Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

Som sagt, är någon villig att betala så... Annars är det bara att låta bli att köpa hunden. Enkel matematik. Får man den inte såld till det pris man vill så får man gå ned i pris, så är det med allt... Jag har svårt att tycka att någon blir lurad. De vet ju priset innan de tackar jag så att säga.

Men med ditt resonemang så skulle det med andra ord inte finnas något som heter ocker?
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

Mina kusiner vill köpa en hund ifrån en kennel, hunden är 14 månader och det senaste halvåret har dom passat hunden (en tik) 2-3 veckor i månaden, så dom är grymt fästa vid hunden och hunden vid dom. Dom har velat köpa hunden hela tiden men ägaren har velat då dennes dotter visst oxå ska tycka om hunden säger dom.
Nu har dom sagt att dom troligen får köpa hunden för priset som dom kostar som valpar (20 000) + att dom då ska få ta en kull efter henne :eek:
andra alternativet är halva priset med då ska dom få ta 2 kullar.
Kan dom verkligen kräva en kull valpar när dom vill ha fullpris för hunden ?

Vad motiverar de att de skall få en kull för? Har hunden meriter? Om inte, så skulle jag ifrågasätta att hunden plötsligt är värd 40 000 kronor.

Visst bestämmer dina kusiner om de anser att det är värt det eller ej, men det låter i mina öron som om uppfödaren utnyttjar det faktum att de vet att familjen är fäst vid hunden.

Uppmana dem att göra det andra sagt, kontakta SKK för att höra vad som är brukligt.
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

Men med ditt resonemang så skulle det med andra ord inte finnas något som heter ocker?

Jo det finns det. Men jag har svårt att se det när man får priset innan i ett sådant här läge. Värre om man får notan efteråt. I detta fallet har man ju dessutom möjlighet att kolla runt med andra uppfödare osv innan. Någon de känner har ju uppenbarligen internet osv. Jag anser att de har möjlighet att ta reda på i förhand om de blir lurade eller ej.
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

Jo det finns det. Men jag har svårt att se det när man får priset innan i ett sådant här läge. Värre om man får notan efteråt. I detta fallet har man ju dessutom möjlighet att kolla runt med andra uppfödare osv innan. Någon de känner har ju uppenbarligen internet osv. Jag anser att de har möjlighet att ta reda på i förhand om de blir lurade eller ej.

Men att ockra handlar inte om att ge priset i efterhand väl?
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

Från wikipedia:

Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att någon utnyttjar annans trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.[1]

Som exempel kan nämnas lån med oskäligt hög ränta.

För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen

Jag tycker att köparna i detta fall inte faller under: trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning.
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

Nu har dom köpt hunden, vet inte vad dom kom fram till ännu, men sa iaf innan vad jag tyckte med valpkull efter henne.
 
Sv: Kan dom ställa sådanna här krav? (kennel fråga)

Men med ditt resonemang så skulle det med andra ord inte finnas något som heter ocker?

Det beror helt på omständigheterna. En insmugglade maskfylld "chihuahua" valp som lämnas över på en mörk parkering för 20.000 är mer än ocker, men men en välstammad avelskvalitettik för 40.000 behöver inte vara ocker.
Eftersom jag inte har koll på just bostonterriers så är det svårt att säga bu eller bä om just den är hunden.

Att köparna inte är intresserade av att tillvarata hundens kapacitet är ju rätt ointressant - jag kan ju inte köpa en corvette billigt bara för att jag aldrig kör fortare än 110...

Angående att de passat tiken, det beror ju helt på vad som är överenskommit. Har de stått för mat, passning och sådant själva är det något jag nog skulle ta hänsyn till, till skillnad för om jag som uppfödare betalat dem för hundpassning.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 301
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
735
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 218
Senast: geting
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 168
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp