Kan hundar bränna sig på brännässlor??

Misiaczek

Trådstartare
Var precis ute me min lilla vovve, och han gick till en buske där det finns lite brännässlor runt om kring, han nosade i busken och plötsligt pep han till lite och drog sig snabbt tillbaka...jag förstod inte vad som hände men han raskade på sen som vanligt...förutom att han hela tiden slickar sig runt munnen nu? han skakar lite på huvudet o slickar sig...kan det möjligtvis varit brännässlorna?? Aldrig varit med innan om någon hund som bränt sig på brännässlor så vet inte om det kan ha varit det? :crazy:

Sv: Kan hundar bränna sig på brännässlor??

Just nosen kan säkert vara mer känslig än resten av kroppen - ingen skyddande päls.

De borde ju kunna göra det, särskilt på hårlösa områden, men jag har aldrig märkt det på något djur faktiskt. Tvärtom diskuterade jag och en kompis detta senast häromdan. Min hund har i alla fall inga problem att luta sig mot de när han kissar :crazy:

Min bränner sig duktigt. Det syns just för att hon reagerar på stick och bett med stora svullnader som snabbt lägger sig. Stoppar hon huvudet i brännässlor blir hon helt bubblig.

Min hund vägrar att gå där det är brännässlor så jag antar att hon har bränt sig och lärt sig av sina erfarenheter.

Önskar att min kunde dra sådana logiska slutsatser....

mina verkar inte bränna sig, de går gärna genom nässelsnår och jag har aldrig sett minsta lilla rodnad eller utslag efteråt.

så det kan alltså ha varit så att han brände sig på dem... Han har kissat och vidrört brännässlor med kroppen innan och aldrig reagerat så det var därför jag inte trodde han kunde bränna sig...men nu var det ju nosen, så kanske som någon sa innan så är det ju mindre päls runt nosen och han kan ha reagerat..

Tack för era svar iaf :)

Jag funderade faktiskt på detta för någon dag sedan, det känns logiskt som att dom borde kunna bränna sig där det inte finns päls, men mina två hanar kissar båda två dagligen I brännäslesnår, och rent utav badar i dom och aldrig så mycket som ett utslag eller pip? Jag står med andan i halsen (;)) och väntar på att dom ska komma pipande ut därifrån men det har inte hänt ännu...

Billy har fortfarande inte så mycket päls på magen, och han har kissat på en brännässla och fått arga prickar på magen.

De kan bränna sig på nässlor och tistlar på nosen och tassarna.

Min va helt full med varbubblor på magen efter hon skuttat runt bland nässlor och annan skit. Hon har inget hår på magen nästan

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
915
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 666
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Min Malinois hane på 2.5år var ute ihop med två av dom andra hundarna varav ena är en schäfer på 36kg och han själv väger väll en...
Svar
10
· Visningar
2 726
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om... 2 3
Svar
46
· Visningar
5 840
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka