Kan inte någon bara nämna....

• Western
  • Trådstartare Trådstartare ainavi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 219
A

ainavi

Har en enkel fråga om bett....tror jag :)

Jag undrar vad för tränsbett man får tävla med?

Får man tävla tex med ett tränsbett med port?

scan_7.JPG

Eller ett sånt här?

http://www.tumbleweed.se/wpt/imageViewer.php?page=1541&c=18393&sc=1

Har ingen regelbok än!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kan inte någon bara nämna....

”Vanliga” tränsbett med lösa eller fasta bettringar med en slät två, eller tredelad mundel.

Ja, men bettet på bilden får du inte tävla med eftersom bettringarna innehåller ”hooks” som ger hävstångseffekt.

Eller ett sånt här?
Ja

”Vanliga” tränsbett med lösa eller fasta bettringar med en slät två, eller tredelad mundel.

Ja, men bettet på bilden får du inte tävla med eftersom bettringarna innehåller ”hooks” som ger hävstångseffekt.

Eller ett sånt här?
Ja

Hej och tack för ditt svar

Undrar lite till....vad menar du med slät två,eller tredelad mundel?

Vad menar du med "hooks"?Hur ser man om bett har det?Kan du nämna några tränsbett som har portar.Får man alltså inte ha hävstångseffekt,gäller det endast då vanliga tränsbett?Är det stång man går över till då om man ska ha det?

Slät = inte twist wire eller kedja mm…

”Hooks” är de två hålen i bettringen, på den modell du visade, som är avsedda att fästa träns och tygel i så att bettringarna inte längre kan röra sig fritt och skapar på så sätt hävstångseffekt. Så fort ett bett har den effekten eller funktionen är det inte längre ett tränsbett och får inte användas som sådant på tävling. Stångbett följer sina egna regler…

Att ha port på ett bett som inte verkar genom hävstång är, enligt min mening, egentligen meningslöst, men det finns. Framförallt förekommer det på odelade mundelar, men även en del tredelade.

theponytackshop.co.uk:
wyvern_pony_port_mouth_loose_ring_snaffle_bit_pony_port_mouth_snaffle_bit_product_thumbnail.jpg

cotswoldsport.co.uk:
portedsnaffle.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Slät = inte twist wire eller kedja mm…

”Hooks” är de två hålen i bettringen, på den modell du visade, som är avsedda att fästa träns och tygel i så att bettringarna inte längre kan röra sig fritt och skapar på så sätt hävstångseffekt. Så fort ett bett har den effekten eller funktionen är det inte längre ett tränsbett och får inte användas som sådant på tävling. Stångbett följer sina egna regler…

Att ha port på ett bett som inte verkar genom hävstång är, enligt min mening, egentligen meningslöst, men det finns. Framförallt förekommer det på odelade mundelar, men även en del tredelade.

theponytackshop.co.uk:
wyvern_pony_port_mouth_loose_ring_snaffle_bit_pony_port_mouth_snaffle_bit_product_thumbnail.jpg

cotswoldsport.co.uk:
portedsnaffle.jpg

Dum fråga men måste man fästa sidostyckena och tyglarna i hooksen då,kan ma inte sätta i sjäva bettringen bara?

Det är klart att man kan, men regelboken tillåter eller förmenar bett efter hur dom är beskaffade, inte hur man kan använda dom.

Jag skulle dock inte råda till att använda ett bett på ett annat sätt än det är menat, eftersom syftet/funktionen går förlorad och/eller det kan vara skadligt för hästen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 428
Senast: Johanna1988
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 245
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 066
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 002
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈