Kan en bomsadel passa till 100 %?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare eiwo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 549
E

eiwo

Ja, som rubriken säger... Kan man någonsin hitta en bomsadel som passar till 100 %, sommar som vinter, under alla omständigheter, både som 'promenadsadel' och tävlingssadel? Jag har funderat och funderat på det hela dagen :p Hoppas att någon förstår vad jag menar, är ganska trött men måste skriva ner det, annars kommer jag inte kunna sova :D

Sv: Kan en bomsadel passa till 100 %?

Inte på min häst iaf... Tror de flesta hästar ändrar sig lite genom året. Sedan är det ju väldigt svårt att hitta en sadel som ligger bra till 100%.

Jag börjar mer och mer luta åt att det inte går. Kanske om man har en häst som inte går på fribete och som hålls igång i samma takt hela året. Jag har en häst som ändrar sig otroligt mycket. Faller han ur kan han se ut som ett staket på en vecka, likadant åt andra hållet... :crazy: En bomsadel är i dagsläget en omöjlighet. Visst kan jag säkert hitta en som passar till 100%, men om två veckor kanske den inte passar alls. Känns inget kul.

Nope. De sadelmakare -utprovare jag talat med säger att man bör kolla upp sadeln (och ev. korrigera) ungefär var 6:e månad, och om man utgår ifrån att det är en liten överdrift, så bör man väl kolla den med mellan 6 mån och ett års mellanrum. Beroende på hästens kostitution och träningsform såklart.

6 månader trycker jag absolut inte säga är en överdrift. För mig gäller ungefär var 3:dje månad.

Nä, jag tror det är svårt.
Hästen ändras under olika typer av arbete, den ändrar form beroende på säsong och träning, foder etc.
Jag kollar "jämt" men lämnar in vid behov.

Det gäller att hitta en sadel som ligger bra större delen av ridpassen och hyfsat den andra delen och fortfarande ligger hyfsat/bra när hästen ändrar lite form.
Jag föredrar att ha en vidare sadel (som ligger bra när hästen är i form) som man får hjälpa med lite paddning emellanåt..

Absolut inte!

Men man kan hitta en sadel som ligger 95-98% bra kortare perioder om man har en sadelvänlig häst. Mest opptimalt är att ha runt 4 bomsadlar och en bomlös så har man stor chans att en sadel alltid passar upp till 98% kanske.

Jag har många gånger funderat på hur enkelt det skulle vara med sadel om jag svalt min häst lite och gav fan i att ha utfylld manke och rygg. Har kommit fram till att en smalare omusklad takrygg är så mycket enklare att hitta sadel till och de hästarna kan ju röra sig trots sin avsaknad av för mig viktiga muskler. Så va ska man med muskler och rund bred hästrygg till!?

Nej, jag tror inte att man kan hitta en sadel som ligger 100 bra hela tiden. Min häst höjer ryggen såpass mycket när han jobbar att om sadeln ska ligga bra när han jobbar max så kommer den att ligga i brygga när han skrittas på lång tygel eller släpper ner ryggen.
Jag har bytt till bomlöst.

Har kommit fram till att en smalare omusklad takrygg är så mycket enklare att hitta sadel till och de hästarna kan ju röra sig trots sin avsaknad av för mig viktiga muskler.

Inte om ryggen dessutom är sänkt och svängd... :crazy:

ja.

rider man någorlunda likadant hela året och håller hästen i samma vikt så ändra den sig inte i kroppen bara för att det är sommar....

Har den omusklad takrygg och dessutom är sänkt och svängd så bör man nog inte rida alls.

Jo men jag menar att oftast ändrar ju hästen ryggen lite när man jobbar ta hop dom och jobba, jämfört när man skrittar på lång tygel.

Men det är ju få förunnat att kunna hålla sin häst så. Har man eget ställe så kan man ju se till att hästen inte blir övergödd sommartid med olika åtgärder. Men alla som står installade har det ju inte lika lätt.

Å hur många jobbar sin häst likadant varje dag året om?
Personligen tycker jag det låter tråkigt både för häst och ryttare. Själv vill jag ha mycket variation vilket innebär att själva jobbets styrka blir olika varje dag.

*knapplån*

Man tycker ju ändå att en väl tillpassad sadel borde fungera så väl som när hästen arbetar eller skrittas på lång tygel...annars blir det ju väldigt svårt...fullkomligt avskyr sadlar för tillfället eftersom det känns som att hur man än gör skadar man hästen:)

Å hur många jobbar sin häst likadant varje dag året om?
Personligen tycker jag det låter tråkigt både för häst och ryttare. Själv vill jag ha mycket variation vilket innebär att själva jobbets styrka blir olika varje dag.

Att hästens muskler arbetas bra varje dag innebär inte att man rider exakt likadant varje pass, det var det mest okunniga jag hört på flera månader.

Men nu är det ju så att man faktiskt kan rida en häst utan att musklerna får vad de igentligen borde för att skapa en hästs form. En muskel arbetar med olika styrka beroende på hur du rider din häst.

Så ska jag tycka att du är okunnig nu eller ??

Jag har många gånger funderat på hur enkelt det skulle vara med sadel om jag svalt min häst lite och gav fan i att ha utfylld manke och rygg. Har kommit fram till att en smalare omusklad takrygg är så mycket enklare att hitta sadel till och de hästarna kan ju röra sig trots sin avsaknad av för mig viktiga muskler. Så va ska man med muskler och rund bred hästrygg till!?

Du har rätt, vissa hästar är det mycket svårare att hitta en sadel som passar till, och nej, jag tror inte heller att man kan få en sadel ligga, passa till hundra procent.
Hur gör man då? Man kan inte ta mått på hästen, det fungerar som regel inte, iaf inte så det blir hundraprocent.
Och den färdiga sadel man provar är ju liksom färdig, gjord innan den kom på hästen. Alltid är det någon mm hit eller dit som man skulle önska mer eller mindre och vilja ändra.

OT, Sissu.
Min svanskappehäst, som är byggd som så att alla dressyrsadlar åker fram, har jag ännu en gång åkt till ännu en utbildad, mycket meriterad sadelmakare, och utprovare med lång utbildnig. Som under alla sina verksamma år inte gått bet på någon häst- förrän jag kom med min. Vad gör man?:crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 306
Senast: Twihard
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
503
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa... 2
Svar
28
· Visningar
3 038
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 567
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka