Kan dräktighet utlösa fång?

Tokmaja

Trådstartare
Hämtade hem min shettis i veckan som varit hos hingst och ska vara dräktig.
Hon var väldigt hovöm när hon kom hem men det var hårt i hagen och hon är egentligen inte van att vara barfota, hon har haft fång tidigare (många många år sedan) och går därför inte på bete hemma.
Sedan har hon fått det jobbigare och jobbigare att gå, nästan sett vinglig ut i bakdelen.
Sen visade hon tydlig hälta på ett bakben, fortfarande inte jättesugen på att gå men när jag gick med henne på mjukt underlag gick hon bättre och bättre och tillslut bra, förutom hälta på bakbenet.

Detta är alltså en förändring som skett under 4 dagar.

I natt har de stått inne pga regn och när jag ska ta ut dem vill hon inte stödja på det diagonala frambenet istället.
Hon är dessutom flåsig. Ingen feber.
Trodde ju först på att hon helt enkelt skadat bakbenet men nu verkar det som att det kanske är fång trots allt.
Har bara distriktsvet. i närheten och de är inte duktiga på häst alls.
Hur stor är risken att hon mister fölet nu när hon är dålig? Ska vara i typ 4 veckan nu.
OM hon skulle ha fång, hur är det med medicinering? Givetvis går stoet före ett embryo men drömmen vore ju om både sto och föl gick att "rädda".
Vet dock inte vad hon skulle kunna ha fått fång av. Hon är inte överviktig, snarare tvärs om i så fall. I mycket god kondition innan jag lämnade iväg henne men har ju då stått i en månad hos hingst. Hon kan kanske fått fång där men borde det inte ha märkts tydligare direkt när jag hämtade henne då? Nu såg jag inget förens dagen efter.

Finns det något annat det skulle kunna bero på hos en nydräktig häst?

(admin får flytta om det passar bättre någon annanstans...)
 
Hämtade hem min shettis i veckan som varit hos hingst och ska vara dräktig.
Hon var väldigt hovöm när hon kom hem men det var hårt i hagen och hon är egentligen inte van att vara barfota, hon har haft fång tidigare (många många år sedan) och går därför inte på bete hemma.
Sedan har hon fått det jobbigare och jobbigare att gå, nästan sett vinglig ut i bakdelen.
Sen visade hon tydlig hälta på ett bakben, fortfarande inte jättesugen på att gå men när jag gick med henne på mjukt underlag gick hon bättre och bättre och tillslut bra, förutom hälta på bakbenet.

Detta är alltså en förändring som skett under 4 dagar.

I natt har de stått inne pga regn och när jag ska ta ut dem vill hon inte stödja på det diagonala frambenet istället.
Hon är dessutom flåsig. Ingen feber.
Trodde ju först på att hon helt enkelt skadat bakbenet men nu verkar det som att det kanske är fång trots allt.
Har bara distriktsvet. i närheten och de är inte duktiga på häst alls.
Hur stor är risken att hon mister fölet nu när hon är dålig? Ska vara i typ 4 veckan nu.
OM hon skulle ha fång, hur är det med medicinering? Givetvis går stoet före ett embryo men drömmen vore ju om både sto och föl gick att "rädda".
Vet dock inte vad hon skulle kunna ha fått fång av. Hon är inte överviktig, snarare tvärs om i så fall. I mycket god kondition innan jag lämnade iväg henne men har ju då stått i en månad hos hingst. Hon kan kanske fått fång där men borde det inte ha märkts tydligare direkt när jag hämtade henne då? Nu såg jag inget förens dagen efter.

Finns det något annat det skulle kunna bero på hos en nydräktig häst?

(admin får flytta om det passar bättre någon annanstans...)

Först och främst.

Ställ hästen i en box med mjuk bädd, låt den inte gå ut i hagen.

Du måste få tag på veterinärvård till hästen. Hästen har ont och MÅSTE få vård NU. Den skulle ha stallats in redan när den var lite öm.

Medicinering är inte bra för varken foster eller senare för fölet när det är fött.

Mitt sto blev öm i hovarna efter att hon blev dräktig, det gick över på en vecka. Dock hade hon endast puls i kotorna fram. Hon hade aldrig haft fång tidigare. Hon fick medicin utskrivet av vet under denna vecka innan pulsen försvann.

Fölet föddes för tidigt och var prematurt och vägde endast 22 kg. Hon var extremt sjuk och svag och föddes med sepsis.

Stoet fick ett allvarligt fånganfall på en framhov som var så allvarligt att hovbenet inte slutade rotera och var några mm från att gå igenom sulan när vi fick stopp på det.

Mitt sto fick senare avlivas akut på grund av att hennes mage blev totalförstörd av de antiinflammatoriska medicinerna.

Fölet fick magsår och blev väldigt tilltagen av att dia på grund av medicinerna så hon fick äta sig mätt på mjölkersättning och mjölkpellets.

Jag ställer mig ständigt frågan varför folk ens funderar på att brtäcka ston som haft fång förr. Mitt sto hade inte haft fång eller tendenser till det innan, men detta var absolut det värsta helvetet jag varit med om.

Jag hade inte velat riskera att stå med ett sto med fång + fölunge igen. Mitt största misstag någonsin var att låta dräktigheten fortsätta trots ömma hovar i början på dräktigheten.
 
Har jag sagt att veterinär INTE ska tillkallas??
Hovöm är hon, därför har jag skor på henne i vanliga fall.
Hon haltade för det första på ett bakben först, ringer inte akut ut veterinär för hälta.

Och bara för att du har haft tråkiga erfarenheter behöver du inte spy galla över andra.
Knappast det jag behöver just nu, för jag mår ju inte dåligt alls över det här, eller?
Jag frågade och behöver ingen utskällning för det, både veterinär och hovslagare ska få titta på henne, problemet var att jag bara har distriktet här och de är inte bra på häst vilket gör att jag vill vara påläst själv innan de kommer då jag har extremt dålig erfarenhet av dem sedan tidigare.
Och nej, ställer inte hästen på transport så att det får åka skitlångt när hon har ont.
 
Hon fick kanske i sig något hon inte skulle ätit när hon var iväg hos hingsten? Visste de om att hon ev var fångkänslig?

Hur är det med förstärkt puls och värme - hittar du något sådant?
 
Men du har låtit häststackarn gå i hage trots att den visat symptom på fång?

Tex Strömsholm går ju att ringa och få råd ifrån utan att köra dit hästen. Hade du pratat med veterinär redan så hade hästen kanske inte varit så dålig som du nu säger att den är? En fånghäst ska inte ut och gå under ett fånganfall. Hade du pratat med veterinär så hade de förklarat det för dig.

Jag förstår inte varför du inte ringer och pratar med kunnig veterinär innan du postar på ett forum?

Jag känner även att jag skulle vilja fråga vad tanken är bakom att betäcka ett sto som haft fång även innan betäckning? Är det ett exeptionellt fantastiskt sto så att man kan ifrångå att det är en fånghäst?

Det hela känns så fruktansvärt oansvarigt.

Jag spyr inte galla. Jag är bara förundrad över hur du ens tänker.
 
Jag håller med @Tonto här. Du behöver inte gå i försvar @Tokmaja. Men om man läser ditt inlägg så får man lätt bilden av att du väntar med vet för att distriktarna är dåliga på häst. Jag hoppas det är så att du precis kommit på efter 4 dagar att det kan vara fång och nu står i valet och kvalet om hur du ska göra. Oavsett har hästen ont. Distriktarna kan skriva ut smärtstillande och det är vad den behöver i så fall. Ställ den på box som du redan fått rådet om. Tvivlar du på distriktarna och inte vill transportera när den har ont så får du väl ändå ta ut dom och få smärtstillande först så du kan transportera den sen i så fall om det är så illa men du säger att den är halt och lite öm och det borde inte vara några problem då, hästar kan transporteras med värre problem än dom du beskriver. Sen är det inte det bästa att göra om det är fång. Det är inget drömläge men det låter som distriktarna är bästa valet.
 
@Tokmaja Jag förstår att du känner dig osäker och frustrerad, men jag håller med ovanstående. Här finns mycket bra att läsa om fång, både om symtom och hur man går till väga om hästen drabbas:

http://www.evidensia.se/hast/fang

Ta sedan ut den veterinär som finns tillgänglig, få hästen undersökt och ev smärtstillad. Beroende på vad de hittar. Det är viktigt att agera snabbt vid ett fånganfall och att sätta in rätt behandling för att försöka undvika hovbensrotationer och sänkningar. När sedan det mest akuta är över kan du ju åka till en hästklinik för ev röntgen.
 
Finns det något annat det skulle kunna bero på hos en nydräktig häst?

Ja, dräktighet kan orsaka fång men inte i den första dräktighetsmånaden. Om din shettis har laminitis/fång så är orsaken en annan. Oftast är det dock framhovarna som drabbas vid laminitis/fång. Har hon bara hälta på ett bakben kan det t.ex. vara en hovböld. Har hon puls och värme i framhovarna?
 
Jag håller med SÄ. Dräktighet jan öka risken för fång men det är betydligt senare under dräktigheten. Om det är fång så har den förmodligen fått det av annan anledning. Det viktiga är att snabbt få tag i en veterinär som är väl insatt i fång och andra hovproblem. Det är inte alltid så lätt att ställa fångdiagnos.
 
Men du har låtit häststackarn gå i hage trots att den visat symptom på fång?

Tex Strömsholm går ju att ringa och få råd ifrån utan att köra dit hästen. Hade du pratat med veterinär redan så hade hästen kanske inte varit så dålig som du nu säger att den är? En fånghäst ska inte ut och gå under ett fånganfall. Hade du pratat med veterinär så hade de förklarat det för dig.

Jag förstår inte varför du inte ringer och pratar med kunnig veterinär innan du postar på ett forum?

Jag känner även att jag skulle vilja fråga vad tanken är bakom att betäcka ett sto som haft fång även innan betäckning? Är det ett exeptionellt fantastiskt sto så att man kan ifrångå att det är en fånghäst?

Det hela känns så fruktansvärt oansvarigt.
Väldigt anklagande hårt och tråkigt inlägg. Att dumförklara Ts gör inte saken bättre för någon. Dessutom finns det typ hur många orsaker som helst en häst kan få fång av, beroende på det så måste det ju lite avgöra om hästen bör tas föl på eller inte. Speciellt när det handlar om fång för väldigt många årsedan som det verkar vara i Ts fall.

Dessutom så är det inte så himla lätt alltid att se vad som är vad, speciellt inte på en häst som normalt är ömfotad barfota. Min häst var extremt ömfotad och stapplig barfota genom hela sitt liv, gick dock aldrig barfota. Men han skulle lätt tas för fånghäst om han skulle gå ut utan några skor.

Ts trodde ju uppenbarligen att detta handlade om en hälta på ett bakben fram till att hästen var stapplig ut ur boxen.

Sen att det skulle vara så enkelt att ringa Strömsholm och berätta dessa symptom som kan bero på vad som helst och få råd, näe så enkelt är det inte. Varje gång jag har ring angående råd så har råden varit att åk in, vi kan inte ge några råd innan vi sett hästen. Berättar man då att hästen normalt är ömfotad/ovan vid att gå barfota och hästen är främst halt på ett bakben så lär dom inte tro fång i första hand.
 
Väldigt anklagande hårt och tråkigt inlägg. Att dumförklara Ts gör inte saken bättre för någon. Dessutom finns det typ hur många orsaker som helst en häst kan få fång av, beroende på det så måste det ju lite avgöra om hästen bör tas föl på eller inte. Speciellt när det handlar om fång för väldigt många årsedan som det verkar vara i Ts fall.

Dessutom så är det inte så himla lätt alltid att se vad som är vad, speciellt inte på en häst som normalt är ömfotad barfota. Min häst var extremt ömfotad och stapplig barfota genom hela sitt liv, gick dock aldrig barfota. Men han skulle lätt tas för fånghäst om han skulle gå ut utan några skor.

Ts trodde ju uppenbarligen att detta handlade om en hälta på ett bakben fram till att hästen var stapplig ut ur boxen.

Sen att det skulle vara så enkelt att ringa Strömsholm och berätta dessa symptom som kan bero på vad som helst och få råd, näe så enkelt är det inte. Varje gång jag har ring angående råd så har råden varit att åk in, vi kan inte ge några råd innan vi sett hästen. Berättar man då att hästen normalt är ömfotad/ovan vid att gå barfota och hästen är främst halt på ett bakben så lär dom inte tro fång i första hand.

Fast att låta en häst som ömmar och haltar gå i en hage är för mig inte acceptabelt.

En gång fånghäst, alltid fånghäst. Så det spelar liksom inte roll att det var för många år sedan, hästen har ändå haft fång.

Är hästen så öm så bör skorna slås på innan den ska behöva stappla runt i en hage. Man har ett ansvar att hästen ska hållas på ett drägligt vis.

Även om det bara är en hälta och att hästen är stapplig och vingligt och har svårt att gå så förstår jag inte hur man kan släppa ut den i en hage utan att ens ringa och få råd ifrån en veterinär, det kostar inte ens något.

Jag har ringt och rådgjort med veterinärer flera gånger över telefon utan problem. Både med Strömsholm, Ultuna och privata veterinärer.

TS säger att hästen inte är van att gå barfota, och nu är stapplig, Visst det kan vara att den är öm, men den har även haft fång innan. Jag skulle inte direkt chansa och låta hästen gå ute när den visar symptom på fång. Bättre safe then sorry.

Sen kan jag förstå att man kan få goda råd här på bukefalos! Jag har frågat om råd här och fått massor av hjälp, men det efter att ha varit på besök/pratat med veterinär och har besök inbokat snarast möjligt. Trots allt så är det här ett forum där vem som helst kan skriva. Är det inte då bättre att rådgöra med en veterinär när läget är som det är med den här hästen, istället för att vänta och låta den gå i hage och ha ont?
 
Fast att låta en häst som ömmar och haltar gå i en hage är för mig inte acceptabelt.

Är hästen så öm så bör skorna slås på innan den ska behöva stappla runt i en hage. Man har ett ansvar att hästen ska hållas på ett drägligt vis.
Självklart. Men nu fanns det säkerligen omständigheter där hästen kanske inte just kunde bli skodd just då. Det vet man ju inte. Fanns säkert en anledning att hästen inte hade skor på från början. Hästen verkar ju trots allt haft skor hela sitt liv..eller nåt.
En gång fånghäst, alltid fånghäst. Så det spelar liksom inte roll att det var för många år sedan, hästen har ändå haft fång.
Fast som sagt, mycket beror ju på varför hästen fått fång från början. Vet en del som fått fång pga mediciner och som sedan kunnat leva som vanliga hästar även på gräs utan att få några problem. Vet även en med belastningsfång på en hov som även den sedan kunde gå och leva ett normalt liv utan att falla tillbaka. Så mycket tror jag beror på varför och under vilka omständigheter hästen fick fång. Tror inte det är så enkelt som en gång fånghäst alltid fånghäst. Fång verkar vara en otroligt komplex sjukdom.
Även om det bara är en hälta och att hästen är stapplig och vingligt och har svårt att gå så förstår jag inte hur man kan släppa ut den i en hage utan att ens ringa och få råd ifrån en veterinär, det kostar inte ens något.
Samtidigt, som jag skrev, varje gång jag ringt så har rådet varit trots hälta i trav som sist varit att låt hästen gå där den är lugnast och åk sedan in såfort du kan. Dom kan ju inte ge råd om dom inte sätt hästen riktigt, det kan vara miljoner olika fel som ska behandlas olika. Nu gjorde Ts bedömningen att hästen kunde gå ut och då får man på ett forum lita på att den bedömning var rätt just då.
TS säger att hästen inte är van att gå barfota, och nu är stapplig, Visst det kan vara att den är öm, men den har även haft fång innan. Jag skulle inte direkt chansa och låta hästen gå ute när den visar symptom på fång. Bättre safe then sorry.
Det är ju vad du hade gjort. Du kan inte dumförklara någon annan för vad den drar för slutsatser och vad den har sett och upplevt. Och som sagt, det är mycket som kan visa symptom på fång men som inte är fång, om hästen gått som den gjort i många år innan utan förändring kanske förutom att skorna är av, då förstår jag att man inte drar slutsats fång det första man gör.
Sen kan jag förstå att man kan få goda råd här på bukefalos! Jag har frågat om råd här och fått massor av hjälp, men det efter att ha varit på besök/pratat med veterinär och har besök inbokat snarast möjligt. Trots allt så är det här ett forum där vem som helst kan skriva. Är det inte då bättre att rådgöra med en veterinär när läget är som det är med den här hästen, istället för att vänta och låta den gå i hage och ha ont?
Det är inget fel att skriva på buke före man tar ut veterinär, veterinär ska ju titta på hästen, inte så att Ts tar råd på buke istället för veterinär Det är inte så jag uppfattat det iallafall. Det är inte fel att spekulera om saker och ting innan. Jag tror inte att Ts låter hästen gå och ha ont och medvetet väntar med att hjälpa hästen, jag förstår att man inte tar ut en distriktare när det gäller sådant här då dom sällan kan göra någonting ändå.
 
Självklart. Men nu fanns det säkerligen omständigheter där hästen kanske inte just kunde bli skodd just då. Det vet man ju inte. Fanns säkert en anledning att hästen inte hade skor på från början. Hästen verkar ju trots allt haft skor hela sitt liv..eller nåt.

Fast som sagt, mycket beror ju på varför hästen fått fång från början. Vet en del som fått fång pga mediciner och som sedan kunnat leva som vanliga hästar även på gräs utan att få några problem. Vet även en med belastningsfång på en hov som även den sedan kunde gå och leva ett normalt liv utan att falla tillbaka. Så mycket tror jag beror på varför och under vilka omständigheter hästen fick fång. Tror inte det är så enkelt som en gång fånghäst alltid fånghäst. Fång verkar vara en otroligt komplex sjukdom.

Samtidigt, som jag skrev, varje gång jag ringt så har rådet varit trots hälta i trav som sist varit att låt hästen gå där den är lugnast och åk sedan in såfort du kan. Dom kan ju inte ge råd om dom inte sätt hästen riktigt, det kan vara miljoner olika fel som ska behandlas olika. Nu gjorde Ts bedömningen att hästen kunde gå ut och då får man på ett forum lita på att den bedömning var rätt just då.

Det är ju vad du hade gjort. Du kan inte dumförklara någon annan för vad den drar för slutsatser och vad den har sett och upplevt. Och som sagt, det är mycket som kan visa symptom på fång men som inte är fång, om hästen gått som den gjort i många år innan utan förändring kanske förutom att skorna är av, då förstår jag att man inte drar slutsats fång det första man gör.

Det är inget fel att skriva på buke före man tar ut veterinär, veterinär ska ju titta på hästen, inte så att Ts tar råd på buke istället för veterinär Det är inte så jag uppfattat det iallafall. Det är inte fel att spekulera om saker och ting innan. Jag tror inte att Ts låter hästen gå och ha ont och medvetet väntar med att hjälpa hästen, jag förstår att man inte tar ut en distriktare när det gäller sådant här då dom sällan kan göra någonting ändå.

Det är absolut inte något fel att spekulera om saker innan veterinär är utplockad, skapar själv en tråd om spekulationer just nu. Men Jag reagerar mer på att en tidigare fånghäst har fått promenera runt i hagen och med ägaren själv trots att den är stapplig och öm i hovarna.

Du säger själv att fång är en väldigt komplex sjukdom, varför ens chansa på att betäcka ett sto som haft sjukdomen? Obegripligt för mig.
 
Det är absolut inte något fel att spekulera om saker innan veterinär är utplockad, skapar själv en tråd om spekulationer just nu. Men Jag reagerar mer på att en tidigare fånghäst har fått promenera runt i hagen och med ägaren själv trots att den är stapplig och öm i hovarna.

Du säger själv att fång är en väldigt komplex sjukdom, varför ens chansa på att betäcka ett sto som haft sjukdomen? Obegripligt för mig.
Men nu är det så att Ts gjorde bedömningen och du har varken sett hästen eller upplevt hur Ts såg hästen. Du kan inte bedöma om det är rätt eller fel då du inte var där. Jag har också sett fångsymptom som bortförklarades med att hästen var barfota med den lilla detaljen då att den hästen kunnat gå barfota innan utan att ömma och där jag blivit mer än tokig på ägaren när hästen senare får ett rejält fånganfall men då har jag sett hästen och jag känner ägaren.

Om ägaren som känner till hästen och dess historia bestämmer sig för att hästen är i ett skick så att den klarar att bli betäckt så får man väl lita på det. Jag vet många många många ston som haft fång men som ändå blivit betäckta, om det är rätt eller fel råder det uppenbart väldigt olika meningar om. Uppenbart går det bra för väldigt många av dom.

Tycker inte man ska dra det värsta innan man vet precis allt. Man måste dra slutsatsen att ägaren gjorde det bästa den trodde under dom förutsättningarna. Det finns ingen mening att vara dryg och otrevlig mot någon som står med en skadad häst och säkert redan är stressad och säkert redan känner att den kanske skulle handlat annorlunda. Nu är det som det är och att Ts frågar om råd är ändå ett bra tecken på att den bryr sig om hästen.

Man kan ge råd och tips och idéer utan att låta otrevlig. utan att trycka ner.
 
Jag tycker att alla kan sluta tjafsa. Gjort är gjort, liksom.
Jag tror att OM det är fång så kan det kanske bero på t ex foderbyte på stället hon var på. Även om de är vana vid att gå på gräs t ex, så kan det ju räcka med att det är en annan typ av gräs än vad de är vana vid. Eller att hon fått annat hö eller så.
Hur som helst så kan ju bara en veterinär avgöra det, men jag hoppas att du för säkerhets skull behandlar det som fång tills du vet vad det är. Och det innebär t ex att hon INTE får lämna boxen samt att hon bara får äta hö, gärna urlakat hö så att sockerhalten minskar. Ta även bort saltstenen, om hon har en sådan.
 
Tänker svara snabbt eftersom några faktiskt har brytt sig.
I min värld är det självklart att ta ut veterinär till ett sjukt djur. I detta fall ville jag ha mer kött på benen tills de kom ut.
Veterinär och hovslagare TROR att det är fång men att det i så fall sitter bak vilket då inte har gett direkta fångsymtom.
Självklart behandlas hon som en fångponny och står självklart på massa spån och enbart hö.
Enl vet så är det ett lätt anfall och det vände redan dagen efter. Idag tre dagar senare går hon som vanligt.
Nej, jag har självklart inte varit ute och gått med henne men hon vandrar i boxen och det svåra just nu är att få henne att förstå att hon är sjuk, måste stå still och det inne.

Typiskt buke att vissa direkt slår på stora trumman och i princip utmålar någon för att plåga sina djur.
Då det var söndag och enbart jourveterinär kunde de inte komma på fem röda varvid jag hade tid att skriva här och fundera. Jag ville inte ta ut distriktet pga väldigt tråkig historia men min tanke har aldrig varit att INTE smärtstilla min ponny.

Over and out.
 

Liknande trådar

Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 059
Senast: TinyWiny
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 112
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp