Kan inte stå efter operation

ItsyBitsy

Trådstartare
Min häst opererades i måndags för att plocka bort lösa benbitar. En i vä has och en i hö bak kota. Operationen gick bra men när han skulle vakna fick han svårt att resa sig. Han är spänd i musklerna över rumpan och när han försöker resa sig så skakar han. Han har kommit upp på benen ett fåtal gånger, annars ligger han bara. Äter och dricker som normalt, alla värden är också inom rimliga nivåer. Idag (tisdag) så har han tagit sig upp två gånger, inga långa stunder men ändå bättre än igår. Igår kunde han inte sätta ner trakten utan stod på tå. Idag kom han ner lite mer på hela hoven. De tror att han drabbats av korsförlamning men är inte helt säkra. Är det någon annan som råkat ut för liknande efter en operation? Är det vanligt att de blir som förlamade när de varit sövda?
 
Om det är korsförlamning så ska du genast ta bort allt kraftfoder. Ju längre en Korsförlamad häst ligger ned desto större skada sker på musklerna. Jag tror däremot inte att det är Korsförlamning, känns mer troligt att det är någonting annat. Om dom misstänker Korsförlamning så finns det blodprov att ta. Har det tagits?
Det brukar ju gå bra att ta bort lösa benbitar men man får inte glömma att det är ett väldigt känsligt område man är inne i och gräver. Jag vet flera som fått komplikationer efter att ha opererar bort lösa benbitar.
 
Men om den inte kommer upp är den väl kvar på kliniken? Och då får man väl tänka att den är på bästa stället en sjuk häst kan vara på. Vad säger veterinären då?

Jag har aldrig hört talas om något liknande.
 
Om det är korsförlamning så ska du genast ta bort allt kraftfoder. Ju längre en Korsförlamad häst ligger ned desto större skada sker på musklerna. Jag tror däremot inte att det är Korsförlamning, känns mer troligt att det är någonting annat. Om dom misstänker Korsförlamning så finns det blodprov att ta. Har det tagits?
Det brukar ju gå bra att ta bort lösa benbitar men man får inte glömma att det är ett väldigt känsligt område man är inne i och gräver. Jag vet flera som fått komplikationer efter att ha opererar bort lösa benbitar.
Hästen är kvar på klinik så nått kraftfoder får han inte. Han har idag höga muskelvärden, de hade han inte i början så det har smugit sig på. Han har legat inne på intensivvård sen i måndags men är mycket bättre idag och står mer än han ligger så påväg åt rätt håll. Hoppas det fortsätter så
 
Men om den inte kommer upp är den väl kvar på kliniken? Och då får man väl tänka att den är på bästa stället en sjuk häst kan vara på. Vad säger veterinären då?

Jag har aldrig hört talas om något liknande.
Ja precis han är kvar på kliniken, litar helt på dem men såklart orolig så tänkte bara höra om någon annan varit med om något liknande.
 
Ja precis han är kvar på kliniken, litar helt på dem men såklart orolig så tänkte bara höra om någon annan varit med om något liknande.

Jag har varit med om en lindrigare variant av korsförlamning efter att ha rullat fast i boxen. Dagen efter kunde hon knappt gå, pga smärta i ländrygg/kors.

De kan blir RIKTIGT RIKTIGT dåliga av korsförlamning.
 
Jag har varit med om ett riktigt allvarligt fall av korsförlamning + även halsmusklerna fick kramp vilket ledde till foderstrupsförstoppning på hö. Han lade sig ner hela tiden och hade svårt att komma upp igen. Vet gav kramplösande och smärtstillande, slangade nåt i halsen. Det tog några timmar innan det släppte (och månader att rehabba tillbaks muskelmassan).

Det var väldigt läskigt, men det viktigaste är att dom kommer upp på benen och stannar där. Tur i oturen att pålle redan är på klinik :).
 
Hästen är kvar på klinik så nått kraftfoder får han inte. Han har idag höga muskelvärden, de hade han inte i början så det har smugit sig på. Han har legat inne på intensivvård sen i måndags men är mycket bättre idag och står mer än han ligger så påväg åt rätt håll. Hoppas det fortsätter så
Okej så då är det alltså korsförlamning eftersom dom tagit prov. Hoppas hästen återhämtar sig. Korsförlamning kan tyvärr sluta väldigt illa om det gått så långt att hästen lagt sig ner.
 
Jag har varit med om en lindrigare variant av korsförlamning efter att ha rullat fast i boxen. Dagen efter kunde hon knappt gå, pga smärta i ländrygg/kors.

De kan blir RIKTIGT RIKTIGT dåliga av korsförlamning.
Kan alltså sjukdomen korsförlamning uppstå p g a trauma? Det hade jag aldrig hört talas om tidigare.
 
Kan alltså sjukdomen korsförlamning uppstå p g a trauma? Det hade jag aldrig hört talas om tidigare.

Korsförlamning är väl egentligen bara en äldre term för muskelkramp i bakdelsmusklerna? Den typen av muskelkramp som syftas på då är rabdomyolys.

Själva "måndagssjukan" heter ju numera PSSM, polysackaride storage myopathy.

Jag tänker att det kan nog finnas fler skäl till muskelkramp än just felaktig inlagring av sockerarter i musklerna. Typ blivit sövd och legat ner för länge.
 
Senast ändrad:
Om rabdomyolys från humanartikeln på wiki

"Damage to skeletal muscle may take various forms. Crush and other physical injuries cause damage to muscle cells directly or interfere with blood supply, while non-physical causes interfere with muscle cell metabolism. When damaged, muscle tissue rapidly fills with fluid from the bloodstream, including sodium ions. The swelling itself may lead to destruction of muscle cells, but those cells that survive are subject to various disruptions that lead to rise in intracellular calcium ions; the accumulation of calcium outside the sarcoplasmic reticulum leads to continuous muscle contraction and depletion of ATP, the main carrier of energy in the cell.[12][14] ATP depletion can itself lead to uncontrolled calcium influx.[11] The persistent contraction of the muscle cell leads to breakdown of intracellular proteins and disintegration of the cell."

Det fetstilade är vad PSSM är, fel på metabolismen. Men det är alltså fler saker som kan skada muskelcellerna så mycket att rabdomyolys händer.
 
Korsförlamning är väl egentligen bara en äldre term för muskelkramp i bakdelsmusklerna? Den typen av muskelkramp som syftas på då är rabdomyolys.

Själva "måndagssjukan" heter ju numera PSSM, polysackaride storage myopathy.

Jag tänker att det kan nog finnas fler skäl till muskelkramp än just felaktig inlagring av sockerarter i musklerna. Typ blivit sövd och legat ner för länge.
När jag tänker korsförlamning så syftar jag på den s k "måndagssjukan". Trodde att det var det som avsågs men kanske är det som du säger att begreppet är "bredare" idag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 593
Senast: fejko
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 934
Hundhälsa För två år sedan rasade tillvaron hemma. Min man bröt nacken i en olycka och jag blev svårt sjuk i samma veva. En av hästarna dog och en...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
13 806
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp