Kan bönor förändra mitt liv?

Eller Deppmaten.

Ja ni hör, jag har förmodligen förläst mig på flåshurtig populärvetenskap men jag har heller inget att förlora.
Jag ska alltså lägga om min kost (i små steg) i enlighet med rönen i boken Deppmaten och Låt bönor förändra ditt liv. Mest för mitt psykes skull, eftersom jag har stått i kö till psykiatrin i tre år och greppar efter halmstrån här.

Jag ska prova detta i fyra veckor. Målet är att äta mer protein (främst på förmiddagen), mindre snabba kolhyrater, mer bönor och att hålla blodsockret någolunda stabilt. Kanske ändrar jag mig under resans gång, vem vet. Jag ska inte förbjuda mig att äta eller dricka någonting men jag ska ta små steg i rätt riktning. Kriterierna måste vara låga för att jag ska lyckas. Jag börjar med att byta ut frukost och lunch från mackor och flingor till mer proteinbaserat/lågkolhydrat, så får vi se om det ger resultat. Middag äter jag som vanligt; något vegetariskt hemlagat. Ska försöka dricka 1,5 liter vatten per dag.

Ska iväg i helgen på kongress och passar på att smygbörja med mer protein på frukosten när det ändå finns massa sånt framdukat. På söndag ska jag veckohandla ohemula mängder ägg och bönor. På måndag börjar jag.
 

Veckohandling vecka 1
20 ägg
Fäskost
Fiberhusk
Skinka (pålägg)
Gurka/paprika
Bregott
Fryst broccoli
Fryst spenat
Yoghurt (grekisk/turkisk)
3 förpackningar bönor (blandade/kidneybönor/kikärter)



Matplaner vecka 1
(”kopp” är inte amerikanskans mått cup utan helt enkelt den behållare jag ofta äter från :D Är kanske 1,5 dl men är jag hungrig så tar jag mer. Det är bara för att jag ska se uppdukningen framför mig)
1,5 l vatten minst

Frukost
1/2 kopp bönor
2 Oopsies med smör, skinka, grönsak
1 kopp yoghurt med 1 tsk potatismjöl

Lunch
1/2 kopp bönor
Omelett på 2 ägg, ca 50-70 g spenat, 50-70 g broccoli

Mellanmål & middag som vanligt.
 
Intressant försök! Jag är totalt okunnig på kost men det där känns väl inte helt uppåt väggarna à la "ät endast grapefrukt i tre veckor". Kost verkar ju vara vansinnigt individuellt på det stora hela. Min mage skulle sura ihop fullständigt om jag försökte äta de mängderna bönor och ägg, men det säger ju ingenting om hur din kropp funkar.

Ska bli intressant att se vad du får för resultat :)
 
Bönor/linser är jättegoda som side dish med lite salt, citronolja och nymalen peppar! Om du skulle tröttna på bönor som de är. Citronolja använder jag massor.
 
Veckohandling vecka 1
20 ägg
Fäskost
Fiberhusk
Skinka (pålägg)
Gurka/paprika
Bregott
Fryst broccoli
Fryst spenat
Yoghurt (grekisk/turkisk)
3 förpackningar bönor (blandade/kidneybönor/kikärter)



Matplaner vecka 1
(”kopp” är inte amerikanskans mått cup utan helt enkelt den behållare jag ofta äter från :D Är kanske 1,5 dl men är jag hungrig så tar jag mer. Det är bara för att jag ska se uppdukningen framför mig)
1,5 l vatten minst

Frukost
1/2 kopp bönor
2 Oopsies med smör, skinka, grönsak
1 kopp yoghurt med 1 tsk potatismjöl

Lunch
1/2 kopp bönor
Omelett på 2 ägg, ca 50-70 g spenat, 50-70 g broccoli

Mellanmål & middag som vanligt

Yes, nu är jag igång! Smygbörjade lite i helgen då jag var på kongress med en rad olika bufféer, då är det ju lätt att välja massa roliga grönsaker som man aldrig skulle orka fixa med hemma. Det känns bra. Bakade igår, vilket tack och lov blev okej fast jag klantade mig lite :D Frukost ett avklarad, mycket mer än vad jag brukar äta till frukost så känner mig otroligt mätt nu. Får se om jag behöver justera.
 
Veckohandling vecka 1
20 ägg
Fäskost
Fiberhusk
Skinka (pålägg)
Gurka/paprika
Bregott
Fryst broccoli
Fryst spenat
Yoghurt (grekisk/turkisk)
3 förpackningar bönor (blandade/kidneybönor/kikärter)



Matplaner vecka 1
(”kopp” är inte amerikanskans mått cup utan helt enkelt den behållare jag ofta äter från :D Är kanske 1,5 dl men är jag hungrig så tar jag mer. Det är bara för att jag ska se uppdukningen framför mig)
1,5 l vatten minst

Frukost
1/2 kopp bönor
2 Oopsies med smör, skinka, grönsak
1 kopp yoghurt med 1 tsk potatismjöl

Lunch
1/2 kopp bönor
Omelett på 2 ägg, ca 50-70 g spenat, 50-70 g broccoli

Mellanmål & middag som vanligt.

Kan tipsa att om du köper Salakis så finns det både lågkalori och noll fett grekisk och turkisk yoghurt. De smakar exakt som den vanliga.
 
Jag har inte svaret på din fundering.
Men, jag vet att bönor och andra baljväxter kan ha effekten att hålla blodsockret mer stabilt. Jag märker t.ex själv att jag blir mindre sugen på godis om jag äter mycket baljväxter. Och de innehåller ju också en hel del protein.

Och jag är lite besviken på att kungsörnen slutade med vetemjöl med inblandat bönmjöl.
 
Jag har inte svaret på din fundering.
Men, jag vet att bönor och andra baljväxter kan ha effekten att hålla blodsockret mer stabilt. Jag märker t.ex själv att jag blir mindre sugen på godis om jag äter mycket baljväxter. Och de innehåller ju också en hel del protein.

Och jag är lite besviken på att kungsörnen slutade med vetemjöl med inblandat bönmjöl.
I boken har de exempel på blodsockret med och utan bönor. Intressant. Bara ett pyttelitet experiment förstås, men ändå. Man kunde äta en hel del kolhydrater och ändå ha stabilt blodsocker.
 
Ska bli intressant att följa dig!

Har precis lyssnat igenom två Food Pharmacy böcker och påbörjat Stressmaten vilket jag tror är samma författare som din bok Deppmaten. Jag är helt övertygad om att mat (och rörelse) påverkar vårt psyke väldigt mycket, jag är själv ångestkänslig och märker stor skillnad på hur jag väljer mitt leverne. Sen ska man ju inte glömma att det inte är hela sanningen, såklart, och jag hoppas du får din plats hos psykiatrin snart.
 
En grej jag har märkt nu efter drygt en vecka kan vara en tillfällighet men också inte; har lite mer kognitiv energi. Kan också bero på hormoner och omständigheter såklart men generellt liiiite bättre med exekutiva funktioner.

En annan sak som jag reflekterat över är att kroppen reagerar mer när jag äter snask. Åt glass på kvällen häromdagen och låg vaken med hög puls i flera timmar sen när jag skulle sova.

Men jag har också haft huvudvärk flera gånger denna veckan så det är ju lite tråkigt, hoppas det går över.

men som sagt, svårt att veta vad som beror på vad såklart.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
1 910
Senast: Unafraid
·
Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 091
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp