Bukefalos 28 år!

Kan ”kadaver” syfta på en död människa?

pollex

Trådstartare
Viktig diskussion här hemma :p. Kan kadaver syfta på en död människa(s kropp)? Varför/varför inte? Vad säger språkkänslan?
 
86F7EA50-D4E2-4D21-B062-D30721DF7B4C.jpeg


Också från SAOL. Så ja, det kan väl, men skulle säga att det rimligtvis inte bör användas så eftersom det idag i regel endast används om döda djur.
 
Gillar att ni håller med mig och särskilt @Hedinn s text om att det kan användas cyniskt om människor - sambon googlade ”människokadaver” och fick träffar på det men då sa jag att jag skulle uppfatta användandet av det ordet som ett stilgrepp för att säga någonting om värdigheten hos den döde eller den som orsakat dödens hantering av detta.
 
Visa bifogad fil 32875

Också från SAOL. Så ja, det kan väl, men skulle säga att det rimligtvis inte bör användas så eftersom det idag i regel endast används om döda djur.
Eftersom det är en så tidig bokstav som K, och dessutom anges som nästan ur bruk redan då, så skulle jag säga nej. (utom den stilistiska tvist som nämns ovan, vilket jag inte skulle se som en normal betydelse hos ordet)
Självdött djur = kadaver
Slaktat djur = slaktkropp
Död människa, oavsett dödsorsak = avliden person, lik

I min värld.
Jag skulle nog säga alla döda djur som inte är "tillvaratagna", oavsett ur de dött (naturligt, av rovdjur, av olyckor, av människohand)
Men folk som avlivat sin hund/katt säger väl snarare kropp än kadaver och det kopplar jag till att de fortfarande är kvar inom sfären "människobrukade" även efter döden.

Och så tänker jag på att alla kroppar som inte är intakta, utan blivit lite söndertasade/ätna/förruttnade osv. ligger närmare till hands att kalla kadaver. Är det nydött och helt så ligger det närmare till för mig att säga att det ligger en död grävling på vägen. Har det legat några dagar eller blivit illa tilltygat i olyckan så blir det mer kadaver-likt.
De där "människokadavren" är väl aldrig en tant på 80 som dött stilla i sin säng och ligger prydligt placerade i bårhuset?
 
Interresant. Har definieras kadaver som en dod manniska som anvands i medicinskt syfte. En hund som soker doda manniskor ar en Cadaver Dog ... som soker "human remains".
Intressant men även här i Sverige används det nog olika.
Känsliga som lätt får upp obehagliga bilder i huvudet behöver inte läsa nedan.
I min bransch används ordet kadaverssnering generellt om alla kroppar som är sönderslitna och kräver borttag av rester från tågens underrede oavsett djur eller människa.
 
Intressant men även här i Sverige används det nog olika.
Känsliga som lätt får upp obehagliga bilder i huvudet behöver inte läsa nedan.
I min bransch används ordet kadaverssnering generellt om alla kroppar som är sönderslitna och kräver borttag av rester från tågens underrede oavsett djur eller människa.
Skulle kunna förklaras av att det är en fackterm. De kan ha betydelser som ibland avviker ganska mycket från allmänspråket.
Och att det är behov av en term som inte gör skillnad, eftersom jag antar det rent praktiskt inte är någon större skillnad i den situationen. (Ibland kanske man rent av inte vet? Eller inte vill veta?)
 
Skulle kunna förklaras av att det är en fackterm. De kan ha betydelser som ibland avviker ganska mycket från allmänspråket.
Och att det är behov av en term som inte gör skillnad, eftersom jag antar det rent praktiskt inte är någon större skillnad i den situationen. (Ibland kanske man rent av inte vet? Eller inte vill veta?)
Är möjligt att det ses som fackterm. Själv skulle jag nog kunna säga kadaver om även lik i tex. skogen om tex. Äförruttnelse gjort det oigenkännligt. Men det är väl för det är normalisera för mig.
Nja, de flesta vet ju om det är människa. Sanerarna måste veta, de som hanterar fordonet innan det är färdigt bör veta vad de kan råka se osv. Inte säker på om alla kadaversanerare tar på sig människosanering faktiskt eller hur det är fördelat.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
7 555
Senast: MML
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 330
Senast: mars
·
  • Låst
Relationer En av de schimpanser som är skjutna på Furuvik är Santino. Han är inte bekräftat död, men ligger stilla. Jag vill bara berätta det för...
2
Svar
23
· Visningar
2 301
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
844
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp