kan inte tro att det är sant...

Piruette

Trådstartare
Jag flyttade igår min häst till ett nytt stall då jag inte trivts i det andra o inte varit riktigt nöjd med skötseln över min häst, min häst ärotroligt smal, ja undernärd.. o detta har han blivit på bara några få,ca 2-3 veckor.:cry:

Hur som, flytten gick jättebra men det var ju lite pinsamt att visa upp han, även om jag hade varnat så trodde hon nog inte att det var sååå illa... en tjej som bor granne till stallet kom ner o hälssde välkommen o frågade var jag stått innan. _på stall ***** sa jag, hon tittade lite konstigt på mej sen på min häst o sa-Här är det MKT bättre. Tänkte väl inte mer på det... mens en i bilen hem sa jag till sambon om han hade märkt hur hon sa det, vilket han gjort.

Imorse åkte jag dit för att vara med vid utsläpp, allt gick super men Plutten ville bara äta :) brydde sej inte om dom andra alls. Då ringer stallägararens telefon o det är den här tjejen som var med igår, hon hade berättat om Plutten för en på hennes jobb, o även vilket stall han stått o tydligen har det här stallet x-antal gånger blivit anmälsa för vanvård av häst samt att inackorderingarna inte fått den mat dom ska.
Jag har ju haft detta i åtanke, för han borde inte vara så smal, Tänk om det verkligen är så... att min stackars häst inte fått nån mat? jag gråter bara jag tänker på det. men det kan ju förklara en hel del o även varför ingen står i detta stora stall m 30 boxar. so är jättefint o ligger väldigt bra till...

Sv: kan inte tro att det är sant...

Låter inget kul alls, men var glad att du kom därifrån i fall det nu var så att dom inte fick den mat dom skulle ha.
Jag har också haft mitt sto inackrderad på ett sånt ställe här i Sthlmskrokarna... Vi vägde upp kraftfodret och hösilagepåsarna själva, sen när stallägaren skulle fodra så gav hon bara hälften.:crazy: Effektivt sätt att spara pengar på:devil:

Som tur är var det flera som kom på henne, så jag stod bara där 1,5 månad, tack och lov!
Den stallägaren var iofs skruvad på flera olika sätt, hon gjorde många saker när hon trodde hon var ensam i stallet:eek:

Ja du, jag kan f-n inte heller fatta att det finns sånna j-vla människor. Har hört att det finns fler stall där stallägaren har gått och plockat bort hö ur hästarnas höpåsar. För att HON tyckte att hästarna var så tjocka... Sånna människor borde bli förbjudna att hålla på med djur och framför allt bli förbjudna att driva en verksamhet. Blir så förbannad när jag läser om sånt du har fått gå igenom.
Hade det varit min häst så vet jag inte vad jag har gjort. Hoppas dom blir anmälda igen och ordentligt den här gången!:devil:

Hoppas att din stackars häst går upp i vikt nu och att han har kommit till ett bra stall där han kan äta och trivas! :smirk:

Har stått i ett liknade stall. Stallägaren plockade bort hö och kraftfoder till min häst.
Tyckte att han skulle bara ha 7 kg hö om dagen eftersom han i hennes tycke var sjukligt fet... Själv hade hon en mkt spinkigt fbl som man kunde räkna revbenen på...:eek:

NYa stallet verkar hur bra som helst, det är ett litet stall m 4 boxar o jättestora beteshagar, så nu kommer han gå på bete samt komma in o äta varje kväll.
Ska ta ut en veterinär i veckan som får ta prover på han, kan ju vara så att det fattas någonting nu när han blivit så undernärd att det blir svårt att gå upp i vikt...

Tjejen i stallet tyckte att jag skulle göra en besikting på han o sen göra en anmälan på stallet. men jag vet inte riktigt hur mkt det ger att göra nåt sånt?
Man skulle ju väldigt gärna vilja varna andra för att ställa sej där...

Usch. Hoppas det blir bättre nu då.

Men vi råkade ut för något liknande när vi precis köpt vår häst. Fodret ingick i hyran men stallägaren godkände mängden mat vi sa han skulle ha.

Men hästen blev mager och vi kontrollvägde höet - det visade sig att hästen fick ca 4 kg mindre per dag!!:eek:

vad skönt att du flyttat!
var jätteförsiktig med att den inte äter för mycket nu i början..... både kolik och fångrisk. underskatta INTE gräset denna sommar, även fast vi nu är inne på sen sommar.

vad skönt att du flyttat!
var jätteförsiktig med att den inte äter för mycket nu i början..... både kolik och fångrisk. underskatta INTE gräset denna sommar, även fast vi nu är inne på sen sommar.

gräset är slaget en gång där dom går nu, så jag tror inte att det ska vara ngn fara.

ja, det är underbart att ha flyttat, det var som en sten föll från hjärtat... Vet tyvärr inte om han kommer att hålla o då känns det skönt att hans sista tid i livet blir bra!

gräset är slaget en gång där dom går nu, så jag tror inte att det ska vara ngn fara.

ja, det är underbart att ha flyttat, det var som en sten föll från hjärtat... Vet tyvärr inte om han kommer att hålla o då känns det skönt att hans sista tid i livet blir bra!

Men om gräset är slaget och det är på uppväxt igen så kan det vara mycket kraftigt. Övervuxet gräs däremot brukar vara svagare. :)

Det hela beror ju på i vilket utväxtstadie gräset är i.

Har stått i ett liknade stall. Stallägaren plockade bort hö och kraftfoder till min häst.
Tyckte att han skulle bara ha 7 kg hö om dagen eftersom han i hennes tycke var sjukligt fet... Själv hade hon en mkt spinkigt fbl som man kunde räkna revbenen på...:eek:

Ja jag säger ju det det finns människor till allt alltså... Jag blir så ledsen när jag för höra såna hära historier.

Men om gräset är slaget och det är på uppväxt igen så kan det vara mycket kraftigt. Övervuxet gräs däremot brukar vara svagare. :)

Det hela beror ju på i vilket utväxtstadie gräset är i.

är dålig på det där, men hon som äger stallet sa att det förmodligen inte var nån fara. Litar på henne, hon har en ponny gåendes där o dom brukar väl vara känsliga.... Min har även gått på bete för 1 månad sen ,inget bra bete men ändå.. så han är inte helt ovan.

talade precis m stallägaren, hon har varit så gullig o ringt efter en jättebra vet som kommer ut imorgon o kollar min häst.
känns skönt o stå i ett stall där ngn bryr sej o hon sa även att vi skulle ge honom fri tillgång till hö, vilket inte var några problem alls för henne....
Så hade det inte låtit i andra stallet....

Att inte hästarna får mat är riktigt illa.
I "mitt" stall så har vi ett annat problem - hästarna får för mycket.

Jag blev anmäld till djurskyddsinspektionen av denna stallägare, bakom min rygg. För överfodring av min häst.:eek: Påstod att min häst hade fång, var elak mot henne (självklart när hon slog honom...:mad:)
När djurskyddsinspektionen kom ut och tittade på min häst i nya stallet (hade stått där en vecka då) hade de INGET att klaga på - äldre val (26 år) i bra hull för att vara så gammal och att det var bra att vi hade kommit igång med ridningen. Även bra att han fick fri tillgång på hö...

Ja, man börjar ju undar vad det finns för folk egentligen.
Borde man inte vara mån om sitt rykte som stall, har man inga inackorderingar i stallet så kan det ju knappast gå runt?! o är det inte så att man har egen gård så ska man ju betala arrendet. Vilket jag har förstått att dom gör på detta stall... då det ägs av kommunen. o borde inte kommunen funderar på varför dte inte finns några hästar i stallet... förutom "stallansvariges" egna hästar?

hm när jag såg din tråd började jag fundera på vart du har stått med din stackars häst. nämligen så att jag jobbar för en ridläger verksamhet, vi hyr ut våra hästar under vinterhalvåret, i våras när vi fick tillbaka 2 hästar (en ponny och en häst) från en av dom som hyrt, så var dom i så dåligt skick så att vi anmälde på en gång. stallet som dom har sått i ligger någonstans i stlmstrakten. och stallägaren har inackordering + nån form av häst och ryttarutb. hästarna har kontrollerats av veterinär hela sommaren och är fortfarande inte helt återställda, den ena är lite bättre än den andra, nu är det väll mest bara muskler som saknas. dom hade tom. vinterpälsen kvar när vi fick hem dom (i JUNI!) funderar nu om din häst har stått på samma stall som våra 2 stackars hästar.

hm när jag såg din tråd började jag fundera på vart du har stått med din stackars häst. nämligen så att jag jobbar för en ridläger verksamhet, vi hyr ut våra hästar under vinterhalvåret, i våras när vi fick tillbaka 2 hästar (en ponny och en häst) från en av dom som hyrt, så var dom i så dåligt skick så att vi anmälde på en gång. stallet som dom har sått i ligger någonstans i stlmstrakten. och stallägaren har inackordering + nån form av häst och ryttarutb. hästarna har kontrollerats av veterinär hela sommaren och är fortfarande inte helt återställda, den ena är lite bättre än den andra, nu är det väll mest bara muskler som saknas. dom hade tom. vinterpälsen kvar när vi fick hem dom (i JUNI!) funderar nu om din häst har stått på samma stall som våra 2 stackars hästar.

har pm:at dej!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 422
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 091
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 853
Senast: Freazer
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade... 2
Svar
27
· Visningar
3 995
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka