J
Jazonis
Jag har en maxad D-ponny f-95.som är världens snällaste i alla lägen när det kommer till klippning, lastning och åka,dagliga skötseln ja allt man kan tänka, man får göra vad man vill med honom. När jag köpte honom för fem år sedan var han en trött ridskolehäst som inte tyckte nåt var roligt i ridväg. Han var som en sågbock försökte man hoppa så tog han med sig hindret med stöd o bommar. Man såg i ögonen att han var ledsen, men det var inget fysiskt fel på honom och han har alltid varit i gott hull. Jag bytte foder till hippo basic samt tillskott av biotin, chevinal+ o kalk. Och började rida ut mycket o bara ha kul. Efter en tid blev det en helt annan häst med pigga o glada ägon o hoppning blev det roligaste han visste! Han är ingen stjärna men gör sitt allra bästa! Problemet jag har är att han plötsligt utan nån som helst anledning ibland bara brallar. detta kom efter ca 2 år!Då kan han dra en långsida eller så innan jag får stopp på honom. Detta är såklart ett stort problem och farligt. Ingen kan riktigt förstå varför han gör så för han har en sadel som är anpassad efter honom och inte ont i rygg eller ben har aldrig varit skadad i min ägo. Som nödlösning har jag fått byta upp mej från ett vanligt tredelat bett till lite skarpare med hävstångseffekt för att lätt kunna få stopp på honom speciellt när man rider i ridhus med andra hästar men detta löser ju inte problemet och han är väldigt fin i munnen så jag vill ju inte förstöra detta! som nosgrimma har jag vanlig engelsk med achennosgrimma! Bör aven tillägga att jag är inte nervös eller rädd som ryttare och jag sitter kvar 9 gånger av 10 så det gynnar ju inte honom på nåt sätt för han får bara obehag. Jag jobbar även på ett stuteri där jag handskas med hingstar o unghästar och många av dem är ordentligt mkt värre att hantera så jag är inte direkt rädd omkring min 12-åriga valack!! har nån varit med om nåt liknande eller har tips eller funderingar så vore jag väldigt tacksam för detta börjar kännas tröstlöst! Och jag vill åka ut o tävla honom men jag vill inte visa upp en häst som beter sig på detta vis! Tack på förhand!!