Bukefalos 28 år!

Kan arbetsgivaren tvinga anställd att gå upp i tid?

fijja

Trådstartare
Om en anställd har en fast tjänst på 64%, kan arbetsgivaren utan vidare höja sysselsättningsgraden till tex 75 % med orden ' passar det inte så är det fritt att säga upp sig'

Kommunalt bolag handlar det om. Anställt är ej fackansluten.
 
Sv: Kan arbetsgivaren tvinga anställd att gå upp i tid?

Om en anställd har en fast tjänst på 64%, kan arbetsgivaren utan vidare höja sysselsättningsgraden till tex 75 % med orden ' passar det inte så är det fritt att säga upp sig'

Kommunalt bolag handlar det om. Anställt är ej fackansluten.

Svar JA, som du ser i fallet här nedan så är det arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet även om det i vissa fall kan vara komplicerat.... Den anställde borde kanske vara med i facket för att få lite förhandlingshjälp...


----------------------------------------------
http://www.ahnberg.se/uppsagning/



Får arbetsgivaren säga upp den som inte vill höja sin sysselsättningsgrad?

Fråga:
En av våra medlemmar har ett extrajobb en kväll i veckan. Nu har den arbetsgivaren erbjudit honom att i stället jobba fyra kvällar i veckan. Det kan vår medlem inte ställa upp på pga sitt ordinarie arbete. Arbetsgivaren har då sagt att han får lov att säga upp vår medlem från extrajobbet. Är det verkligen saklig grund för uppsägning, när det faktiskt finns mer arbete än tidigare?

Svar:
Jo, det kan det vara. Enligt rättspraxis är det arbetsgivaren som bestämmer vilken organisation han skall ha. Han får alltså ta bort en befattning med låg sysselsättningsgrad och ersätta den med en som har högre sysselsättningsgrad. Arbetsgivaren har sedan sin omplaceringsskyldighet enligt LAS, som i det fallet innebär att den berörde arbetstagaren skall erbjudas anställning på den nya befattningen (om arbetstagaren har tillräckliga kvalifikationer för jobbet). Tackar arbetstagaren nej, får arbetsgivaren säga upp pga den arbetsbrist som består i att den tidigare befattningen inte längre finns kvar i organisationen. På vanligt sätt måste vederbörlig uppsägningstid iakttas, dvs att arbetstagaren blir kvar i den gamla befattningen med lägre sysselsättningsgrad under sin uppsägningstid.
Det kan dock bli mer komplicerat om det finns fler anställda på samma ort med liknande befattningar i företaget. Turordningsreglerna enligt LAS kan då medföra att det är någon annan som står närmast i tur för uppsägning.
Rättspraxis att arbetsgivaren är fri att själv bestämma vilka befattningar och vilken organisation han skall ha, har bl a formulerats i ADs dom AD 48/1996. Se även LAS-Handboken sid 122 ff. Om man kan visa att arbetsgivaren gör organisationsförändringen med syftet att bli av med den aktuella arbetstagaren, kommer dock saken i ett annat läge. Då kan uppsägningen angripas på den grunden att det är en s k fingerad arbetsbrist, och det är inte tillåtet enligt LAS. Att arbetsgivare har sådana syften kan dock vara svårt att visa.
 
Sv: Kan arbetsgivaren tvinga anställd att gå upp i tid?

Ok!
Tack för svar. Verkar solklart då.
 
Sv: Kan arbetsgivaren tvinga anställd att gå upp i tid?

Ok!
Tack för svar. Verkar solklart då.
Med den skillnaden mot trådstarten att om tjänsten höjs från 64 till 75 och den anställde inte vill/kan ta den högre tjänsten så är det arbetsgivaren som ska säga upp pga arbetsbrist eftersom det inte läng finns en 64 procentig tjänst att erbjuda. Den anställde ska inte behöva säga upp sig själv och få den långa karensen i A-kassan.
 
Sv: Kan arbetsgivaren tvinga anställd att gå upp i tid?

Om en anställd har en fast tjänst på 64%, kan arbetsgivaren utan vidare höja sysselsättningsgraden till tex 75 % med orden ' passar det inte så är det fritt att säga upp sig'

Kommunalt bolag handlar det om. Anställt är ej fackansluten.

Företaget kan aldrig tvinga någon att säga upp sig, men att göra om tjänsten till högre sysselsättningsgrad är som sagt okej. Det är företaget som ska sköta uppsägningen om man inte kan komma överens.
 
Sv: Kan arbetsgivaren tvinga anställd att gå upp i tid?

Företaget kan aldrig tvinga någon att säga upp sig, men att göra om tjänsten till högre sysselsättningsgrad är som sagt okej. Det är företaget som ska sköta uppsägningen om man inte kan komma överens.

Bra att veta. Det gäller mig, och det är nattjobb, och jag vet faktiskt inte om jag orkar jobba fler nätter.
 
Sv: Kan arbetsgivaren tvinga anställd att gå upp i tid?

Om du har det i ett avtal så måste de säga upp avtalet. Jobbar du svar eller på timme är det annorlunda.
 
Sv: Kan arbetsgivaren tvinga anställd att gå upp i tid?

Naturligtvis vitt, fast anställd i kommunalt bolag.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 132
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 313
Skola & Jobb Något konstig rubrik kanske... I mina arbetsuppgifter ingår en viss del där jag ska vara behjälplig till utomstående när dom är hos...
Svar
2
· Visningar
1 006
Senast: Avalbane
·
  • Artikel
Dagbok Har haft en jobbig natt med brist på sömn och öron som bråkat. De har vätska bakom trumhinnorna som beter sig störigt så att det trycker...
Svar
0
· Visningar
642
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp