiden 1/3-20/8 att de förhindras att springa lösa där vilt kan finnas. Och det är i princip de flesta miljöer utanför stadskärnan.
 
Sv: Kamphund attackerade häst

Det finns inga hundar oavsett ras som kan låsa käkarna. En fysisk omöjlighet.

Skulle haft citat-tecken runt ordet låsa :)

Biter ihop så ätt det är väldigt svårt att bända upp kanske är bättre uttryckt.
 
Sv: Kamphund attackerade häst

Kl

Jag tycker att det är anmärkningsvärt att det här på forumet är mer upprörande att den bitande hunden benämns som "kamphund" än det faktum att en hund med sådant beteende över huvud taget är lös. Oavsett ras! En hund som inte kan sköta sig ska under inga omständigheter få vara lös så att det finns risk att den tillfogar annan part skada. Oavsett om det rör sig om människa, tamdjur eller vilt. Har inte ägaren lyckats uppfostra en lydig hund är det vackert koppel som gäller.

Lag om tillsyn över hundar och katter säger dessutom att hundar skall hållas under sådan tillsyn under tiden 1/3-20/8 att de förhindras att springa lösa där vilt kan finnas. Och det är i princip de flesta miljöer utanför stadskärnan.

Varför skriva ut det självklara? :devil:

Att folk reagerar mer över rubriksättningen än innehållet är för att de flesta är trötta på hetsjakten och uppiskandet av den allmänna stämningen mot vissa typer av hundar.
 
Sv: Kamphund attackerade häst

Men vad spelar det för roll vad folk tycker om din hund?

Jag har en chihuahua och skiter fullständigt i att folk tycker att det är en bjäbbig jobbig kärringhund. För mig är min hund den bästa och jag älskar rasen, för jag vet att många individer är bra hundar.
 
Sv: Kamphund attackerade häst

Men vad spelar det för roll vad folk tycker om din hund?

Jag har en chihuahua och skiter fullständigt i att folk tycker att det är en bjäbbig jobbig kärringhund. För mig är min hund den bästa och jag älskar rasen, för jag vet att många individer är bra hundar.

Jo men om det hade varit tal om att förbjuda din bästa och älskade (lydiga och väluppfostrade?) hund som är en bra individ kanske du hade tänkt på det?
 
Sv: Kamphund attackerade häst

Förstår inte gnället över kamphundshatet. Kamphundar är farliga hundar som borde förbjudas! Har varit nära döden flera gånger själv när en pitbull fått för sig att hon ska kväva mig medelst pussar, totalt livsfarligt ju! :mad:

Jag vet en Jack Russel som bet en häst i nosen, är det också en kamphund då? :angel:

Jag vet en "kamphund" som fick stryk av en pudel... :D
 
Sv: Kamphund attackerade häst

Håller med! Ni får välja: Vill ni bli anfallna och rejält, aggressivt bitna, av en Chihuahua eller en Amstaff/Rottweiler/Pitbull? Jag vet i alla fall vilken jag skulle föredra.......
Att man sen använder ordet "Kamphund" lite väl löst, är en annan historia.
 
Sv: Kamphund attackerade häst

Problemet är en kombination av ras och olämpliga ägare. De hundar som avlats för att användas i hundslagmål är naturligvis farligare än hundar som avlats för att jaga råttor eller vara rena sällskapshundar.

Så tycker jag också. Jag är rätt trött på "det är inte hundarnas fel, det är de okunniga ägarnas" som alltid dyker upp när det här diskuteras.

Men minst lika många labradorer, chihuahuor, pudlar, shih tzus, terriers, schäfrar, bordercollies, blandraser osv har säkert också okunniga ägare. UTAN att hundarna biter människor/djur lika svårt som de som kallas kamphundar.
 
Sv: Kamphund attackerade häst

Min chihuahua är en bra individ, men det finns många dåliga individer också. Finns väldigt många bra tex amstaffar (jag känner bara en, men han är toppenfin) men många dåliga sådana också... och de dåliga kan göra väldigt mycker mer skada än den dåliga chihuahuan.

Jag är absolut inte för något slags rasförbud, eftersom det finns många stora hundar som kan skada.

Problemet är väl att tex amstaff/pitbull o dylika raser har blivit så extremt vanliga och många är i dåliga händer. Men förbjuds de raserna så kommer bara någon annan "häftig" (missförstå mig rätt) ta över... så det är ju ingen lösning på problemet.
 
Sv: Kamphund attackerade häst

KL

Funderar litet på detta att hunden attackerar mulen. Vår boxer tycker att hästar är intressanta hundar och vissa hästar tycker att hon är intressant och böjer ner huvudet. Men det uppfattar min ranghöga tik som om de visar dominans - som när hundar lägger upp sitt huvud över nacken på en annan.
Hennes reaktion är att studsa upp och stöta till hästens mule med sin nos. (Nej, hon biter inte, bara markerar.)
Är det någon mer som sett ett liknande hundbeteende?
 
Sv: Kamphund attackerade häst

kl

Jag kan ärligt talat säga att jag känner att det drar ihop sig i magen av lösa rottisar,amstaff etc än när en jack rusell,spaniel,papillon etc springer lös och bjäbbar.
Trots att hundägaren har "pli". För ingen kan ha 100% koll på sin hund,och jag blir då "hellre" påhoppad av en "tant"hund än annan större ras. Faktiskt!
 
Sv: Kamphund attackerade häst

Det där ämnet är så infekterat att det knappt ens är lönt att diskutera! Alla är saliga i sin tro. Men man kan väl bara konstatera att de så kallade kamphundarna är en typ av hund som till viss del attraherar fel människor. De införskaffas som ett slags attribut för att höja statusen på någon eller skapa respekt. På samma vis som någon som vill vara "cool" skaffar en BMW med häftigt sportpaket. Man kan aldrig frånse hundtypens historia och inneboende egenskaper. Med rätt uppfödning, uppfostring, träning, aktivering och passivitetsträning kan det bli en helt underbar kamrat/familjehund. Tyvärr är det långt ifrån alla hundägare som är "duktiga" hundägare (men de älskar i alla fall sin lilla bebis). Och när man som hundägare misslyckas med en sådan här typ av hund kan följderna bli så oerhört mycket mer katastrofala än med en ras med mindre dådkraft. Och tyvärr har hundägare ofta dålig självinsikt i sin förmåga! Man köper mer efter vad man vill ha än vad man faktiskt kan klara av att göra bra!
 
Sv: Kamphund attackerade häst

Jag skulle själv aldrig skaffa den typen av hund, för det är inte en hund i min smak även om jag träffat många trevliga individer ;), MEN jag kommer ihåg när debatten gick och känslorna svallade om schäfern.

För 30-40år sedan var ju schäfern "hunden att ha" i pundarkretsar och det var helt klart "fel" ägare. Idag är det ingen som ifrågasätter schäferns vara eller inte vara i samhället, men då avlades det hejvilt på vad skräp som helst och det kom ut en hel del hundar vars mentala status definitivt inte var okej.

I den sk kamphundsdebatten ser jag framförallt 3 problem:
1. Det korsas hejvilt och dyker upp extrema blandningar som aldrig skulle ha fått bli till.
2. "Fel" sorts ägare, de som har denna "typ" av fel anledningar eller som helt enkelt inte klarar av sin hund.
3. Mediedrevet.

Jag har inga patentlösningar, men att skrämma folk och förbjuda raser är inte rätt väg att gå.

Ett par förslag vore kanske att göra som i Frankrike, där hundar av specifika raser måste registreras hos kommunen och om man inte bedriver seriös uppfödarverksamhet måste kastrera hunden.
"Hundägarkompetens", typ som en form av körkort för hund? Trist om det skulle behövas, men hur får man annars bort avarterna bland hundägare?
 
Sv: Kamphund attackerade häst

mandalaki skrev:
Men minst lika många labradorer, chihuahuor, pudlar, shih tzus, terriers, schäfrar, bordercollies, blandraser osv har säkert också okunniga ägare. UTAN att hundarna biter människor/djur lika svårt som de som kallas kamphundar.

Fast se bara för nåt år sen, då hade schäfern kamphundsstatus, innan det var det rottweiler, dobermann osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Kamphund attackerade häst

Vad mycket bättre du svarade vad jag tänkte:)
Så +1 på det:)
 
Senast ändrad:
Sv: Kamphund attackerade häst

Håller med! Ni får välja: Vill ni bli anfallna och rejält, aggressivt bitna, av en Chihuahua eller en Amstaff/Rottweiler/Pitbull? Jag vet i alla fall vilken jag skulle föredra.......
Att man sen använder ordet "Kamphund" lite väl löst, är en annan historia.
Det argumentet är bara löjligt, självklart är det mindre risk att bli skadad av en hund som väger 2 kg än en hund som väger minst 15 kg. Varför inte ta jämförelsen med Schäfer, Malle eller liknande istället för en hundras som är 10 gånger mindre om det är inte storlek = farlighet man vill ha fram. I så fall kan vi ju förbjuda alla hundar över 15 kg. Förövrigt är Rottweiler inte en kamphundsras och de hundar som figurerar i tidningarna är sällan renrasiga registrerade hundar från seriösa uppfödare. Det är inte ett rasproblem, det är ett ägar- och uppfödarproblem.
 
Sv: Kamphund attackerade häst

"Älskar" denna gamla insändare från Aftonbladet, 1987:

” FÖRBJUD INNEHAV AV SCHÄFER
Det är dags för ett totalförbud mot innehav av schäferhundar. En undersökning i Göteborg visar att av 122 fall av hundbett svarar schäfern för 33 av fallen. Undersökningen gäller hundbitna barn. Nej schäfern är så pass farlig att den bara bör få innehas av militärer och poliser. Ingen privatperson bör i fortsättningen få äga en schäfer. när tar myndigheterna itu med detta?

Matte till tax”
 
Sv: Kamphund attackerade häst

Kamphunden gör det den är avlad för, liksom vallhunden som biter barn i hälarna för att samla ihop dom. Det går inte att tro att dessa instinkter ska försvinna bara för att man inte avlat på dom under 20 år,, Som vanligt gäller att det är rätt person som håller i snöret som ser sin hund och kan ge den något mera samhällsanpassat att syssla med så den slipper ta egna initiativ..
Intet nytt under solen :)
 
Sv: Kamphund attackerade häst

knapplån

Min lilla hund stod i sin trädgård hemma varpå en hundägare med sin "kamphund" promenerade förbi huset. "kamphunden" gjorde attack mot min hund (ägaren orkade inte hålla den fastän den var kopplad, det blev så mycket muskler och styrka) Vi fick slita ut vår hund ut munnen på den andra hunden. Min hund bet 0 ggr, "kamphunden" bet ca 30 hugg. Fel sorts ägare kan jag inte påstå heller. Jag har stor respekt för "kamphundar" efter denna händelse.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Två shetlandsponnyer har dött efter att ha blivit attackerade av varg norr om Norrtälje i Stockholms län under onsdagen, skriver...
Svar
0
· Visningar
128
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En ryttare på häst hamnade i en jobbig situation i onsdags då en stor hund plötsligt dök upp och attackerade ekipaget.
Svar
2
· Visningar
1 015
Senast: Heimi
·
  • Artikel
Hästnyheter På måndagsförmiddagen attackerade en hund flera hästar i Mora.
Svar
0
· Visningar
337
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var i onsdags som vargarna attackerade en flock med betande hästar vid en statligt ägd gård i Montelibretti, norr om Rom i Italien...
Svar
12
· Visningar
1 424
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundbeteende
  • Kattsnack 10
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp