Kostnad avliva häst

polly p

Trådstartare
Hej! Jag kommer att behöva ta bort min ett åring och ska göra det hemma med veterinär som bultar.
Kommer att gräva ner , svärson har grävmaskin.

( vet vad som krävs i tillstånd mm )

Någon som vet ungefär vad det kostar?
Är bult att föredra? Otäckt med avblodningen men då kan jag faktiskt gå undan.
Eller är kemisk /spruta bättre?
 
Beklagar.
Distriktsveterinärerna tar nog runt 1400 för avlivning med bult 3000 med spruta och så tillkommer utkörning och eventuella beredskapspåslag.

Jag föredrar definitivt bult, snabbt och effektivt, hästen hinner inte fundera så mycket. Jag litar inte riktigt på spruta och det tar längre tid när dom ska hålla på och hitta kärl och sticka men det är min personliga preferens och upplevelse.
 
Beklagar 😔. Ska du gräva ner hästen får den väl inte vara kemiskt avlivad vad jag förstått.

Jag har använt både bult och somulose och båda har gått lika fort i förfarandet (då är det somulose, absolut inte några andra äldre medel där hästen kämpar sig kvar på benen- de är verkligen obehagligt för djuret!). Somulose är dock väldigt potent så alla vet är inte bekväma med att använda det. Är hästen stickrädd anser jag dock bult vara det enda rätta mot hästen. Mekaniska avlivning med bult är alltid billigast.

Avblodningen är ju ingen trevlig syn av en älskad vän så visst kan du gå undan!
 
Har bara avlivat med bult. Mindre dramatiskt än många tror.
Jag sitter kvar med hästen även under avblodningen. Tycker att det känns bra.
Man gör det som känns bäst så man kan vara lugn med hästen de sista minuterna.
Det ska inte finnas någon oro eller stress.


Jag fick ett bra tips först gången jag var den som höll i häst vid bultning.
En hand på mankammen, tänk på något riktigt avslappnande härligt som får dig att må bra, hitta det lugna och avslappnade läget. Både för hästens skull och för din egen.
 
Jag avlivade min häst med bult. Kommer alltid välja bult i den mån det går. Det kändes väldigt bra då jag har satt mej in i hur det fungerar och var förberedd på det mentalt. Sen gör det alltid lika ont att behöva avliva.
Jag tror jag betalade 4300 nånting när jag tog bort min på julaftons morgon/förmiddag för 4 år sen. Det var vanliga stordjursveterinären. Sen kom det en och hämtade henne och han tog 700. Han brukar även avliva och då tar han 2000 och då ingår det att han tar med sig hästen. Nu blev det veterinären eftersom vi ändå hade kontakt, för hela stallet hade virus och det var därför min fick avlivas.
 
Föredrar bult men har av praktiska anledningar valt att avliva på klinik ett par gånger. Bult går på ett ögonblick och lantbrukstjänst är guld med lugn och kunskap. Avblodningen var inte så hemsk som jag befarade när jag var med. Den hästen låg i gräs och blodet syntes knappt.

Beklagar verkligen 💔
 
Ska du gräva ner hemma så kolla med Miljö & hälsa i din kommun, då det kan krävas tillstånd i vissa kommuner. 🌸
 
Efter att ha pratat lite om saken med en på nödslakt, väljer jag bult om möjligheten finns. Jag har fått båda mina hästar avlivade med bult. Jag väljer att vara med vid avlivningen - det är viktigt för mig personligen, men inte avblodningen (min erfarenhet är att de helst ser att hästägaren inte är med vid det momentet, men jag avstår för att jag inte vill vara med.).
Priset jag betalat är nog inte aktuell information, då jag betalat inkl destruktion av kroppen.
 
Hej! Jag kommer att behöva ta bort min ett åring och ska göra det hemma med veterinär som bultar.
Kommer att gräva ner , svärson har grävmaskin.

( vet vad som krävs i tillstånd mm )

Någon som vet ungefär vad det kostar?
Är bult att föredra? Otäckt med avblodningen men då kan jag faktiskt gå undan.
Eller är kemisk /spruta bättre?
Jag har blivit tvungen att ta bort två hästar och jag föredrar bult. Hästarna har betat eller ätit något som de tycker om och så har veterinären eller lantbrukstjänst bultat. Det har gått fort och varit helt odramatiskt och hästarna har inte hunnit reagera utan bara fallit ner. Jag har båda gångerna valt att gå iväg vid avblodningen.
Vid sista tillfället gick jag tillbaka då dottern ville se hästen en sista gång. veterinären hade lagt hästen tillrätta och det såg fint och fridfullt ut. Jacket i halsen syntes knappt. Jag minns inte vad bult kostade tyvärr
 
Jag fick nyligen låta min älskade gamla tanthäst somna in och valde spruta. De tidigare hästarna har jag låtit bulta, men då klarade jag inte att vara med själv. Jag har hållit i hästar åt andra när de bultats och jag tycker det är lite för jobbigt med avblodningen. Därför ville jag testa spruta och se om jag kunde klara av att vara med min tant in i det sista och det kunde jag.
Dagens mediciner är väldigt effektiva, men hade jag t ex haft en häst som var svårstucken och lättstessad, hade valet kanske blivit ett annat. Tanten gillade "sin" veterinär, som hon känt i många år. Han fick sticka utan problem och efter sprutorna var hon borta på någon sekund. Det gick jättefort och hon la sig direkt.

Eftersom jag inte hade möjligheten att gräva ner henne, fick jag sen vänta en stund på att hon skulle bli hämtad. Jag och de som stått hästen närmast, fick en fin stund där vi klappade på henne, delade minnen, grät och tog avsked i lugn och ro. Det var så fint och ingen stress, inget blod att städa bort och mannen som hämtade henne frågade om vi var säkra på att vi var redo eller om vi behövde en stund till. Det blev nog bästa tänkbara avslut.

Jag betalade ca 3000 kr för avlivningen och runt 7000 kr för hämtning/destruktion.
 
Jag vet inte var du bor men där jag håller till fins det en som avlivar med bult + spruta istället för avblodning. Har dock aldrig behövt avliva en häst än så har ingen erfarenhet av om den metoden är bättre eller sämre tänkte bara att jag skulle nämna att det finns ett alternativ till om avblodning känna för jobbigt.
 
Jag känner en gammal slaktare, så han har avlivat mina (och ett antal av mina vänners) hästar. Han har tagit dom själv, gått iväg till gropen som redan varit grävd och avlivat i anslutning till den. Har varit väldigt lugnt och jag har varit glad över att slippa vara med, hästarna har också varit väldigt lugna.
 

Liknande trådar

Fordon Hej. Jag är en 14 åring som snart fyller 15 och funderar på att skaffa A-Traktor. Men jag har ju inte råd själv att betala alla...
Svar
3
· Visningar
1 240
Senast: Scata
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 008
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 861
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp