Bukefalos 28 år!

Kan aldrig lära mig detta...

Jag har ridit efter och det har alla andra hästägarna i mitt stall också. Däremot ska man ta det lugnt ett par dagar efter hästinfluensan. Då får de inte bli svettiga.
 
Vid ALL vaccination ska man ta det lugnt ett par dagar. Hästen måste få en chans att bygga upp sitt vaccinationsskydd...Det är svettridning man ska undvika...
 
Hur är det med avmaskningen? Ska man undvika ansträngning då också?
 
Jag har på skoj frågat flera veterinärer om det.
OCH fått lika många svar som antalet veterinärer jag frågat... :smirk:

Jag brukar ge botulismen samtidigt som influensavaccinet, och då får pålle skritta några dagar, sedan jogga några.
Tar det lugnt på det sättet i en vecka.

Vad säger TR om tävlingsstart efter botulismvaccin?
Flunsavacc är ju en vecka, tetanus vill jag minnas 4 dagar.
Sådant säger ju en del om hur "starkt" vaccinet påverkar hästen.
 
Maskmedel är ju ett gift, så i allafall jag brukar låta hästen vila dagen efter avmaskning.

Dessutom är det inte tillåtet att tävla direkt efter avmaskning, vilket ju är ett bevis på att hästen bör ta det lite lugnt efter även avmaskning.

Men om inte hästen reagerar negativt på ngt sätt efter sitt maskmedel, så rider jag som vanligt efter en dags vila.
Alltså avmaskar jag dag 1, så vilar pålle dag 2, och jag rider som vanligt dag 3.
 
Har du fått den i häcken,kan det vara svår att sitta ned i sadeln, kanske.
Så ta det lugnt.
;)
 
När man vaccinerar får hästen en liten "dos" av sjukdomen. Så liten att hästens nuvarande immunförsvar klarar av den. Hästens immunförsvar byggs upp för att hästen ska klara av en evemtuell, större "dos" av samma sjukdom. Alltså blir hästen lite sjuk några dagar. Vissa hästar reagerar mer än andra.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en son som är extremt rädd för sprutor och nålstick. Överlag är han väldigt rädd för att saker ska göra ont, att ta bort en...
2
Svar
29
· Visningar
2 546
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 522
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Jag kommer att behöva ta bort min ett åring och ska göra det hemma med veterinär som bultar. Kommer att gräva ner , svärson har...
Svar
18
· Visningar
3 439
Senast: Unafraid
·
Ridning Fick hem min häst i söndags och har bara tagit de lugnt nu i dagarna. Släppt henne i padocken och sen låtit henne smälta in alla...
2
Svar
36
· Visningar
3 728

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp