Bukefalos 28 år!

Kan inte rida ut ensam

Anna1986

Trådstartare
Tjena!

Jag har numera fått problem med att rida ensam på min häst. Detta är en über stark nordsvensk som vet vad han vill.
Köpte han oinriden, två år var han då. Och han har i stort sett alltid varit flockbunden, har alltid varit stressad när vi rider ut ensamma men alltid gått framåt och mer iaktagen än när han har sällskap.
Åren gick och nu är han åtta. Och denna vinter har varit fruktansvärd.
Han sticker, bockar och även stegrar, även med sällskap.
Men nu så... nu är han lugn när vi har en till häst med oss, då han insåg att han inte fick feedback när han skulle sticka hem.
För övrigt är han aldrig aggressiv, kan stå själv i stall. kan leda han utan problem.
Men nu till mitt problem:
När vi ska rida ut själva, kan börja med att han skiter ned sig ca tio gånger på 50 m. Hoppar till för ingenting, sen backar han lite, försöker vända hem på 0.1 sek, alltid åt vänster, jag "spärrar" hans högra sida, dvs kortar höger tygeln och sätter min högra hand under mitt knä för att det ska bli mer motstånd, då hästen insér att det inte går att vända, då stegrar han i ren protest, alltså ordentligt så han nästan slår över, sen går han fram, och sen försöker han igen. Jag gapar inte åt han utan väntar in tills han är klar med sitt jävelskap och går han då fram så får han mkt beröm.
Jag vänder då hem när han skött sig och gått lugnt ett par meter.
Kan erkänna att det att det brustit i ledarskapet med åren.
Han gör även detta med min medryttare som är väldigt duktig.
För övrigt är han cool lugn på hemmaplan och bortaplan fast med sällskap.
Så behöver lite tips på vad man kan göra, ska jag fortsätta med det jag gör och hoppas att han ger sig?
Piska huvudet eller knäcka ett ägg är inget alternativ.
Tänderna är kollade och kiropraktor har varit ute och det har varit ok.

Kommer ev lämna in hästen till en tjej som kan hantera problemhästar, det är min sista utväg om jag inte kan lösa detta själv.
 
Sv: Kan inte rida ut ensam

Jag jobbar mycket med problemhästar och separtionsångest är ett av de största och vanligaste problemen jag ser.
I grund och botten handlar det om att han inte litar på dig som ledare. Hur funkar det när du leder honom iväg från gården? Hänger han med då eller krånglar han då också?

Väldigt kortfattat hade jag gjort så att jag leder bort och rider hem. Välj ut en slinga och promenera den, när du närmare dig hemma så sitter du upp och rider sista biten hem. Sedan ökar du vart efter vad som är "sista biten hem". Tills han ser hela slingan som "påväg hem". Förstår du hur jag menar? Och när ni kommer hem så får han något han gillar, krubba, massage, duscha etc.
Du själv måste utstråla lugn, självsäkerhet och trygghet - inte bli arg eller skrika åt honom (det gör du ju inte nu heller så det är toppenbra!) och så massor av BERÖM! Så fort han ens tänker åt rätt håll så berömmer du som om han just vunnit OS.
Skynda långsamt och öka en bit i taget, det kommer funka - det funkar varje gång för mig - och till slut kommer du ha en häst som ser fram emot att ridas ut både i sällskap och ensam för att det är trevligt med beröm och belöningar. :)

Hoppas du hängde med! :)
 
Sv: Kan inte rida ut ensam

Det du skriver om att "du vänder sen hem när han skött sig och gått snällt några meter"....

är du säker på att du verkligen rider tillräckligt lång tid efter hans utbrott innan du vänder? Ifall du ger dig och vänder för snabbt, så kan det vara så att hästen ändå kopplat ihop situationen, och tycker den fått löning för sitt bråk, dvs du har befäst beteendet ännu mer....

?
 
Sv: Kan inte rida ut ensam

Har också en häst som uppför sig perfekt på banan eller med sällskap men som kan vara en pest att rida ut själv på. Har hittat ett sätt som har fungerat för oss men det har tagit tid men jag har inte haft brottom. Kan också tillägga att jag lärt mig rida på min häst och det är ganska oklart vem som bestämmer, oftast brukar vi vara överens.

Mitt sätt har varit att promenera en slinga ensam med hästen, rida den med sällskap och även rida den slingan med någon som går brevid innan jag tar den själv. Måste också erkänna att jag skickat ut någon av döttrarna att rida den själv innan jag gjort det. Har fått min häst tycka att det blir ju en trevlig promenad... hon vet att det inte blir tungt jobb. Har eller aldrig vänt efter hon bråkat utan snarare hoppat av och gått brevid resten av rundan. Såg också till att ha lite draghjälp bort från stallet med andra ryttare, min häst är så liten (isis) att hon har svårt att följa med i jättestora hästars tempo, min häst 1,32 och bara storhästar... kom vi bara en bit iväg och gick det jättebra att rida hem själv sedan.

Det var ett traglande och jag var övertygad om att vi bara hade två svängar att rida ut ensamma, men det var två bra rundor. Sen blev vi tvunga att byta stall, tillbaka på ruta ett tänkte jag... tog en promenad med hästen från gården, helt OK. Red ett litet pass på banan och kände idag är en bra dag så vi stack helt planlöst ut en sväng och det gick bra, ok var kanske borta i 20 min men jag var så glad. Därefter har mitt självförtroende stärkts, tror vi är som sniglar bort men det fungerar även om vi är fruktansvärt trögstartade.

Så kämpa på och det verkar du ju göra. Prova att ha någon som promenerar en bit med er på bortvägen och rid själv på hemvägen. Rid ut med någon och så delar ni på er efter ett tag. Så lyckades jag med min envisa madame, tog tid men gick jättebra
 
Sv: Kan inte rida ut ensam

Tack så mycket för svaren! det uppskattas enormt!
Det brister i ledarskapet det håller jag med om. Vi har gått lite små promenader hästen och jag, till fots. Och även då har han stretat emot. Inte lika illa som vi ridningen. När vi är ute och går så kan han stanna till och vägra gå, andas häftigt gör han också, men kopplar av direkt när han vet att vi är på väg hem. När han stannar brukar han titta på annat, pratar lite snällt med han och drar lite lätt i grimskaftet, ibland får man dutta lite på han för att få uppmärksamhet, han sliter sig aldrig och går aldrig före mig.
Sen när det gäller ridningen, kanske är så att vi vänder hem för snabbt, tanken var ju att vi skulle ta korta turer i början, och sen succesivt öka. Största anledningen till att jag vänder rätt fort är väll att jag är rätt omtumlad och försöker avsluta turen så snabbt som möjligt, sluta när det går som bäst med andra ord. Men det kanske är så som mackan säger, han hästen kopplar att han vunnit, efter vi gått fram några meter. Vilket inte var tanken. Men då vet jag det till nästa gång :)
 
Sv: Kan inte rida ut ensam

Försök ta bort tänket "hästen har vunnit" för att avdramatisera det hela lite . Säger det bara för att din mentala nivå spelar stor roll också i såna här lägen och jag förstår hur jobbigt det måste vara . Om du kan komma bort från tänket att hästen "strider" och "vinner" är det lättare att förhålla sig lite sunt och objektivt till situationen och då kan du jobba effektivare .
Hästen reagerar av olika anledningar men utan given agenda bakom i sig . sen som följd på den reaktionen reagerar den vidare på belöning /bestraffning och hästen lär sig samband i en given situation . Det är kort och gott vad som händer och har du det tänket blir det kanske lättare för dig i förhållnings aspekt tänker jag . Jag tror att du vänder hem för snabbt ja - och jag tror även hästen känner av din sinnesstämning - du är på spänn några sekunder efter konflikten och sen när du vänder den slappnar du av och då får hästen kvitto på beteendet : bråka, och sen kort därefter kommer belöning .

Jag säger inte att det är så - har inte sett er men utifrån ditt svar på min reflektion låter det som att jag möjligen tolkat rätt ? Försök jobba mer systematiskt även om jag förstår att det är svårt .

Följdfråga : om du bara släpper alla hjälper när den börjar fnatta, och låter den bara stå still och glo och landa mentalt ? Vad händer då ? Har du provat det ?
Inte sällan för att bryta ett inlärt beteende behöver man kasta om korten helt och hitta ett annorlunda sätt mot det man kört med tidigare . Då känner inte hästen igen sig i situationen för det invanda mönstret längre, och det kan du använda som en inkörsport att lära om .
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 731
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 592
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 797
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 432
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp