Kan livmoderinflammation självläka?

nilie

Trådstartare
Min 11-åriga tik har druckit mer och vid ett par tillfällen uppvisat svag hälta. Urinprov hos vet visade "utspädd urin" och lite proteiner i urinen.

Nu verkar drickandet ha minskat. Under gårdagsdygnet drack hon normalt: 0,4 l per kg kroppsvikt. (Jämfört med 0,8 l per kg kroppsvikt och dygn sedan jag började mäta för ca 14 dagar sen.)

Har ni varit med om att livmoderinflammation gått tillbaka av sig själv?
 
Min 11-åriga tik har druckit mer och vid ett par tillfällen uppvisat svag hälta. Urinprov hos vet visade "utspädd urin" och lite proteiner i urinen.

Nu verkar drickandet ha minskat. Under gårdagsdygnet drack hon normalt: 0,4 l per kg kroppsvikt. (Jämfört med 0,8 l per kg kroppsvikt och dygn sedan jag började mäta för ca 14 dagar sen.)

Har ni varit med om att livmoderinflammation gått tillbaka av sig själv?

Det har jag aldrig hört talas om. Är det ens möjligt?
Har du tempat henne? Varför tror du att det är livmoderinflammation?
 
Det har jag aldrig hört talas om. Är det ens möjligt?
Har du tempat henne? Varför tror du att det är livmoderinflammation?
Den lokala vetten misstänkte det efter min beskrivning: dricker mer, hälta vid ett par tillfällen, tröttare och en mån efter löp på gammal tik. Ring en större klinik direkt, sa hon. Jag fick tid på djursjukhus och de bedömde det inte som akut. Symtomen är vaga och ingen feber. Blodproverna visade inget, men urinprovet var "utspätt" och hade lite proteiner. Det som enl veterinären kan misstänkas är fortfarande livmoderinflammation (som kan vara "stängd" och ha få symtom), diabetes insipidus eller cushings syndrom.

Tiken är piggare och dricker normalt, så jag tror hon har haft något som självläkt. Diabetes och cushings går inte över.

Kan hon ha haft en lindrig livmoderinflammation eller är det normalt med proteiner i urinen efter löpet?
 
Eller kan fyllda analsäckar ge liknande symtom? Veterinären tömde analsäckarna och tiken började gå i normal takt med svansen på ryggen (tidigare hängde svansen mestadels) och nu några dagar senare dricker hon normal mängd vatten.
 
400 ml/kg är dock inte normalt. Ett normalt vätskeintag hos hund ligger <100 ml/kg/dygn.
Jag skulle boka tid för vidare utredning.
Jag skrev fel enhet på mängden vatten. Hon har de senaste dagarna druckit 1,5 liter på en kroppsvikt på 31 kg och det är normalt. För två veckor sedan drack hon i genomsnitt 2,5 liter per dygn. Veterinären sa att det inte var anmärkningsvärt mycket. Eftersom urinprovet visade "utspädd urin" så var det väl för mycket ändå. Nästa urinprov lär visa normalt koncentrerad urin. Det som oroar mig är proteinerna i urinen. Inte mycket, men ändå. Kan innehållet i analsäckarna komma ut i urinen och innehåller analsäckar protein? (Analsäckarna var fyllda)
 

Liknande trådar

Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
614
Hundhälsa Kort resume: Viktor började när han var ca 8 månader att dricka som en kamel och kissa sjöar. Urinen kraftigt utspädd, kunde ske...
Svar
14
· Visningar
4 437
Övr. Hund Ja, jag har tråkigt ;) Fick tikens journalkopia/förrättningsunderlag igår, och en del förstår jag, annat är rena grekiskan, och av...
Svar
6
· Visningar
1 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp