Kan detta gå?

95johsv

Trådstartare
Gamla Griffin Haflinger/Cob i strl vid passade utmärkt på min häst. Det som inte passar nu är manken. Den slår i sadeln...

Har en bomlös, men skulle gärna ha en bomsadel till hoppning/uteritter samt till medryttaren. Jag funderar på om en Knights Hawk Syntetsadel kan passa? Ni som kan mer än mig är det ens att tänka på?

Sv: Kan detta gå?

Bara ett litet tips, det är inte manken som slår i sadeln, utan sadeln som slår i manken... ;)

Diana

Jepp du har så rätt så. Men tyvärr blir resultatet det samma...

*kl*

Funderar också på Griffin T4 Allround - hög manke?

Eller CH ALLROUNDSADEL SYNTET kanske? Bägge ifrån Hööks.

Vill gärna ha utbytbar bom eftersom han ändrar sig en del...

Puttar lite fräckt och förtydligar jag bara vill veta om det är ide att prova eller ej.

Har han tunnat ut över ryggen då eller? Eftersom den har börjat att slå i?

LH är en trevlig sadel men du kommer nog få banka ut järnet. CHn har väl inte utbytbara koppjärn?
Hög manke är ju lite annorlunda i passformen men testa du.

Nej, inte tunnat ut då. Nu har han tunnat ut, men när jag slutade använda cob sadeln så låg den bra när han stod stilla på marken men manken slog i när han reds. Han hade kommit på att bakbenen var ganska trevliga och använda och lyfte sig fram. När manken då slog i så tappade han bjudningen osv så jag red inte med den så många gånger efter det eftersom det blev straff att röra sig bra.

Han har en lång manke, kanske inte superhög, men det är bakre delen som slår i.

Har testat CH allround nu och den var alldeles för böjd i bommen.

Synd gillade priset!

Så nu är frågan om en Griffin T4 eller Lady Hawk. Någon som vet?

Griffin cob och T4 låg manke är samma modell. T4 hög och normal manke är lite annorlundare och mer svängda, så frågan är om det går. Har du nära till Hööks så testa, men eftersom det är rakare modell du behöver så tror jag mer på KLH, alt. en wintec cair de funkar bra även på raktryggade hästar om man inte behöver så brett.

Så de har ändrat i bommen bara för att manken är högre? Ah tack för infon. Ska försöka komma till hööks för att klämma lite och då se om jag kan se någon skillnad synlig för ögat på de sadlarna de har.

KLH vet jag inte någon som har tyvärr ska se vad jag kan hitta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 989
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 470
Senast: Edla
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 423
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 728
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka