Kan avlidna donera sitt hår?

purity_666

Trådstartare
Jag såg en artikel om en tjej som klippte av sitt hår för att donera till cancersjuka. Då funderade jag om avlidna kan skriva in någonstans att de tycker det vore ok om håret användes till peruker för cancersjuka, såsom man kan donera organ? Deras hår lär väl funka lika bra och mottagaren av peruken får väl inte veta att det kommer från en avliden.

Bara en fundering såhär.

Ser ingen anledning till att man inte skulle kunna göra det. Precis som med allt hår från levande personer utgår jag ifrån att det tvättas innan man gör peruker av det.

Jag har förstått att perukmakarindustrin har hårda kvalitetskrav. Att donera avklippt hår är tydligen inte helt ovanligt i USA, men det mesta har varit oanvändbart. Peruktillverkarna föredrar att köpa in långt grovt asiatiskt hår, mjukt skandinavist hår är inte tåligt nog. Och de uppskattar inte en säck blandade testar som de råkat ut för när välmenande människor velat hjälpa till.

Sen undrar jag om vare sig begravningsbyråerna eller deras kunder tycker det är en sån bra ide. Alldeles frånsett att de flesta svenskar är kortklippta...

Som tidigare sagt så är det väldigt hårda krav på håret som får användas. Det ska vara en viss längd och får inte vara i olika längder, det ska helst vara helt opreparerat (inte blekt eller färgat) osv. Och ett friskt och starkt hår (helst av asiatisk kvalitè) .

Så tyvärr är det nog inte mångas hår som uppfyller kraven för att användas till peruker...:/

Vilken bra idé! Kan du inte maila till donationsregistret och fråga om de tar tillvara på hår?

Liknande trådar

Kropp & Själ Har klippt av mitt långa hår, cirka 20-40 cm (hade lite uppklippt innan) och känner att jag vill skänka mitt hår istället för att kasta...
Svar
6
· Visningar
2 486
Senast: muppia
·
Övr. Hund Har ju som en del säkert sett en vavva-valp. Han är 4 månader och jag har haft honom i en. Han brukar anpassa sig snabbt & bra till nya...
Svar
7
· Visningar
1 221
Senast: Zizzy
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny... 2 3
Svar
47
· Visningar
7 536
Senast: Appetax
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 129
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka