Kan jag läsa utomlands???

Fjording-galning

Trådstartare
Vet inte riktigt om den här tråden hamnde rätt men iaf...

Är det någon som vet var man kan läsa till verterinär utomlands? Eller, kan man det? :confused:

Här i Sverige är det väl SLU i Uppsala som gäller? Eller finns det fler ställen?

Ni som är veterinärer, vad har ni gått för utbildningar?

Jättetoppentacksam för svar!:love: :bump:

Sv: Kan jag läsa utomlands???

Hei.
jag vet at det er noen steder i England, og Tyskland, muligens på Is land men er ikke helt sikker. Så er det Norge da men her er det meget vanskelig å få plass.

Tror det är någon senior på Buke som läser till vet. utomlands, kommer dock inte på riktigt vad hon heter här... Marvin kanske? Skicka ett PM och hör med henne...

Är inte säker på att det är hon dock...

I Sverige är det Uppsala som gäller och som du kanske vet har dom en intagningspoäng betyg:20,0 (alla MVG) och högskoleprov 1,8.

Dom vanligaste skolorna utomlands är nog Danmark (där vet jag att det är många! svenskar som går) och Tyskland tror jag, utomlands är det överlag lite lättare att komma in.

(Jag har samma dröm som du :p )

Hejsan jag ar ny har, och bor i england, i Buckinghamshire, jag flyttade till Londong for tio ar sedan for att plugga, fast inte till veterinar, jag blev mode designer i stallet.

Har i Engalnd finnes det manga universitet som erbjuder veterinar utbildning, mest kanda ar nog Newmarket och Cambridge men det finns andra universitet och hogskolor.
Det ar nog nagot lattare att komma in, an vad det ar i gamla svedala men du maste kanna dig ganska saker pa engelskan forstas, men det klarar du sakert

mitt basta tips ar att bestalla en katalog fran www.ucas.com, det ar den centrala organisationen som du ansoker om plats pa diverse hogskolor och universitet igenom..

Good Luck!! Anna

Tror det är någon senior på Buke som läser till vet. utomlands, kommer dock inte på riktigt vad hon heter här... Marvin kanske? Skicka ett PM och hör med henne...

Är inte säker på att det är hon dock...

Hon pluggar i Ungern.

Det ar nog nagot lattare att komma in, an vad det ar i gamla svedala men du maste kanna dig ganska saker pa engelskan forstas, men det klarar du sakert

mitt basta tips ar att bestalla en katalog fran www.ucas.com, det ar den centrala organisationen som du ansoker om plats pa diverse hogskolor och universitet igenom..

Good Luck!! Anna

Hej
Jag är från Skottland och vet att det INTE är lättare att komma in, det är samma sak som här att det är toppbetyg som gäller överallt.

Tipset med att beställa ucas katalog var bra.........

(Man kan läsa i Glasgow oxå, dom har en superbra veterinärhögskola där)

Aha, var det till läkare... Trodde det var till veterinär.
Där ser man vad jag hänger med...:D

tussinussen- det ar nog sa att det kravs valdigt bra betyg att komma in, men jag kanner tva svenska tjejer, och en kille, som har studerat till veterinarer ingen av dom kom in i sverige och som all tre har kommit in i England sa nog ar det lite lattare...:smirk:
en utav dom sokte i sverige tre ganger och kom inte in och blev intagen med en gang i England. Det ar ju farre platser i sverige till och borja med, aven om det sedan sakert ar fler folk som soker in har...men som sagt var, du maste ha bra betyg till och borja med forstas...

Detta galler aven for utbildningar som advokat och aven fashion designer, jag kanner ganska manga svenskar som valde england for att dom helt enkelt inte kunna komma in i sverige....

Ska man bli advokat läser man helt enkelt juridik, det är väl inte så svårt att komma in på?

svart att komma in och lasa juridik?? jaa tva svenskar som jag kanner har i London hade inte kommit in pa jurist linjen pa stockholms universitet, men kom in i London, men det ar klart jag fragade inte vilka betyg dom hade:confused:

Det kommer nog bli lite lättare att komma in i Uppsala i fortsättningen då platsantalet ökar från 80 till 100 from nästa höst. Resultatet blir väl iofs bara att de slipper lotta 20,0 som de gjort tidigare...

De som läst utomlands som jag har pratat med har läst i Danmark ffa, där är typ hälften av studenterna svenskar och danskarna ska göra det svårare för svenskar att komma in då vi tar alla deras platser och sedan flyttar tillbaka till SVerige = veterinärbrist i Danmark.
Andra har läst i England, Tyskland och Ungerns engelska utbildning.

svart att komma in och lasa juridik?? jaa tva svenskar som jag kanner har i London hade inte kommit in pa jurist linjen pa stockholms universitet, men kom in i London, men det ar klart jag fragade inte vilka betyg dom hade:confused:

Fast läser de juridik i england så får de svårt att jobba i sverige sedan, då har de ju läst engelsk lagstiftning och inte svensk. Och vill man bo england så hade det varit dumt att läsa juridik i sverige.

"Fast läser de juridik i england så får de svårt att jobba i sverige sedan, då har de ju läst engelsk lagstiftning och inte svensk. Och vill man bo england så hade det varit dumt att läsa juridik i sverige."

Dom hade nog inga problem med att stanna i england speciellt inte med dom lonerna....det var nog sa att valet av universitet styrde valet av bostadsland...som med mig lite grann, jag skulle sakert kunna fa ett design jobb i sverige men jag kan inte all fraserna pa svenska langre, plus det verkar vara en ganska tung arbetsmarknad...har tjanar jag mer, har mer valfrihet pa arbetsmarknaden, plus svedala ar bara 1 timme pa ett plan...sa inte sa dumt egentligen...:smirk:

Så det var ren slump då - hade de hittat ett universitet i Indien hade de flyttat dit?

tja kanske det:rofl:
jag kan ju inte riktig svara for deras val av livstil...

personligen hade jag inte tagit den platsen, det ar ju anda nagon skillnad pa Indien och england....lol plus att jag spenderar alldeles for mycket tid dar som det ar...

men tillbaka till den ursprungliga fragan....

op - prova med att ringa upp UCAS och se vad dom har att erbjuda,
annars verkar Budapest en spannande option....

tussinussen- det ar nog sa att det kravs valdigt bra betyg att komma in, men jag kanner tva svenska tjejer, och en kille, som har studerat till veterinarer ingen av dom kom in i sverige och som all tre har kommit in i England sa nog ar det lite lattare...:smirk:
en utav dom sokte i sverige tre ganger och kom inte in och blev intagen med en gang i England. Det ar ju farre platser i sverige till och borja med, aven om det sedan sakert ar fler folk som soker in har...men som sagt var, du maste ha bra betyg till och borja med forstas...

Detta galler aven for utbildningar som advokat och aven fashion designer, jag kanner ganska manga svenskar som valde england for att dom helt enkelt inte kunna komma in i sverige....

Kan vara som någon skrev efter dig att i Uppsala har dom lottat bland alla med toppbetygen och dina vänner hade otur.

Kopierar jag detta från Royal College of Veterinary Surgeons hemsida:

"The number of high quality applications for entry to university veterinary schools far exceeds the number of places available. You need to be aware, therefore, that even if you meet the entry requirements, you are not necessarily guaranteed a place."

Så nog är det tufft alltid.

Å andra sidan vet man ju inte vad de menar med "entry requirements", här är dessa att man gått naturprogrammet så de kan vara extremt låga..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 558
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
767
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 989
Senast: Mia_R
·
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 348
Senast: Tantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25