Kan jag dra med 140hk?

Sv: Kan jag dra med 140hk?

Nu berättar min sambo om skillnaden mellan diesel- och bensinhästkrafter:

Maxeffekten hos en diesel tas ut på lägre varvtal än för en bensinbil så en bensinmotor på 2,8 liter och 193 hästkrafter har de hk vid ett varvtal mycket högre än du drar hästfinka vid. Vid de varvtal du har på motorn när du drar har din bil antagligen mycket färre hk.

/Camilla

Det går att dra med en Volvo 240 som har knappt 100 hästar och är busenkelt att dra med en 940 s 2.3 med runt 135-140 hästar så 140 räcker, fast sedan kan man ju välja 170 för att det är roligare...

Har precis köpt en V70-99 med 140hk och den drar min boogie super.
Har även kört 2 hästar och den blev inte trött!
Kan varmt rekommendera V70 eller 855.Dock har jag inte dragit på vintern,men vi har ridhus på stallet där mina är uppstallade,så jag måste ju inte dra om vädret är för dåligt!

Jag har haft precis en sån bil som du frågar till och med samma årsmodell. Jag drog mitt 1500 kg släp utan problem med den MEN... det är ingen höjdare med framhjulsdriften. Minsta lilla det var halt eller slipprigt så spann den gärna när transporten låg på. Bytte till en 4-hjuls driven bil och det är enorm skillnad. Men annars så var volvon helt ok att dra med. Den drar väldigt mycket soppa dock, både med och utan transport.

Oj då... Jag börjar inse att om jag sätter ett drag på vår bil o fixar till den så är den såld på ett kick!

//Lillan

Jag tycker generellt att volvo är bra dragbilar, men jag skulle inte köpa en 855.

Vi har en 855, med 170 hk, den drar underbart på landsväg, motorväg mm. Men får du åka ut på en gräsäng eller en åker för att parkera är du i princip körd. Helt värdelös på annat underlag än asfalt och tillplattat grus...
Däremot subarun :love: Finns ïnte ord för att beskriva hur bra den är!

savage skrev:
Jag har haft precis en sån bil som du frågar till och med samma årsmodell. Jag drog mitt 1500 kg släp utan problem med den MEN... det är ingen höjdare med framhjulsdriften. Minsta lilla det var halt eller slipprigt så spann den gärna när transporten låg på. Bytte till en 4-hjuls driven bil och det är enorm skillnad. Men annars så var volvon helt ok att dra med. Den drar väldigt mycket soppa dock, både med och utan transport.

De drar mycket soppa, många tror att turbobilar drar mer soppa. men det är fel, har en s60 2.5T på 210 hästar och 330NM i vridmoment och den drar MYCKET mindre än vår förra v70 glt 170 hästars. Ska man dra släp är en turbo att föredra, plus att det är en avsevärt roligare bil utan släp oxå:banana:

Självklart går det men räkna med att växla lite oftare samt att det kan dra lite mer bensin. Jag hade en V70 -99 med motsvarande motor och drog släp med. Denna var jag dock aldrig riktigt nöjd med - kändes rätt trött och drog mycket bensin.

Ett rykte säger dock att karaktären på 140-hästars motorn passar bättre till att dra släp än 170-hästars motorn, dvs bättre vridmoment vid lägre varvtal. Har dock inte hittat något på nätet som bekräftar detta.

På följande adresser finns forum kan du säkert hitta lite mer info: http://www.husvagnsforum.com/ och http://www.jagrullar.se/

-H

Han_naH skrev:
Jag tycker generellt att volvo är bra dragbilar, men jag skulle inte köpa en 855.

Vi har en 855, med 170 hk, den drar underbart på landsväg, motorväg mm. Men får du åka ut på en gräsäng eller en åker för att parkera är du i princip körd. Helt värdelös på annat underlag än asfalt och tillplattat grus...
Däremot subarun :love: Finns ïnte ord för att beskriva hur bra den är!

Där rök nog drömmen om vår bil som en dragare... Fast den var ju dödsdömd ändå... Inget drag o låg i baken, får köra sååååå sakta över kanterna för att inte slå i.

//Lillan

*knapplån*

En liten kommentar till framhjulsdrift på dragbilar; Som bekant är ju dessa bilar mindre lämpliga att dra med eftersom man, med släp, får mer tryck där bak och mindre där fram. Bakhjuls- eller fyrhjulsdrivet borde alltså vara att rekommendera.

På nyare framhjulsdrivna bilar finns det dock lite tekniska finesser som kan kompensera bristerna något. Jag tänker på antispinn (STC/DSTC på Volvo) och nivåreglering. Jag har dock inga erfarenheter av det men jag har en bil hemma på prov som jag tänkte testa med...

-H

Lillan_tuff skrev:
Oj då... Jag börjar inse att om jag sätter ett drag på vår bil o fixar till den så är den såld på ett kick!

//Lillan

Skrev du det där till mig? Förstår inte riktigt vad du menar/är ute efter?:confused:

Jag vågar inte på rak arm säga hur många hästkrafter det är i min 245:a av 91 års modell, men den drar ett enhästars boggisläp på 1400 kg utan några problem.

Immer

Eftersom jag är såå nyfiken frågade jag google; 116 hk verkar det vara i din bil.

-H

HK har inget med hur bra den drar... Men det har ju redan nämnts i tråden.

Jag har en 240-kombi (245) och den drar lätt 1500 kg i backar, medan föräldrarnas 940 stånkar och måste växlas ner mer. Min har ca 118 hk och 940n 135 typ...

Men bakhjulsdrift eller 4-hjul är bäst när man drar, framhjulsdrivet är inget att hänga i julgranen..

Vår Subaru har ca 140 hk och den är helt kanon att dra med. Drar också boggiesläp och har tung häst.Den är visserligen 4 hjulsdriven så det kanske gör skillnad.

*kl*

Min 26 år gamla Volvo 244 (24000 mil) drar med lätthet släp med 1 st häst (även flyttsläp och husvagn. Inte samtidigt såklart.. ;)) i utan minsta knot. Svärföräldrarnas betydligt nyare volvo ökar dock sin bensinförbrukning och kräver betydligt mer nerväxlingar än den gamle trogne!

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på... 2 3
Svar
56
· Visningar
4 420
Senast: Smurfoff
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 522
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 662
Senast: Squie
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här... 2
Svar
32
· Visningar
3 302
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka