kan det komma nåt från stoets juver när de inte är med föl?

alldså...jag provmjölka på mammas häst och då kom det ut nåt, kan det vara mjölk?det va inte helt vitt utan grumligt..

Det gör det på mina ston. Tycker det brukar vara vid brunsten som man kan märka det.

Det grumliga som kommer ut är den allra första mjölken och den är det "viktigaste" för både barn och djur. Kommer inte ihåg vad den kallas, men tror det börjar på K!! Borde minnas det eftersom jag har fött 2 barn på 2 år, så det är relativt nyinlärt...! Någon som vet vad det heter??

Va skönt...då är det inte bara min gamla som har "mjölk" i juvret....fick sitt senaste föl 1995...har liksom aldrig sinat helt efter det....

Ja, råmjölk....det är nog det latinska namnet jag tänker på, men kommer fortfarande inte ihåg vad det heter :)
Strunt samma, det är inte viktigt, men hade varit kul om någon visste namnet jag söker.

Latinska namnet är kolostrum, men det grumliga sekret som kommer ur spenarna på ett icke-dräktigt sto är definitivt inte råmjölk.

Råmjölken produceras enbart runt fölningen och ersätts kort därefter av "vanlig" mjölk utan samma antikroppskoncentration.

Liknande trådar

Avel Hur långt innan fölning kan en omföderska börja fylla sitt juver? Menar alltså inte några dagar innan, utan kan det ske redan 1,5 månad...
Svar
2
· Visningar
279
Hästvård Har ett sto som för ca 1år sen blev skrämd och skenade på blå is. Efter det tog hon vid ridning för första gången fel galopp, men kunde...
Svar
8
· Visningar
574
Senast: Cattis_E
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
436
Senast: Mia_R
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
535
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka